O sprawie pisze "Puls Biznesu", który przypomina, że obecny rząd zapowiedział audyt wielu inwestycji infrastrukturalnych, które mają strategiczny charakter dla Polski. Taki los spotkał m.in. Centralny Port Komunikacyjny (CPK).
Szansa dla portu w Świnoujściu
Pojawiły się obawy, że rząd może nieprzychylnie patrzeć na rozbudowę Świnoujścia ze względu na protesty wielu społeczności. Wątpliwości do inwestycji zgłosili m.in. niemieccy samorządowcy i politycy, mieszkańcy Świnoujścia czy ekolodzy. Rząd wysłał jednak jasny sygnał: "działamy".
Nowe inwestycje to wielka szansa na rozwój. Jedną z nich jest budowa portu kontenerowego w Świnoujściu, do którego będą mogły zawijać statki o długości do 400 metrów. Aby tak się stało, niezbędne jest pogłębienie kanału żeglugowego o długości 70 km do głębokości 17 metrów. Działamy! – napisał na serwisie X Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
To znacząca inwestycja. W tym momencie porty Szczecin-Świnoujście nie obsługują dużych jednostek transoceanicznych. Port w Świnoujściu to mniejszy port - współpracuje z większymi, do których docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych.
Po przekopaniu terenu portu i wytyczeniu nowego toru podejściowego Świnoujście będzie mogło przyjmować statki oceaniczne pływające na trasach międzykontynentalnych.
W odpowiedzi, którą "PB" otrzymał od Ministerstwa Infrastruktury, czytamy, że rozbudowa portu jest zapewniona "na mocy planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej", który przyjął jeszcze poprzedni rząd.
Na terminalu zostaną zastosowane nowoczesne niskoemisyjne technologie przeładunkowe. Przyjęto założenie, że sprzęt przeładunkowy powinien się charakteryzować możliwie najniższym poziomem emisji zanieczyszczeń, pyłów, gazów do atmosfery oraz hałasu. Terminal będzie wyposażony w źródło energii dla zasilania statków podczas postoju w porcie, tak aby jednostki obsługiwane na terminalu nie używały w tym czasie własnych generatorów – informuje resort w odpowiedzi na pytania "PB".
Kto sfinansuje rozbudowę?
Dziennik podkreśla, że za budowę hubu finansowo będzie odpowiedzialny inwestor prywatny, który w zamian będzie go dzierżawić przez trzy dekady. Wstępną umowę podpisano z belgijską firmą DEME oraz katarskim QTerminals.
Inwestycję w infrastrukturę zapewniającą dostęp do terminala sfinansują natomiast Skarb Państwa i Unia Europejska. Jej wartość to 10,26 mld zł.