Spór o CPK. Horała odgryza się Tuskowi. "Wyssane nie powiem skąd"

"Donald Tusk powtarza kłamstwa o rzekomych 600 mld złotych kosztu programu CPK. Otóż to jest liczba zupełnie wyssana z palca, żeby nie powiedzieć skąd wyjęta" - napisał poseł PiS Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. CPK.

Marcin Horala (Government plenipotentiary for the STH) during the press conference on air traffic forecasts for Poland and the new Central Polish Airport (Solidarity Transport Hub) prepared by the IATA, at Chopin Airport in Warsaw, Poland, on 8 February 2022 (Photo by Mateusz Wlodarczyk/NurPhoto via Getty Images)Marcin Horała
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
oprac.  MLG

Prezydent Andrzej Duda zwołał Radę Gabinetową na 13 lutego. Z przedstawicielami rządu chce porozmawiać m.in. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

Spór o koszty CPK

- Prezydent na Radzie Gabinetowej otrzyma informacje o CPK, z których sobie nie zdawał sprawy – zapowiedziała Joanna Mucha, wiceminister edukacji narodowej.

Podczas konferencji prasowej pod koniec stycznia Donald Tusk pytany o przyszłość CPK mówił, że wszystkie decyzje powinny być podjęte na podstawie analiz i ekspertyz.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy podatek na armię. Czy to dobry pomysł? - Marcin Piątkowski - Biznes Klasa #16

Jak mówił, "w wersji umiarkowanej" inwestycja ta miała kosztować ok. 160 mld zł, ale największe plany liczono "na 300 mld, a nawet 600 mld zł".

Do tej wypowiedzi odniósł się poseł PiS Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. CPK.

"Donald Tusk powtarza kłamstwa (żodyn się nie spodziewał) o rzekomych 600 mld złotych kosztu programu CPK. Otóż to jest liczba zupełnie wyssana z palca, żeby nie powiedzieć skąd wyjęta" - napisał na platformie X Marcin Horała.

"Koszt programu w horyzoncie, który można oszacować, czyli do 2030 roku to około 150 mld, z czego po stronie polskich finansów publicznych niecałe 70 mld (reszta to środki prywatnych inwestorów, finansowanie komercyjne i środki europejskie). Czyli statystycznie średnio 10 mld rocznie. Czyli około 1,2% wydatków budżetowych zaplanowanych na 2024 rok".

Poseł PiS dodał, że według "nieoficjalnych informacji CPK zaniechało złożenia przygotowanych wniosków o środki unijne na dwie inwestycje, w tym budowę kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź". Marcin Horała dodał, że sprawdzi te doniesienia i już napisał interpelację w tej sprawie.

CPK to szansa na ogromne pieniąze?

Marcin Piątkowski, ekonomista pracujący w Waszyngtonie w najnowszym programie money.pl "Biznes Klasa" przekonuje, że ogromną szansą dla rozwoju Polski może być racjonalna budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Ja widzę CPK jako element stworzenia nowego ogromnego obszaru gospodarczego między Łodzią a Warszawą. Będziemy mieć międzykontynentalne lotnisko, będziemy mieć Modlin, a nawet ten Radom. Między Łodzią a Warszawą mamy kilkanaście uczelni i 300 tys. studentów, do tego autostradę do Berlina. Trudno mi sobie wyobrazić lepsze miejsce logistycznie na świecie, gdzie ten zachodni kapitał mógłby inwestować, gdzie moglibyśmy budować nowe niskoemisyjne fabryki. Moglibyśmy przy okazji budować nowe miasta. Skoro mamy problem mieszkaniowy, dlaczego nie wybudować 500 tys. mieszkań właśnie w tym pasie autostrady między Łodzią i Warszawą? – roztacza wizję Marcin Piątkowski.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Chiny zmieniają zdanie. Zawieszają zakaz eksportu do USA galu, germanu i antymonu
Chiny zmieniają zdanie. Zawieszają zakaz eksportu do USA galu, germanu i antymonu
Szukają do pracy przy rybach. Oto ile można zarobić
Szukają do pracy przy rybach. Oto ile można zarobić
Bon senioralny w opałach. Rząd nie zdąży z reformą?
Bon senioralny w opałach. Rząd nie zdąży z reformą?
Ogromny szpital rośnie jak na drożdżach. Pierwsi pacjenci za 2 lata
Ogromny szpital rośnie jak na drożdżach. Pierwsi pacjenci za 2 lata
Kaczyński wzywa do protestu w obronie Obajtka. Gigant reaguje
Kaczyński wzywa do protestu w obronie Obajtka. Gigant reaguje
Protesty w Lizbonie. Demonstracje przeciw zmianom w kodeksie pracy
Protesty w Lizbonie. Demonstracje przeciw zmianom w kodeksie pracy
Szykują się duże zwolnienia w polskiej firmie meblowej. Media: obejmą nawet 800 osób
Szykują się duże zwolnienia w polskiej firmie meblowej. Media: obejmą nawet 800 osób
Trump chce wesprzeć Orbana. Zniósł sankcje wobec Węgier, ale tylko na rok
Trump chce wesprzeć Orbana. Zniósł sankcje wobec Węgier, ale tylko na rok
Ministra odpowiada na weto prezydenta. "Oczywista nieprawda"
Ministra odpowiada na weto prezydenta. "Oczywista nieprawda"
Niemcy mają problem. Brakuje ćwierć miliona fachowców
Niemcy mają problem. Brakuje ćwierć miliona fachowców
Pracowała 32 lata. Nie mogła uwierzyć, gdy otworzyła list z ZUS
Pracowała 32 lata. Nie mogła uwierzyć, gdy otworzyła list z ZUS
Sprawdzili koszty ogrzewania domów przez rok. Oto najtańsze rozwiązanie
Sprawdzili koszty ogrzewania domów przez rok. Oto najtańsze rozwiązanie