Rybnik zakończył budowę drugiego odcinka obwodnicy za blisko 300 mln zł
Zakończyła się budowa drugiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna w Rybniku o wartości niemal 300 mln złotych. Cztekilometrowa trasa, mająca strategiczne znaczenie dla zachodniej części województwa śląskiego, zostanie udostępniona kierowcom po zakończeniu wszystkich procedur odbiorowych, które właśnie się rozpoczęły.
Urząd Miasta w Rybniku poinformował, że ukończenie prac budowlanych rozpoczyna proces weryfikacji ich wykonania. Do tej pory udało się uzyskać pozwolenie na użytkowanie jednego wiaduktu, a w trakcie jest analogiczna procedura dla siedmiu przepustów. Miasto wkrótce złoży wnioski o pozwolenie na użytkowanie i zgłoszenie zakończenia robót budowlanych dla pozostałych obiektów. Rozpoczyna się również sprawdzanie dokumentacji powykonawczej przez inżyniera kontraktu. Termin oddania drogi do użytku zależy od czasu trwania procedur odbiorowych.
Prezydent Rybnika Piotr Kuczera podkreślił, że dokończenie rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej to najbardziej oczekiwana inwestycja drogowa w mieście. "Bardzo szybko przyzwyczailiśmy się do komfortu, jaki daje możliwość szybkiego przejazdu z jednego końca miasta na drugi. Wybudowany właśnie kolejny odcinek będzie miał strategiczne znaczenie dla całego subregionu - z tej inwestycji skorzysta nie tylko Rybnik, ale powiat i okoliczne gminy" - zaznaczył Kuczera - w rozmowie z ISB News.
Wyzwania podczas realizacji inwestycji
Budimeks podpisał umowę na budowę trasy z Rybnikiem w maju 2023 roku. Pierwotna wartość kontraktu wynosiła 268,2 mln zł brutto, a planowany termin zakończenia przypadał na wiosnę 2025 roku. Ze względu na specyficzne warunki gruntowo-wodne konieczne okazało się wykonanie dodatkowego wzmocnienia podłoża pod nasypami drogowymi przy użyciu technologii kolumn przemieszczeniowych betonowych.
Samorząd wyjaśnił, że dokumentacja projektowa zawierała badania geologiczne wykonane w losowo wybranych miejscach, które wskazywały na zmienne warunki gruntowe. Z tego powodu projektant umieścił w dokumentacji zapis, że przed rozpoczęciem robót wykonawca powinien przeprowadzić szczegółowe badania gruntu. Te dodatkowe prace wpłynęły zarówno na zwiększenie kosztów, jak i wydłużenie terminu realizacji. Po aneksowaniu umowy jej ostateczna wartość wyniosła 298,6 mln zł brutto. Obecnie trwa finansowe rozliczenie inwestycji.
Większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna, licząca ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej w Rybniku, została oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Jej koszt wyniósł ponad 475 mln zł, z czego 290 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Odcinek 6 - Analizuj, nie zgaduj - wykorzystanie danych w strategii marketingowej.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Nowo wybudowany odcinek o długości 4 km współfinansowany jest ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (100 mln zł) oraz Rządowego Funduszu Inwestycji Strategicznych (65 mln zł). W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu, bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego, cztery mosty, pięć przepustów dla zwierząt oraz rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową przy granicy miasta z Rydułtowami.
Samorząd Rybnika podkreśla, że ukończenie rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna ma kluczowe znaczenie dla całego subregionu zachodniego województwa śląskiego. Trasa połączy Rybnik i autostradę A1 z remontowanym stopniowo raciborskim odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 935 w starym śladzie.
Droga będzie jednocześnie pełnić funkcję obwodnicy Rybnika, stanowiąc część Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna, jak nazywana jest modernizowana lub rozbudowywana w ostatnich latach droga wojewódzka nr 935. Właśnie dzięki tej funkcji miasto mogło uzyskać pod koniec 2022 roku dotację w wysokości 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na projekty zakładające budowę obwodnic miast w ciągu dróg wojewódzkich.