Awantura w polskim porcie. Straż graniczna odmówiła przyjęcia statku

Morski Oddział Straży Granicznej nie odebrał w piątek od francuskiej stoczni nowego patrolowca. Statek pozostał w porcie na Westerplatte. Wcześniej strona polska odmówiła dopłaty, której zażądał producent jednostki. Teraz Francuzom grożą wysokie kary za opóźnienie w dostawie – dowiedział się money.pl.

Na pokładzie dziobowym jest certyfikowana płaszczyzna do współpracy ze śmigłowcem w zakresie ewakuacji medycznej, która będzie wykorzystywana również, jako platforma do operowania dronem. Jednostka pływająca ma napęd spalinowo – elektryczny.
Źródło zdjęć: © NAVIRETECH | NAVIRETECH

W piątek, 15 września, zgodnie z umową, upłynął termin na oddanie Morskiemu Oddziałowi Straży Granicznej (MOSG) nowego patrolowca OPV wybudowanego we francuskiej stoczni Socarenam.

Jeszcze w piątek rano rzecznik prasowy MOSG, komandor Andrzej Juźwiak informował nas, że prace komisji odbiorczej cały czas na trwają. Zapowiadał się długi dzień.

Jak wcześniej pisaliśmy – odbiór nowego statku patrolowo-ratowniczego odbywał się w napiętej atmosferze. Francuzi żądają bowiem od MOSG dopłaty ok. 20 mln zł do ceny kontraktu. Kwota ta stanowi ok. 20 proc. całej inwestycji (koszt to nieco powyżej 111 mln zł).

Po godzinie 14:00 w sobotę rzecznik MOSG potwierdził nam, że statek nie został odebrany. - W kilku obszarach stwierdzono nieprawidłowości, które aktualnie wyjaśniane są przez wykonawcę - poinformował krótko komandor Juźwiak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

PiS chce modernizować bloki. "Te pieniądze rozpływały się"

Z naszych ustaleń wynika, że nowy statek patrolowo - ratowniczy jest polskim służbom na Bałtyku bardzo potrzebny. Jest elementem naszego bezpieczeństwa. Przy wyborze wykonawcy, poza ceną, kierowano się także jego doświadczeniem w budowie podobnych jednostek. Musiał on spełnić szereg wymagań, które stawiał Frontex. W 90 proc. budowa była finansowana ze środków unijnych.

Francuzi dążyli do tego, by w protokole odbiorczym znalazł się zapis o nierozliczeniu transakcji (potężnej niedopłacie) z powodu "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń". Natomiast MOSG miał się na to nie zgodzić.

Straż Graniczna z powodu nieprzyjęcia statku może zacząć już naliczać Francuzom kary umowne za każdy dzień spóźnienia. Według naszych ustaleń to kwoty sięgające ok. kilkunastu tysięcy euro dziennie.

Szykuje się skandal i utrata funduszy unijnych?

Według naszego źródła informacji właściciel francuskiej Socarenam Philippe Gobert, który uczestniczył w przekazaniu jednostki, był bardzo wzburzony wydarzeniami w porcie na Westerplatte. Jego stocznia specjalizuje się w kontraktach dla służb morskich, dostaje zlecenia z wielu państw świata.

W całej długiej historii tej firmy nie zdarzyła się podobna sytuacja – słyszymy od naszego informatora.

Francuzi mieli złożyć w piątek również formalny wniosek do MOSG o przesunięcie odbioru statku na 20 października, co pozwoli im na uniknięcie płacenia kar. – Sprawa nie jest przesądzona, ale wygląda dramatycznie – uważa nasz rozmówca.

Jak pisaliśmy wyżej, 90 proc. wartości statku stanowią fundusze unijne. Rozliczenie inwestycji odbywa się w transzach. Polska już część środków wypłaciła Francuzom. Według naszego informatora, w przypadku braku porozumienia i sprzedaży statku innemu klientowi, Polska będzie musiała wzięte z Brukseli pieniądze zwrócić.

Ze względu na toczący się od sierpnia br. przed Sądem Okręgowym w Gdańsku proces, który stocznia Socarenam wytoczyła MOSG-owi – informacje na temat sporu są utajnione.

Przypomnijmy, że w budowę nowej jednostki dla MOSG zaangażowane były również jako podwykonawcy firmy polskie. Wystąpiły one do stoczni Socarenam z pismami przedprocesowymi o zapłatę. Jedna z firm jest postawiona w stan upadłości.

Jednostka budowana była w latach 2020-2023, w czasie pandemii Covid-19 oraz napaści Rosji na Ukrainę. W związku z przerwaniem łańcuchów dostaw i niedoborami surowców na rynkach ceny zarówno materiałów jak i usług wielokrotnie poszły w górę, stąd – jak argumentują firmy budujące ten statek – nastąpiło przekroczenie zakładanych pierwotnie budżetów.

Katarzyna Bartman, dziennikarz money.pl

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują