Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Bartłomiej Dwornik
|

Rok prawdy dla wirtualnych operatorów

0
Podziel się:

Z usług MVNO korzysta 100 tysięcy osób - szacuje Money.pl. Potencjalny rynek to ponad 4,5 mln Polaków.

Rok prawdy dla wirtualnych operatorów
(EPA/PAP)

Wirtualni operatorzy przekonali do swoich usług zaledwie 100 tysięcy osób - szacuje Money.pl. Potencjalny rynek to jednak ponad 4,5 miliona osób. O ich względy zabiegają osobiste wróżki i piękne kobiety w szybkich samochodach. Kuszą pachnącymi prezentami, zyskami na giełdzie oraz darmowym dostępem do płatnych stron internetowych.

MVNO, czyli wirtualny operator sieci mobilnej kupuje hurtowo minuty u operatorów tradycyjnych (MNE), którzy mają sieć nadajników i stacji przekaźnikowych. Sieć wirtualna odpsprzedaje kupione impulsy i usługi przygotowane na ich bazie już pod własnym szyldem.

W grudniu na tym rynku działało trzech operatorów: mBank mobile, myAvon i WPmobi. W styczniu na rynku pojawiła się czwarta wirtualna sieć: Ezo Mobile. W lutym oficjalnie wystartował Mobilking.

Kto stoi za polskimi MVNO
Ezo Mobile PTK Centertel
mBank Mobile Polkomtel
Mobilking Polska Telefonia Cyfrowa
myAvon PTK Centertel
WPmobi PTK Centertel

Wirtualni operatorzy komórkowi do końca września ubiegłego roku przekonali do swoich usług nieco ponad 50 tysięcy Polaków. Tak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Zbiorcze dane za cały rok 2007 Urząd opublikuje po 30 marca. W sumie, według mocno szacunkowych danych karty w sieciach MVNO ma w tej chwili zaledwie 90-100 tysięcy osób.

Rynek mocno nasycony

Według danych GUS Polacy mają ponad 41,5 miliona aktywnych kart SIM. Przynajmniej jeden numer komórkowy ma 82 proc. Polaków - wynika z raportu opublikowanego przez URE. Rynek jest więc niemal w pełni nasycony.

Na wyniki wirtualnych operatorów - jak oceniają autorzy badań realizowanych przez UKE - przekłada się niewielka jak dotąd aktywność marketingowa. 83 procent potencjalnych klientów informacje o telefonii komórkowej czerpie z reklam w telewizji i radiu.

Tutaj dominują tradycyjni operatorzy. Polacy zatem o nowych sieciach często nawet nie słyszeli. Najlepiej rozpoznawalna marka nowej sieci - myAvon - osiąga wynik 7,7 proc. rozpoznawalności. Tymczasem markę Era kojarzy 90,2 proc. użytkowników komórek, Plus, Orange i Play zna odpowiednio 88,0 proc, 87,1 proc i 54 proc. osób.

źródło: URE, Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2007 roku
Ezo Mobile i Mobilking wystartowały w roku 2008 i badania ich nie uwzględniają

Pomimo trudnego startu branża jest pełna optymizmu. - _ Jak pokazuje doświadczenie innych krajów wirtualni operatorzy potrafili sobie znaleźć miejsce na rynku _ - przekonuje w rozmowie z Money.pl Adam Kucza z Mobilking. - _ Uzupełniają ofertę wielkich operatorów. _

- _ Dobry, dopracowany pomysł, dopasowany do konkretnej grupy odbiorców ma szanse powodzenia _ - mówi Aleksandra Fajecka, odpowiedzialna za promocję marki Ezo Mobile.

- _ Operatorzy MVNO muszą wypracować unikalną i jednocześnie atrakcyjną ofertę i przebić się z nią na rynku _- ocenia Rafał Napłoszek, menedżer spółki Avon Mobile, zarządzającą marką myAvon. - _ MVNO raczej będzie ciężko konkurować ceną detaliczną usług. Dlatego zasadnicze znaczenie ma oferowana wartość dodana. _

- _ Jest miejsce dla wielu operatorów, ale tylko dla tych, których oferta będzie odpowiadała potrzebom coraz bardziej sfragmentaryzowanego rynku _ - przyznaje Paweł Góra, Kierownik Projektu WPmobi w Wirtualnej Polsce.

Czym kuszą MVNO

Jeśli chodzi o ceny podstawowych usług - rozmów, SMS-ów i MMS-ów wirtualnych operatorów ograniczają umowy z operatorami tradycyjnymi, od których kupują impulsy. Era, Orange i Plus zabezpieczają interesy swoich własnych sieci, nie dając wirtualnym partnerom dużego pola manewru jeśli chodzi o ceny.

