Senat zdecydował ws. testowania pojazdów zautomatyzowanych na drogach
Senat nie wniósł poprawek do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i zmian w przepisach o ubezpieczeniach obowiązkowych, która umożliwia testowanie tzw. pojazdów zautomatyzowanych na drogach publicznych. Teraz dokument trafi do prezydenta Karola Nawrockiego.
Senat w czwartek (16 października) nie zgłosił poprawek do rządowego projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz przepisów dotyczących ubezpieczeń obowiązkowych. Za ustawą głosowało 87 senatorów, nikt nie był przeciw, ani nie wstrzymał się od głosu. Tym samym dokument trafi na biurko Karola Nawrockiego.
Nowelizacja jest częścią rządowego pakietu deregulacyjnego i ma dostosować polskie prawo do postępu w autonomizacji transportu. Nowe regulacje umożliwiają prowadzenie na drogach publicznych prac badawczych z udziałem pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych.
Ustawa wprowadza definicje obu kategorii pojazdów. Pojazd zautomatyzowany to pojazd wyposażony w systemy wspomagające kierowanie, które mogą kontrolować niektóre funkcje jazdy, np. utrzymywanie pasa ruchu czy automatyczne hamowanie. Pojazd w pełni zautomatyzowany jest natomiast zdolny do samodzielnego poruszania się bez udziału kierowcy.
"Nikt sobie nie uświadamia". Porównał Polskę i USA
Nowe przepisy określają zasady wydawania zezwoleń na prace badawcze. Mają uwzględniać m.in. poziom automatyzacji pojazdu, liczbę pojazdów oraz obszar prac badawczych. Zezwolenie będzie udzielane na okres nie dłuższy niż rok, o ile nie ulegną zmianie warunki i zakres prac.
Specjalna rejestracja samochodów
Wprowadzone limity opłat mają uprościć procedury administracyjne. Wysokość opłaty za przeprowadzenie procesu związanego z wydaniem zezwolenia w obszarze jednego województwa nie może przekroczyć 20 tys. zł, a w przypadku wniosku obejmującego od dwóch do pięciu województw opłata nie może przekroczyć 40 tys. zł.
Nowela zmienia także zasady tzw. rejestracji profesjonalnej. Ten szczególny rodzaj rejestracji pozwala firmom zajmującym się produkcją, testowaniem, sprzedażą lub naprawą pojazdów na czasowe dopuszczenie ich do ruchu drogowego bez konieczności standardowej rejestracji każdego egzemplarza.
Projekt rozszerza możliwość profesjonalnej rejestracji na przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami używanymi. Ułatwienie obejmie ponadto przeprowadzanie jazd testowych bez konieczności ponownej rejestracji.
Źródło: PAP