13-letnie samochody sprowadzane do Polski. "Ryzyko rośnie"

Rośnie ryzyko wzrostu liczby oszustw na wtórnym rynku motoryzacyjnym. Do Polski zwozimy samochody w coraz gorszym stanie, co niepokoi ekspertów – pisze poniedziałkowy "Puls Biznesu".

Zwi?kszony wakacyjny ruch na A1
29.07.2019 Autostrada A1 Fot. Wojciech Strozyk/REPORTER
Wojciech Strozyk/REPORTERW wielu przypadkach samochody starsze niż 10 lat są przedmiotem różnego rodzaju oszustw - ostrzegają eksperci
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
oprac.  KKG

"Puls Biznesu", powołując się na dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar (IBRM Samar), wskazał, że w lipcu do Polski sprowadzonych zostało prawie 67,5 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 7,5 proc. więcej niż w roku poprzednim.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stawianie samochodów na sprzedaż na publicznych parkingach. Praktyka małych miast

- Lipcowy wzrost jest jednak tylko na pozór wysoki. Wynika z bardzo niskiego importu w roku ubiegłym. Przypomnijmy, że w lipcu 2022 r. import wyniósł niespełna 63 tys. aut i był najniższy od momentu przystąpienia Polski do UE – powiedział gazecie prezes IBRM Samar Wojciech Drzewiecki.

W lipcu tego roku sprowadziliśmy z zagranicy zaledwie 452 auta więcej niż w czerwcu. Był to trzeci miesiąc z rzędu z bardzo zbliżonymi wynikami. Warto przypomnieć, że wyniki lipcowe w latach 2015-20 były średnio o 20 tys. sztuk wyższe – informuje poniedziałkowy "Puls Biznesu".

Do tej pory do Polski przyjechało prawie 452,9 tys. z czego 414,1 tys. stanowią samochody osobowe.

Gazeta wskazała, że średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi dokładnie 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,09), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93).

Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce według popularności zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault.

Cofanie liczników i fałszowanie roku produkcji

Dyrektor generalna Auries Holdings, operatora międzynarodowej sieci AAA Auto Karolina Topolova, powiedziała "Pulsowi Biznesu", że w wielu przypadkach samochody starsze niż 10 lat są przedmiotem różnego rodzaju oszustw.

Do najczęstszych należą: cofanie liczników, fałszowanie roku produkcji czy ukrywanie uszkodzeń powstałych w wyniku poważnych wypadków drogowych.

Wybrane dla Ciebie
Koniec tanich paczek z Chin? Ma zniknąć kluczowy limit
Koniec tanich paczek z Chin? Ma zniknąć kluczowy limit
Odbudowa koniunktury trwa. Duże banki o danych o PKB
Odbudowa koniunktury trwa. Duże banki o danych o PKB
Młodzi Niemcy idą w kamasze. Jest przełomowa decyzja
Młodzi Niemcy idą w kamasze. Jest przełomowa decyzja
Trump grozi pozwem. Nagły zwrot w brytyjskiej stacji
Trump grozi pozwem. Nagły zwrot w brytyjskiej stacji
Tyle zarabia się w NBP. Rekordzista otrzymał ponad 940 tys. zł
Tyle zarabia się w NBP. Rekordzista otrzymał ponad 940 tys. zł
Węgiel jednak na cenę złota? JSW z imponującym wzrostem sprzedaży
Węgiel jednak na cenę złota? JSW z imponującym wzrostem sprzedaży
Boeing musi wypłacić rekompensaty rodzinom ofiar katastrofy w Ahmadabadzie
Boeing musi wypłacić rekompensaty rodzinom ofiar katastrofy w Ahmadabadzie
Przyspieszenie. Są najnowsze dane o PKB Polski
Przyspieszenie. Są najnowsze dane o PKB Polski
Globalna awaria uderza w platformę Elona Muska. Użytkownicy utknęli w pętli
Globalna awaria uderza w platformę Elona Muska. Użytkownicy utknęli w pętli
Co dalej z ETS2? Jest decyzja Parlamentu Europejskiego
Co dalej z ETS2? Jest decyzja Parlamentu Europejskiego
Boom na szkolenia MON. Generał: tam obłożenie ponad 300 proc.
Boom na szkolenia MON. Generał: tam obłożenie ponad 300 proc.
Pożyczka reparacyjna. Oto jak UE zamierza pomóc Ukrainie
Pożyczka reparacyjna. Oto jak UE zamierza pomóc Ukrainie