Notowania

lot
01.10.2010 06:00

Niemcy chcą panować na polskim niebie. LOT zniknie?

Stracimy nie tylko prestiż, ale także być może jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Po przejęciu przez Lufthansę rola LOT-u zostanie zredukowana do dowożenia Polaków do wielkich lotnisk w Niemczech. Stamtąd będziemy latać dalej w świat.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/Paweł Supernak)

*LOT będzie musiał porzucić mocarstwowe ambicje. Jego rola zostanie zredukowana do dowożenia Polaków do wielkich lotnisk w Niemczech, skąd będziemy latać dalej w świat. Po przejęciu przez Lufthansę stracimy nie tylko prestiż, ale być może też jedną z najbardziej rozpoznawalnych, polskich marek - wieszczą znawcy branży lotniczej. I choć przynoszący wielomilionowe straty narodowy przewoźnik powoli staje na nogi, to przed nim wciąż długa i bolesna restrukturyzacja. *

Resort Skarbu Państwa chce znaleźć inwestora dla borykającej się z kłopotami finansowymi firmy już w przyszłym roku. Prywatyzację ma poprzedzić restrukturyzacja, która ma wyprowadzić PLL LOT na prostą. Jej zbyt wolne - zdaniem właściciela firmy - tempobyło przyczyną rezygnacji Sebastiana Mikosza. 10. prezesa firmy w ostatnich latach.

Mimo tego przyszły szef największej europejskiej linii lotniczej Christian Franz mówi otwarcie, że niemiecka Lufthansa ponownie chce rozmawiać z polskim rządem o kupnie PLL LOT. Po raz pierwszy taka informacja pojawiła się przed rokiem

Co to może oznaczać dla naszych linii? - _ Nie komentujemy doniesień prasowych _ - ucina Jacek Balcer rzecznik prasowy PLL LOT.

*893 tys. 235 *
tyle lotów wykonały maszyny Lufthansy w 2009 roku

Bardziej rozmowni są znawcy branży lotniczej. - _ Z punktu widzenia LOT-u nie spodziewałbym się niczego dobrego. Bo polityka Lufthansy zawsze będzie uwzględniała to co jest dobre dla niej, a nie dla LOT-u - _podkreśla Marek Sławatyniec, dyrektor spółki Aviareps. - _ Na pewno ucierpi na tym prestiż LOT-u - _ dodaje Grzegorz Sobczak, redaktor naczelny magazynu _ Skrzydlata Polska. _

Niewykluczone, że z rynku zniknie marka LOT. -_ Będzie stopniowo wycofywana. Nie ma szans na podobny choćby do Air France-KLM szyld typu Lufthansa-Lot, bo nasza linia jest zbyt mała. Zapewne przez jakiś czas polska marka będzie utrzymywana. Pytanie brzmi tylko: jak długo i po co? Bo jaki jest sens reklamować chociażby w Stanach Lufthansę i LOT, gdy można reklamować tylko Lufthansę? - _pyta retorycznie Eryk Kłopotowski, ekspert rynku lotniczego.

- _ Potencjalnie jest takie zagrożenie. Ale ono nie jest duże. Lufthansa nie likwidowała marek, które do tej pory przejmowała - _uspokaja ekspert _ Skrzydlatej Polski _ i podaje przykład wciąż funkcjonujących pod starymi szyldami linii: Swiss Air, Austrian Airlines, BMI i Brussels Airlines, które w ostatnich latach przejęli Niemcy.

LOT KONTRA LUFTHANSA
* * PLL LOT LUFTHANSA
FLOTA 55 samolotów 722 samoloty
ZATRUDNIENIE 2,3 tys. 112,3 tys.
LICZBA PASAŻERÓW PRZEWIEZIONYCH W 2009 ROKU 4,1 mln 76,4 mln
PRZYCHODY W 2009 ROKU 2,7 mld zł 22,2 mld euro
WYNIK FIRMY W 2009 ROKU - 168,1 mln zł - 112 mln euro

źródło: Money.pl

Eksperci są za to zgodni co do wizji przyszłości LOT-u po przejęciu przez Lufthansę. Polska firma będzie linią dowożąca pasażerów w Polski do tzw. hubów, czyli wielkich portów przesiadkowych w: Monachium, Frankfurcie, czy będącego w budowie lotniska Berlin Brandenburg International. Dopiero stamtąd samolotami niemieckiego przewoźnika latać będziemy we wszystkie zakątki świata.

W siatce połączeń LOT-u z pewnością zminimalizowana zostanie liczba lotów transatlantyckich i dalekodystansowych. Bo np. uruchomione niedawno połączenie z Warszawy do Hanoi nie może konkurować z rozwiniętą siecią połączeń z Niemiec do metropolii Azji Południowo-Wschodniej.