O porównanie cen doładowania z faktyczną liczbą minut, jakie korzystając z systemu bonusów i rabatów można wydzwonić za tę samą kwotę u poszczególnych operatorów pokusili się dziennikarze _ Gazety Prawnej _:

Porównanie ilości minut za jednorazowe doładowanie konta
operator doładowanie 50zł doładowanie 30zł
Ezo Mobile 104,5 min. 55,2 min.
mBank Mobile 111,1 min. 66,7 min.
Mobilking 100 min. 50 min.
myAvon 72,5 min. 43,5 min.
WPmobi 100 min. 66,7 min.

źródło: Gazeta Prawna

W porównaniu z odpowiednio dopasowanymi ofertami kart pre-paid tradycyjnych operatorów, ci wirtualni plasują się w dolnej części stawki. Przy doładowaniu konta kwotą 50 złotych w Simplusie po pół roku korzystania z sieci można liczyć na blisko połowę minut więcej (166,7) niż u lidera MVNO. Podobnie w Play (142,9) czy Orange Pop (137,9). Przy mniejszych kwotach doładować również przewodzi Simplus (95,8), przed Orange Pop (82,8) i Tak Tak (82,2).

MVNO, które już wystartowały, są więc w dużej mierze powiązane z podstawową ofertą swojego właściciela i skierowane do precyzyjnie określonej grupy docelowej.

Ezo stawia na wiedzę tajemną. Sieć, która wystartowała w styczniu, oferuje swoim abonentom pełen wachlarz horoskopów, kontakt z wróżkami, jasnowidzami i doradcami duchowymi, znanymi z anteny Ezo TV. - _ Wróżki również same kontaktują się z naszymi abonentami, jeśli z układu kart czy planet wynika, że czeka ich ważne wydarzenie _ - tłumaczy Money.pl Aleksandra Fajecka. - _ Wróżka może pomóc nawet w wyborze numeru telefonu, tak, aby był numerologicznie dopasowany do właściciela. _

TELEFONIA KOMÓRKOWA W LICZBACH:

82% *Polaków ma telefon komórkowy
*
41,5 mln
aktywnych kart SIM działało w Polsce w grudniu 2007

92% użytkowników wysyła wiadomości SMS
45% użytkowników wysyła MMS-y

91 zł miesięcznie wydaje statystyczny właściciel telefonu na abonament
50 zł miesięcznie kosztuje średnio korzystanie z kart pre-paid
49 zł miesięcznie to średni koszt utrzymania telefonu w ofercie mix

4 razy częściej Polacy używają komórek niż telefonów stacjonarnych

źródło: UKE, GUS
Ciekawostką są oferowane przez Ezo wirtualne talizmany i runy - tapety na wyświetlaczu mogące odpowiadać na pytania użytkownika telefonu i ujawniać, co czeka go w przyszłości. - _ Nasz pomysł się sprawdza. Bez większej kampanii, tylko dzięki stronie internetowej, od stycznia mamy już ponad 1,5 tysiąca abonentów _ - podkreśla Fajecka.

Oferta mBank Mobile powiązana jest z usługami finansowymi mBanku. Za każde 100 złotych wydane przy pomocy karty płatniczej, bank zasila konto telefoniczne złotówką. Na doładowania liczyć można inwestując w funduszach lub na giełdzie, zaciągając kredyt lub kupując polisę na samochód. Abonenci mogą korzystać z oferty kredytowej na aparaty bez simlocka.

Mobilking jako jedyny działający operator MVNO nie ma zaplecza w postaci firmy z innej branży. Stawia tylko na telefonię komórkową, skierowaną do polskich macho.

Do kupienia startera ma zachęcić rozbudowana oferta informacji sportowych, w tym relacji na żywo z najpopularniejszych dyscyplin, połączone z informacjami o stawkach bukmacherskich. -_ Do tego tematyczne gry, filmy, dzwonki, czaty. Stawiamy na szybkie samochody, piękne kobiety, dowcipy i bardzo prosty system opłat _ - wylicza Adam Kucza.

Usługi myAvon mają ułatwić i uatrakcyjnić abonentkom korzystanie z podstawowej oferty koncernu, czyli kosmetyków. Usługa Avon SMS umożliwia zamawianie produktów Avon z menu telefonu.

Użytkownicy sieci otrzymują kosmetyki w prezencie albo w ramach oferty rabatowej. Mogą też skorzystać z promocyjnych cen na telefony. - _ Dodatkowo koszt doładowań przy skorzystaniu z oferty kosmetycznej zwraca się w pełni _ - mówi Rafał Napłoszek. - _ Na przykład w tym miesiącu każdej Konsultantce, która doładuje telefon na 30 zł, oferujemy krem o wartości 64,90. _

- _ WPmobi jest w zamierzeniu dopełnieniem działalności spółki Wirtualnia Polska. Wynika to z naszej strategii trzech ekranów, czyli dostępności kontentu nie tylko przez komputer, ale również w oknie TV oraz w komórce _ - wyjaśnia Paweł Góra.

