Samochód przez internet? Polacy coraz częściej dają się przekonać
Platforma Superauto.pl odnotowała w 2025 roku wzrost sprzedaży aut o ponad 30 proc. Od początku roku klienci kupili za jej pośrednictwem ponad 4600 pojazdów. Firma osiąga obecnie 600 sprzedanych samochodów miesięcznie.
Według raportu KPMG "Global Automotive Executive Survey" do 2030 roku udział kanałów cyfrowych w sprzedaży samochodów w Europie ma wzrosnąć do 65 proc., a na świecie przekroczyć 70 proc. Prognoza ta opiera się na przewidywaniach menedżerów z branży motoryzacyjnej. Za kanały cyfrowe uznaje się zarówno niezależne platformy internetowe, jak Superauto.pl, których udział w sprzedaży ma wzrosnąć w Europie do 20 proc., jak również sprzedaż online realizowaną bezpośrednio przez producentów oraz strony internetowe podmiotów finansujących floty samochodowe.
Kamil Makula, prezes Superauto.pl, zauważa zmiany w zachowaniach konsumentów. - W Polsce obserwujemy ciągły wzrost znaczenia kanałów online w całym procesie zakupowym samochodu. Praktycznie każdy nabywca auta, zaczyna już swoją ścieżkę zakupową od zaznajomienia się z dostępną ofertą oraz wyposażeniem i wyglądem pojazdów, wielu czyta recenzje i ogląda filmy z testów, a także korzysta z kalkulatorów online, aby obliczyć ratę za auto. Gdy kontaktują się z nami, mają już naprawdę dużą wiedzę i dość dobrze sprecyzowane oczekiwania - stwierdził.
W Polsce wciąż dominuje model hybrydowy, w którym nabywca rozpoczyna poszukiwania w internecie, ale finalizuje transakcję w fizycznym salonie. Wyniki największej platformy internetowej pokazują jednak dynamiczny wzrost grupy użytkowników gotowych kupić samochód bez wychodzenia z domu. Firma planuje w najbliższych latach osiągnąć poziom kilkunastu tysięcy sprzedanych aut rocznie.
W Sejmie o nocnej prohibicji. Politycy ocenili pomysł Lewicy
Technologia napędza wzrost sprzedaży
Sukces platform internetowych opiera się na wykorzystaniu zaawansowanych technologii. Rozbudowane narzędzia analityczne wykorzystujące sztuczną inteligencję pozwalają przewidzieć, jakich aut będą poszukiwali użytkownicy i wyprzedzająco przygotować ofertę. - Inwestujemy w technologie, gdyż one są niezwykle ważne w biznesach e-commercowych, ale w tym samym czasie mocno rozwijamy też kompetencje pracowników. Oni odgrywają bowiem kluczową rolę w procesie sprzedaży, czy też pozyskania z rynku najlepszych ofert samochodów - wyjaśnia prezes Superauto.pl.
Klienci platformy rozpoczynają i kończą proces zakupowy w internecie, zawierając umowę zdalnie. Istotnym elementem całego procesu pozostaje kontakt telefoniczny z konsultantem, który doradza przy wyborze auta oraz przedstawia najkorzystniejsze formy finansowania. Nabywcy samochodów przez Superauto.pl korzystają z leasingu, najmu długoterminowego oraz kredytu.
Platformy internetowe mogą wspierać tradycyjnych dilerów samochodowych. Przeciętny salon samochodowy w Polsce sprzedaje obecnie 28 aut miesięcznie, a przeciętna firma dilerska 110 pojazdów. - Średnie i duże salony samochodowe odwiedza miesięcznie kilkuset klientów. Nasze platformy internetowe, tj. superauto.pl, chinskiesamochody.pl oraz nowyosobowy.pl i nowydostawczy.pl, odwiedza 800 tysięcy użytkowników z całej Polski. Współpracujący z nami stacjonarni sprzedawcy zyskują zupełnie inną perspektywę - podkreśla Kamil Makula. W pierwszych 8 miesiącach 2024 roku w Polsce zarejestrowano 421 tys. nowych aut osobowych, co oznacza wzrost o 5,5 proc. rok do roku. Wartość rynku leasingu samochodów osobowych wyniosła w tym okresie 4,7 mld zł, notując wzrost o 9 proc.