Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Autostrada A2 na sprzedaż. Firma Kulczyka pozbywa się udziałów

243
Podziel się:

Sebastian Kulczyk kończy projekt rozpoczęty ponad 30 lat temu przez ojca - Jana Kulczyka. Ruszył proces sprzedaży firm związanych z autostradą A2. Ich udziały chce przejąć fundusz francuski Meridiam - informuje "Puls Biznesu".

Autostrada A2 na sprzedaż. Firma Kulczyka pozbywa się udziałów
Sebastian Kulczyk pozbywa się spółek autostradowych. Chce je przejąć francuski partner - fundusz Meridiam (Agencja Wyborcza, Piotr Skornicki, Łukasz Cynalewski)

W latach 2002-2004 firma Autostrada Wielkopolska (AWSA) wybudowała za własne pieniądze odcinek A2 Konin - Nowy Tomyśl, a jej siostrzana spółka AWSA II odcinek Nowy Tomyśl - Świecko w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Oba mają łączną długość 255 km i kosztowały 2,4 mld euro.

Jak pisze "Puls Biznesu", po ponad 30 latach Sebastian Kulczyk zdecydował się na sprzedaż autostradowej grupy.

Jego udziały w spółkach AWSA i AWSA II (kontrolowane za pośrednictwem KI One, dawniej Kulczyk Holding) mają trafić w ręce ich drugiego udziałowca - francuskiego funduszu Meridian - czytamy.

Według nieoficjalnych informacji dziennika chodzi o około 700 mln euro.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: W Polsce brakuje aut elektrycznych i ładowarek. "Izera ma szansę wypełnić lukę"

"Komisja Europejska opublikowała niedawno notkę, z której wynika, że otrzymała zgłoszenie koncentracji w trybie art. 4 Council Regulation No 139/2004, czyli unijnych przepisów dotyczących fuzji i przejęć" - czytamy. Meridiam SAS zamierza pośrednio nabyć 100 proc. udziałów w firmie KI One, do której należą udziały w autostradowych spółkach.

Dziś Meridian ma odpowiednio 26,3 oraz 40 proc. udziałów w obu firmach odpowiedzialnych za A2. Jak czytamy, ze zgłoszenia koncentracji wysłanego do Brukseli wynika, że pozyskałby dodatkowe 23,8 i 40 proc. akcji obu spółek. Francuzi kupią też akcje spółki Autostrada Eksploatacja i budowlanej firmy A2 Route.

"Skontaktowaliśmy się z przedstawicielami Kulczyk Investments, ale nie komentują informacji o planach sprzedaży autostradowych aktywów Meridiamowi" - wskazał "PB".

Kulczyk pozbywa się autostrady A2

Dziennik przypomina, że już w lutym 2022 r. informował, że polski inwestor przymierza się do ich zbycia.

Kulczyk Investments, jak pisze "PB", rozpoczął proces sprzedaży firm związanych z autostradą A2 tuż przed wybuchem wojny w Ukrainie. "Branżowi eksperci obawiali się nawet, że w czasie wojennej zawieruchy Sebastianowi Kulczykowi trudno będzie znaleźć nabywcę spółek autostradowych. Zgłoszenie transakcji sprzedaży do KE pozwala przypuszczać, że plan się powiedzie" - czytamy.

W czerwcu Dawid Jakubowicz, prezes Kulczyk Investments, powiedział z kolei, że podmiotów związanych z autostradą nie będzie w kierowanej przez niego grupie.

Jesteśmy na zaawansowanym etapie zbycia tych aktywów, choć ze względu na geografię, liczbę spółek i ich akcjonariat to czasochłonny i skomplikowany proces. Spodziewamy się, że domkniemy transakcję jeszcze w tym roku i skoncentrujemy się na kolejnym rozdziale historii KI - powiedział "PB".

W 2022 r. spółka AWSA II wygenerowała 368 mln zł przychodów i wypracowała prawie 95,5 mln zł zysku ze sprzedaży. Wynik netto przekroczył 112 mln zł. Jej siostrzana spółka AWSA osiągnęła 850 mln zł przychodów i zysk ze sprzedaży na poziomie 365 mln zł. Na koniec roku wykazała jednak stratę netto w wysokości 202 mln zł. Jak tłumaczy dziennik, to skutek zakwestionowania przez KE rozliczeń za tzw. darmowe przejazdy ciężarówek po koncesyjnych odcinkach autostrad w Polsce.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(243)
Sylwek
8 miesięcy temu
Decyzja na pewno dobrze przemyślana, w sumie nie dziwi mnie to, że Sebastian Kulczyk chce ją sprzedać, to nie jest taki całkiem świeży temat. Poczekajmy na konkrety.
Tedy
8 miesięcy temu
Jak pamiętam to koncesje na użytkowanie autostrady i pobór opłat to komuchy kulczyki mieli chyba na 36 lat. Czyli teraz chodzi o to żeby autostrady przejął kapitał zachodni to UE będzie wymuszać na Polsce przedłużenie koncesji dla nowego właściciela akcji !! A wszystko po to żeby Polaków dymać na najdroższych autostradach w Europie !!
Obserwator
8 miesięcy temu
Co mawiał Kiszczak o Kluczykach.. Hmm
Czas
8 miesięcy temu
To tylko biznes
Ula
8 miesięcy temu
I po sprzedaży gdyby rząd polski chciał znieść opłaty bez odszkodowania firma jako, że w całości będzie zagraniczna wystąpi do sądu arbitrazowego i wyszarpie grube miliardy.jak by była polska to by dostała guzik. Cwany manewr.
...
Następna strona