Abonent może bezpłatnie korzystać z serwisu gier online, wirtualnych randek i przeglądać strony erotyczne. Dostaje też 10 procent rabatu na zakup legalnych plików mp3, więcej przestrzeni na własną stronę internetową i bloga, dodatkowe punkty korzystając z usług fotograficznych. WPmobi jako jedyny operator oferuje kilka taryf. Abonent może wybrać, czy woli dzwonić (taryfa Głos), wysyłać SMS-y (taryfa Tekst) czy też korzystać z transmisji danych (taryfa Transfer).

Kto wpadnie w wirtualną sieć?

Co prawda aż 83,5 procent użytkowników telefonów komórkowych deklaruje lojalność wobec swojej aktualnej sieci, ale jednocześnie nieco ponad 5 proc. nie jest zadowolonych ze swojego operatora. Co dziesiąty właściciel aktywnej karty SIM nie jest zdecydowany czy w swojej sieci zostanie, czy też ją zmieni. Dwie ostatnie grupy to potencjalni klienci MVNO. Jak szacuje Money.pl, wirtualni operatorzy mają do zagospodarowania ponad 15 procent rynku, czyli około 4,5 miliona osób.

Najważniejszym kryterium wyboru operatora jest dla polskich użytkowników atrakcyjna cena. Dla dwóch na trzech klientów (67,5 proc.) jest ona czynnikiem decydującym, który może jeszcze wesprzeć system promocji i rabatów - za bardzo ważny uważa go 63,5 proc. klientów.

Porównanie cen operatorów wirtualnych
usługa Ezo mobile mBank Mobile Mobilking myAvon WPmobi: Tekst Głos Transfer
minuta rozmowy (ceny brutto w groszach)
w sieci 35 45 50 40 49 35 39
inne sieci komórkowe 67, 100* 45 50 69 61, 61, 111** 59, 59, 99 63, 63, 113
telefon stacjonarny 67 45 50 69 41 39 43
wiadomości SMS (ceny brutto w groszach)
w sieci 22 14 15 20 12 20 15
inne sieci komórkowe 31, 34 14 15 20 12, 15, 15 20 15, 17, 17
telefon stacjonarny 150 - 100 120 119 129 125
wiadomości MMS (ceny brutto w groszach)
w sieci 73 36 50 45 20 49 25
inne sieci komórkowe 79 36 50 45 20, 40, 40 68, 199, 199 25, 45, 45
transfer danych (ceny brutto w groszach)
jednostka rozliczeniowa 100 KB 50 KB 100 KB 150 KB 150 KB
*cena * 31 5 50 79 12 15 6

źródło: dane operatorów
wszyscy operatorzy oferują naliczanie sekundowe

  • sieć Ezo Mobile stosuje osobne, wyższe stawki dla kontaktów z siecią Play ** dla sieci WPmobi ceny podane są w kolejności: do Orange, do pozostałych, do Play

Szansą i polem do popisu dla wirtualnych operatorów jest natomiast fakt, że coraz częściej abonenci zwracają uwagę na nowe usługi i ich zakres. Dla ponad 36 proc. ankietowanych w badaniach Urzędu Komunikacji Elektronicznej ten punkt jest bardzo ważny i może zadecydować o wyborze, którą kartę SIM kupić.

Rok prawdy

Wszyscy operatorzy zgodnie podkreślają, że ten rok będzie rokiem prawdy dla firm działających w branży - pokaże, kto jest na tyle silny, żeby utrzymać się na rynku.

- _ W tym roku Mobilking planuje dotrzeć do 10 procent naszej grupy docelowej, którą szacujemy na około 2 miliony osób _ - zapowiada Adam Kucza.

Podobny cel stawia sobie WPMobi: - _ Zakładamy, że do końca 2009 roku baza abonentów sieci wyniesie 250 tysięcy _ - mówi Paweł Góra. - _ Duże nadzieje wiążemy z rozwojem rynku reklamy mobilnej, który także jest dla nas obszarem strategicznym. _

MNI, właściciel Ezo Mobile planuje uruchomienie ezoterycznego portalu internetowego, połączonego z ofertą telefoniczną. - _ W planach mamy też kolejne sieci wirtualne, skierowane do innych grup docelowych _ - mówi Aleksandra Fajecka. - _ Będzie ich kilka, co najmniej cztery. _

Avon będzie kładł nacisk na to, żeby sieć komórkowa nie była dodatkiem do kosmetyków, ale sposobem na ich promocję._ - Chcemy, żeby nasi klienci korzystali z telefonów nie tylko ze względu na kosmetyki i promocje, ale żeby jednym z argumentów, dla których współpracują z Avon był właśnie myAvon _ - tłumaczy Rafał Napłoszek.

Najbliższe miesiące zapowiadają ostrą konkurencję. Do już działających operatorów dołączą kolejni. W najbliższym czasie wystartują sieci należące do Polsatu (Halo Polsat), Crowley Data (Crowley TeleMobile) i Gadu Gadu. Pełna lista operatorów MVNO, zgłoszonych do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, pod koniec grudnia liczyła 179 pozycji.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)