Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|

Spór o przekop Mierzei Wiślanej. Wiceminister składa deklarację

53
Podziel się:

Rządowa propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu kwotą do 100 mln zł jest ciągle aktualna - powiedział Andrzej Śliwka, wiceminister aktywów państwowych. Chodzi o brakujące ogniwo w projekcie przekopu Mierzei Wiślanej.

Spór o przekop Mierzei Wiślanej. Wiceminister składa deklarację
Przekop Mierzei Wiślanej miał otworzyć morski port w Elblągu na Bałtyk. Ale brakuje pogłębienia ostatnich 900-metrów toru wodnego (East News, Stanislaw Bielski/REPORTER)

Cały czas trwa bowiem spór o pogłębienie ostatniego 900-metrowego odcinka toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu. Bez tego nie będą mogły korzystać z niego większe jednostki. Inwestycja ta jest ostatnim, brakującym ogniwem projektu przekopu Mierzei Wiślanej.

Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zaproponowały samorządowi Elbląga dokapitalizowanie spółki komunalnej zarządzającej portem morskim. Ministerstwa chcą przekazać do 100 mln zł w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Leszek Miller o przekopie Mierzei: na razie to jest rów, którym płyną kajaki

Spór o port w Elblągu. Kto zapłaci?

Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor przekopu Mierzei Wiślanej, czyli Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

- Nasza propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu w wysokości do 100 mln zł jest cały czas na stole - powiedział wiceminister Śliwka. Oznaczałoby to jednak przejęcie kontroli nad portem, który dziś jest w rękach samorządu.

Śliwka przyznał, że MAP razem z MI prowadzą rozmowy operatorami działającymi w elbląskim porcie, a także ze spółkami Skarbu Państwa, które w pobliżu posiadają grunty.

- Zależy nam, aby Elbląg się rozwijał, mamy koncepcję związaną z tym, żeby przy współpracy z operatorami prywatnymi rozwiązać wyzwanie dotyczące portu elbląskiego - powiedział wiceminister.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września 2022 r. Obecnie inwestor oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzą pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(53)
alojz
7 miesięcy temu
"poglebimy ale przejmiemy kontrole"- jaki ma miec elbląg w tym interes?? Ktos chce ci pomóc czy cie na wlasnym terenie wydymac?? Pis lapami czarnka wydaje grube miliony na szemranych biznesmenow i firmy istniejace od 2 miesiecy a 100 mil na port nie moze znalezc?? Trzeba byc szurnietym, żeby im wierzyc
Taka prawda
8 miesięcy temu
Totalni na rozkaz Berlina będą zwlekać ile się da że zgodą na pogłębienie toru wodnego. Po co im port w Elblągu jak Niemcy u siebie mają.
Kubi
8 miesięcy temu
To jest kanal na min. 200 lat, trzeba na to popatrzeć z dłuższej perspektywy. Na pewno pobudzi biznes w okolicy. Juz to robi. Budowac dalej.
Koko
8 miesięcy temu
To jak developer wybuduje sobie kamienicę z parkingiem i każe miastu wybudować do niego drogę długości 900 m.
OLIU
8 miesięcy temu
moje zaufanie do pisowcow jako inwestorow slabnie plany inwestycyjne dotycza punktow A B C D wszystko powinno byc ujete w l planach inwestycji w poczatkowej fazie dlaczego nie uwzglednili ze moga byc trudnosci w poglebieniu tego portu w planach inwestycji.. jest to zadziwiajace postwa jakos to bedzie.; No i maja napotkali przeszkode w realizacji inwestycji.. niech nie licza na miasto Elblag ktore wg moich informacji jest zadluzone na maxa.. i ten wydatek 100 miln zl obecnie przekracza ich mozliwosci finansowe nflastruktura sie sypie wElablagu. Nie maja pieniedzy na naprawe dziurawych ulic.. to sa fakty.. Elblag sie upiera przy swoim stanowisku a nie wydali nawet 1 zlotego na ta inwestycje.. ostatnia mozliwoscia jest wywlaszczenie i zrobienie tego portu panstwowym i przejecie calkowitej odpowiedzialnosci za ten port..cO ROBI SENS BO WYDATKI NA TA INWESTYCJE PO POGLEBIENIU TEGO PORTU MOGA SIE NIE SKONCZYC BEDZIE ZAMULANIE I TRZEBA BEDZIE POGLEBIAC KOLEJNO NOWE WYDATKI A MIASTO eLBLAG NIE CHCE DOKLADAC SIE DO TYCH INWESTYCJI TYLKO Z NIEJ KORZYSTAC zreszta nie ma na to srodkow to inwestycja w skali Polski panstwowa.. statki o wiekszym zanurzeniu moga nadal korzystac z dawnej ciesniny kontrolowanej przez federacje rosyjska a ten port bedzie dla jachtow i barek i atrakcja turystyczna co rozwinie to miasto..
...
Następna strona