Przemysł motoryzacyjny odżywa, ale nie w Polsce. "Uderza w nas efekt rakiety w Przewodowie"

Wojna w Ukrainie zapewne wyhamuje zamówienia dla polskich dostawców części do aut. To dodatkowy cios dla branży, która już zostaje w tyle za Europą - pisze "Rzeczpospolita". I dodaje, że już teraz maleje znaczenie Polski jako producenta samochodów. Sytuację producentów pogarszają rosnące koszty oraz kryzys półprzewodnikowy.

Polski przemysł motoryzacyjny mierzy się z trudnościami. Pesymizm w branży narasta. Zdjęcie ilustracyjnePolski przemysł motoryzacyjny mierzy się z trudnościami. Pesymizm w branży narasta. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Rainer

Dziennik dotarł do niepublikowanych jeszcze wyników badań Exact Systems, wskazujących na poprawę kondycji branży w końcu tego roku, a w przyszłym kontynuację silnego wzrostowego trendu. "Ale nie w Polsce" - czytamy. W dziewięciu z 11 badanych krajów ponad połowa przedstawicieli fabryk motoryzacyjnych spodziewa się wzrostu produkcji, ale prognozy polskich producentów są pełne obaw.

Lepszych wyników w Turcji spodziewa się 83 proc. badanych firm, w Holandii 77 proc., w Czechach 70 proc., a w Polsce tylko 44 proc. To spadek o 9 pkt. proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Światowy wyścig o wodór. "Polska już ten temat przespała, tak jak technologię wiatrową"

Uderza w nas efekt rakiety, która spadła w Przewodowie. Firmy obawiają się, że przez wzgląd na możliwe skutki wojny w Ukrainie i bezpieczeństwo produkcji zamówienia pod nowe projekty, np. komponentów dla nowych modeli aut, nie będą już lokowane w Polsce – komentuje w rozmowie z "Rz" Paweł Gos, prezes Exact Systems.

Koncerny motoryzacyjne zaczęły przenosić część produkcji swoich podzespołów z Chin czy Ukrainy w pobliże europejskich linii montażowych. Ma to pomóc w skróceniu łańcuchów dostaw. "Wcześniej to właśnie Polska korzystała na podobnych relokacjach. Teraz rosną obawy, że wypadniemy z gry" - czytamy dalej.

Maleje znaczenie Polski jako producenta aut

Produkcja sprzedana branży wzrosła w pierwszym półroczu o 2,2 proc. do około 94 mld zł, a eksportu do 17,8 mld euro. Druga połowa roku przyniosła wzrost kosztów, zwłaszcza prądu i gazu. Droższe są także półprzewodniki z powodu utrzymujących się niedoborów. Allianz Trade prognozuje, że kryzys półprzewodnikowy ma kosztować producentów motoryzacyjnych w Polsce 2,2 mld euro.

"Coraz bardziej słabnie znaczenie Polski jako producenta samochodów" - konkluduje "Rz". Dane AutomotiveSuppliers.pl wskazują, że od stycznia do czerwca nasz eksport aut osobowych i dostawczych wart był 2,47 mld euro. W ciągu roku spadł o blisko 12 proc.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X