Także kierunki wschodnioeuropejskie - choć potencjalnie atrakcyjne - raczej nie staną się przyczółkiem ekspansji naszego przewoźnika. Według ekspertów coraz silniejsza obecność Lufthansy w Rosji i na Ukrainy nie wróży LOT-owi większych szans na podbój tych rynków.

Ale to co niekoniecznie musi być dobre z punktu widzenia ambicji LOT-u, może okazać się atrakcyjne dla Polaków, którzy w pierwszej połowie tego roku w liczbie ponad dziewięciu milionów korzystali z usług podniebnych przewoźników.

274
do tylu miejscy latają samoloty Lufthansy i należących do niej: SWISS, AUA, bmi und Brussels Airlines
*104 *
w tylu krajach na czterech kontynentach startują i lądują maszyny linii tworzących grupę

- _ To jest bardzo dobra wiadomość. Bo dostęp do połączeń np. do Ameryki Południowej czy na Daleki Wschód będzie dużo łatwiejszy, szybszy i tańszy. Dziś zdarza się, że Lufthansa oferuje lot np. do Bogoty za 1700-1800 zł. Ale takich, promocyjnych miejsc jest mało. Po wejściu na Polski rynek ta oferta na pewno będzie bogatsza _- przewiduje Kłopotowski.

Wyższy będzie też standard usług. - _ Przede wszystkim na połączeniach międzykontynentalnych, bo na krótkich trasach flota LOT-u jest bardzo przyzwoita _ - mówi ekspert Transworld Communications i podaje przykłady różnic: w samolotach LOT-u w klasie biznesowej nie ma w pełni rozkładanych siedzeń, na których można się położyć, a w ekonomicznej nie ma monitorów, na których w czasie wielogodzinnej podróży każdy pasażer może oglądać filmy czy też grać w gry.

Kosztem warszawskiego portu im. Fryderyka Chopina na Okęciu, zyskać mogą też lotniska regionalne. - _ Bo spółce-matce nie musi zależeć na lataniu tylko z Warszawy, ale na dowożeniu pasażerów do hubów bezpośrednio z większej liczby regionów - _tłumaczy Sobczak. Dziś mieszkaniec z Rzeszowa lata do Madrytu przez Warszawę. Po przejęciu LOT-u przez Lufthansę, być może latał będzie przez Monachium lub Frankfurt.

LOT dźwiga się z dołka. Ale wciąż jest pod kreską

By państwo mogło sprzedać LOT za dobrą cenę firma musi być w lepszej niż obecnie kondycji finansowej. Bo mimo tego, że od kilkunastu miesięcy trwa restrukturyzacja LOT wciąż przynosi straty. Od stycznia do lipca tego roku firma straciła 35 mln zł. W analogicznym okresie 2009 roku strata sięgała 170 mln zł.

Dzieje się tak mimo tego, że zatrudnienie w firmie od wiosny 2009 roku zmalało z 3600 do około 2300 osób. W ramach zwolnień grupowych z firmy odeszło 400 osób. W lipcu z firmy została wydzielona Baza Techniczna i przekształcona w spółkę LOT Aircraft Maintenance Services, do której przeszło z około 850 osób. Przeprowadzona została też kontrolowana upadłość spółki obsługującej samoloty LGS. Na jej gruzach powstała nowa, rentowna firma LS Services.

źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

- _ Efekty już widać. Po raz pierwszy od dłuższego czasu zwiększyliśmy udziały w rynku i liczbę obsłużonych pasażerów _- chwali się rzecznik LOT-u. Ale jednocześnie przyznaje, że nie wiadomo, kiedy spółka wyjdzie na plus.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/120/t95096.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/lot;poprawia;wyniki;finansowe,119,0,676215.html) LOT poprawia wyniki finansowe Od początku roku linia lotnicza przewiozła prawie 2,5 miliona pasażerów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/167/t86439.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/lot;zrezygnuje;z;lotow;krajowych,21,0,561173.html) LOT zrezygnuje z lotów krajowych? PLL LOT ma już 1,15 mld zł długów. Ratując firmę akcjonariusze mogą sprzedać EuroLOT.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/186/t96698.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/lot;moze;szybciej;dostac;dreamlinery,155,0,621211.html) LOT może szybciej dostać Dreamlinery Pierwsze Dreamlinery mogą się pojawić jesienią 2011 roku, a nie jak wcześniej zapowiadano w 2012.

_ _

Tagi: lot, giełda, wiadomości, gospodarka, raport, raporty gospodarcze, porady, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz