Ruszają prace nad nową mazurską śluzą. Pierwsza taka inwestycja od zakończenia wojny
Ruszyły prace nad zbudowaniem pierwszej od czasów przedwojennych nowej śluzy na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Inwestycję za niemal 27 mln zł realizują we współpracy z Wodami Polskimi lokalne samorządy.
Nowa śluza - Guzianka II - połączy jeziora Bełdany i Guzianka z jeziorem Nidzkim. Istniejąca dziś śluza powstała w roku 1879 r. i jest w fatalnym stanie technicznym, a w sezonie obsluguje dziennie nawet kilkaset jednostek pływających. W trakcie prac, które potrwają do 30 czerwca 2020 r. śluza będzie wyłączona z ruchu, który przejmie Guzianka II. Docelowo turyści będą mogli korzystać z obu śluz między jeziorami Bełdany a Nidzkim.
Realizowana inwestycja to nie tylko śluzy, ale także udrożenienie przesmyku między jeziorami Mikołajskim a Tałty oraz modernizacja nabrzeża Jeziora Ryńskiego.
Za marinę, czy pomost trzeba płacić. 1000 zł rocznie
Umowa na inwestycję została podpisana w 16 października 2018 r., a oddanie jej do użytkowania powinno odbyć się nie później niż 30 listopada 2020 r. W trakcie prac kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość ponieważ zamknięta została już droga z Rucianego-Nidy do Wejsun czy Onufryjewa.
Za wszystkie te prace lokalne samorządy i warszawski RZGW zapłacą 26 mln 437 tys. zł. Część kosztów pokryje dofinansowanie unijne.
Poprzednia inwestycja w budowę nowych śluz na terenie dzisiejszej Polski, to budowa przez przedwojenne Niemcy Kanału Mazurskiego. Przedsięwzięcie przerwało wywołanie przez to państwo II wojny światowej.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl