Surfer, który pływa Teslą

Życiorys Konrada Bergströma wystarczyłby na obdzielenie nim kilkorga awanturniczych innowatorów. Szwed wciąż trzyma te wszystkie talenty oraz doświadczenia w jednym ręku. I po tym, jak zarobił miliony na lifestyle’u i elektronice, stawia na rewolucję na wodzie. Ta będzie cicha, piękna i piekielnie szybka.

Obraz
Źródło zdjęć: © impact

“Ojciec, mąż, innowator, dupek, prawdziwy kłamca” – tak zaczyna się autobiograficzna wizytówka 48-letniego Konrada Bergströma na jednym z portali społecznościowych. Szwed uwielbia prowokować i dawać upust swojej naturze frywolnego surfera. Jako spec od marketingu, na biznesowych falach radzi sobie ostatnio nad wyraz znakomicie. Dość powiedzieć, że swoją najnowszą firmę przeniósł w dużym stopniu na Majorkę, gdzie zaprasza chętnych i ciekawskich na szybowanie (tak właśnie to określa) …łodzią motorową.

- Witamy na Tesli w wersji morskiej! – tak kapitan Bergström, jeden z najbardziej oczekiwanych speakerów podczas październikowego Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach, zwykł witać swoich gości wchodzących na pokład elektrycznej łodzi, znanej jako Eelex.

I wbrew pozorom, nie są to czcze przechwałki starzejącego się marketingowca. To głos doświadczonego przedsiębiorcy, który przez ostatnie dwie dekady umiejętność rozwijania marek łączył z postępem technologicznym. Stąd też, gdy na dobre zajął się swoją najnowszą firmą Xshore, można było się spodziewać rychłego happy endu, ogłoszonego oczywiście z należytym przytupem.

- Na swojej poprzedniej firmie, Zound Industries, producencie m.in. sprzętu audiofilskiego Marshall oraz Urbanears, zarobiłem nieprzyzwoicie wielkie pieniądze. Kupiłem więc sobie jacht motorowy, w końcu w moich żyłach płynie krew pradziadków: marynarzy i rybaków. Pasja do morza okazała się rozczarowaniem, gdy poczułem, że poprzez hałas i spaliny, niszczę całą magię związaną z pływaniem. Ale jednocześnie nie uważam, że jako ludzkość powinniśmy w ramach pokuty za eksploatację planety wrócić do jaskiń i zrezygnować ze zdobyczy cywilizacji. Dlatego postanowiłem zrobić elektryczny przełom na falach – tłumaczy Konrad Bergström, dumnie paradując w t-shircie z napisem „The power of silence” („Siła ciszy”), będącym hasłem przewodnim Xshore’a, producenta Eeleksa.

Kapitan bez tarcia

Dwa – od teraz dostępne - jachty motorowe z szwedzkich stoczni Xshore to Eelex 6.500 oraz Eelex 8.000 o długości odpowiednio 6,5 i 8 metrów. Na pierwszy rzut oka uwagę przyciąga ich niebanalny design, z jednej strony prosty z drugiej – upstrzony takimi detalami jak odlana z brązu głowa węgorza na dziobie (to w końcu węgorzy inspirował projektantów łodzi). Prawdziwe cuda dzieją się wówczas, gdy łódź już w kilkadziesiąt sekund od włączenia silnika rozwija prędkość nawet ponad 70 km/h.

- Wówczas zaczyna się to niepowtarzalne uczucie lotu po wodzie, szybowanie przy akompaniamencie dźwięku fal, rozcinanych przez dziób. Żadnego ryku silników, chrobotania czy woni spalin. I to przy parametrach nieosiągalnych dla innych producentów elektrycznych łodzi – zachwala gwiazda Impact mobility rEVolution’19 i dodaje, że silnik elektryczny i potężne baterie, starczające nawet na ponad 170 km to jedynie element większej układanki.

Okazuje się bowiem, że projektanci kadłuba Eeleksa stworzyli konstrukcję zmniejszającą tarcie aż o 35 proc. Do tego magnetyczne przełożenia w skrzyni biegów i ulepszona mechanika spowodowały, że silnik oraz kadłub nie przenoszą hałaśliwych drgań. W ten sposób Szwed zapracował na przydomek „Kapitan Cisza”, oferujący model Eelex 8.000 za niemal 300 tys. EUR.

- Woda jest 784 razy gęstsza niż powietrze i potrzeba tu znacznie więcej energii niż w przypadku toczenia samochodu po drodze. To jest jak terenówka jadąca non stop pod górę po bardzo stromym zboczu – obrazowo opisuje szef Xshore, syn dyrektorki teatru i profesora muzyki, którego barwne CV starczyłoby spokojnie dla kilku nieprzeciętnych innowatorów.

Pan od lifestyle’u

To CV zaczęło się zabarwiać w wieku 16 lat, gdy Konrad Bergström, rozczarowany wolnym tempem życia, postanowił wyjechać na własną rękę ze Szwecji. Plan miał prosty: jedzie do Nowej Zelandii, by tam zawodowo żyć z surfingu. Po kilku latach wrócił jednak na stare śmieci choć nie z pustymi rękoma: jest koniec lat 80. a on ma w kieszeni umowy dystrybucyjne na wyłączność obejmujące ubrania i sprzęt kilku bardzo obiecujących wówczas marek premium m.in. Quiksilver czy Airwalk. Z miejsca osiąga sukces w Szwecji i buduje swoje mocne miejsce na mapie skandynawskiego lifestyle’u. Do jego portfolio wkrótce dołącza także np. Burton, w międzyczasie Bergström organizuje najwyższe rangą zawody snowboardowe i wakeboardingowe. Zostaje milionerem by za chwilę…zaliczyć spektakularne bankructwo.

- Po upadku nie poddałem się. Zainwestowałem tam, gdzie mam talent, pilnując, by innowacja lifestylowa oznaczała również świetną jakość – tłumaczy po latach.
Tak właśnie pomysłowy Szwed, mający na koncie wcześniejszy mariaż z Nokią, w 2008 r. rozkręcił Zound Industries. Zarabiając tym samym miliony na designerskim, bezprzewodowym sprzęcie muzycznym – głównie na modnych słuchawkach. Pięć lat później, Zound został ogłoszony najszybciej rosnącą firmą w historii Szwecji, notując skok przychodów o 11 tys. proc. w 3 lata.

Cisza na planie

W zeszłym roku, przychód marek pod parasolem Zound dobił już do niemal 200 mln USD. Jednak teraz u Bergströma na fali jest Xshore i jego Eeleksy. Hałas w słuchawkach zastąpiła cisza przy dziobie.

- Plan na przyszłość dla Xshore to wielki plan, w końcu ja tę firmę założyłem jeszcze w 1996 r. Gdyby nie pochłonęła mnie elektronika, pewnie bylibyśmy kilka lat do przodu. Nie jesteśmy jednak nowicjuszami, teraz po prostu dodajemy gazu. Dość powiedzieć, że już mógłbym sprzedawać nasze łodzie w niższej cenie, gdyby nie fakt, że nie nadążyłbym wówczas z produkcją – przyznaje.
Menedżerowie z firmy bohatera Impact mobility rEVolution’19 mówią o planie na przejście od 10 łódek sprzedanych w 2019 r. do 2000 sztuk w 2024 r. Cena jednego Eeleksa ma wówczas spaść do 100 tys. EUR. Co na to główny zainteresowany? Odpowiada w swoim, surferskim, stylu:

- Nie pytajcie mnie „czy” ale „kiedy”. Przecież wiecie, że największą frajdę sprawia mi surfowanie w przyszłość.

Kierunek - Katowice!

Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą liderzy świata na styku technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. To łącznie dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 6 ścieżek tematycznych, 200 speakerów i ponad 5000 uczestników. To do Katowic przyjadą wpływowi dla branży menedżerowie i politycy z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm oraz instytucji związanych z sektorem mobility w tym: Volkswagen Group Polska, Volkswagen Financial Services, Volvo, Mercedes-Benz, Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy PKN Orlen, Grupa Azoty, Tauron i ABB, a także Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych czy Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe w m.in. zeroemisyjnych napędach, samochodach w sieci, nowych modelach biznesowych, rozwiązaniach dla smart city oraz rozwiązaniach, mających dodatni wpływ na środowisko. Przyjedź do i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility rEVolution’19!

Wybrane dla Ciebie
ZUS domaga się zwrotu zasiłków od matek. Oto szczegóły
ZUS domaga się zwrotu zasiłków od matek. Oto szczegóły
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Trump: USA przejęły "największy" tankowiec u wybrzeży Wenezueli
Poważny wyciek ropy.  Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską
Poważny wyciek ropy. Awaria rurociągu niedaleko granicy z Polską
Obniżka stóp procentowych w USA. Trzeci raz w tym roku
Obniżka stóp procentowych w USA. Trzeci raz w tym roku
Ukraina otrzyma 1,3 mld euro. To wsparcie na zakup gazu
Ukraina otrzyma 1,3 mld euro. To wsparcie na zakup gazu
Żądają uwolnienia litewskich ciężarówek. Straty liczone są w milionach euro
Żądają uwolnienia litewskich ciężarówek. Straty liczone są w milionach euro
Wiceprzewodniczący PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił
Wiceprzewodniczący PKP Cargo sprzedał wszystkie akcje. Potem je odkupił
Sankcje przeciwko Lukoil opóźnione. USA ustanawia nową datę
Sankcje przeciwko Lukoil opóźnione. USA ustanawia nową datę
4,2 mld euro dla Ukrainy. Europa nie wypełnia luki po spadku pomocy USA
4,2 mld euro dla Ukrainy. Europa nie wypełnia luki po spadku pomocy USA
Podatek od spadków i darowizn. Ważna zmiana. Jest ruch Senatu
Podatek od spadków i darowizn. Ważna zmiana. Jest ruch Senatu
Statek floty cieni zatrzymany. Woził zboże z okupowanego przez Rosję Krymu
Statek floty cieni zatrzymany. Woził zboże z okupowanego przez Rosję Krymu
Konflikt w NBP. Nowe oświadczenie członków zarządu. "Sprzeciwiamy się"
Konflikt w NBP. Nowe oświadczenie członków zarządu. "Sprzeciwiamy się"