Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Szczecin straci ważny terminal zbożowy. Ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji

371
Podziel się:

Kurczy się sieć terminali zbożowych w polskich portach. Po doniesieniach o niepewnym losie tych w Gdyni i Gdańsku teraz okazuje się, że zniknie kolejny. Szczeciński terminal ma zostać sprzedany Amerykanom i wycofany z eksploatacji - pisze w poniedziałek "Rzeczpospolita".

Szczecin straci ważny terminal zbożowy. Ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji
Przeładunek zboża w porcie (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Jak ustaliła "Rzeczpospolita", elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji. Jego kupcem ma być amerykańska firma, producent klejów, która chce zlikwidować terminal do przeładunku zbóż i przechowywać tam składniki do produkcji klejów.

Z mapy znika jeden z kluczowych punktów przeładunku

"Rz" zwraca uwagę, że elewator jest własnością prywatnej firmy, trudno zatem podważać jej decyzję. Ale oznacza ona też, że z mapy znika jeden z kluczowych punktów przeładunku polskich zbóż i pasz kierowanych na eksport.

Bo szczeciński terminal to ważny punkt dla rolników z województwa zachodniopomorskiego, lubuskiego, a nawet z Wielkopolski czy Dolnego Śląska, skąd zboże może trafiać do Szczecina pociągiem - podkreśla "Rz".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wynajmowanie drogich aut jest bardziej opłacalne niż mieszkania. Bartek Walaszczyk w Biznes Klasie

Rocznie obsługiwał nawet 650 tys. ton produktów rolnych, co w skali całego polskiego eksportu oznacza jakieś 6 proc. Według gazety regionalnego znaczenia elewatora nie sposób przecenić: obsługiwał on lwią część producentów z kilku regionów.

Sytuacja w portach zaczyna się komplikować

"Rzeczpospolita" wskazuje, że terminale zbożowe w polskich portach stały się w ostatnich latach jednym z kluczowych elementów infrastruktury handlu: poza eksportem polskich producentów miały też służyć jako okno na świat dla tranzytu z Ukrainy.

Tymczasem sytuacja w portach wydaje się komplikować niemal z miesiąca na miesiąc - zauważa gazeta.

Tłumaczy, że rolnicy z Zachodniopomorskiego mogą zboże odwieźć tylko do Szczecina lub do mniejszych terminali w Świnoujściu i Kołobrzegu. Gdy terminal zbożowy w Szczecinie zostanie zlikwidowany, transporty mogą przejąć Niemcy, bo do Gdyni jest dużo dalej.

Do Gdyni ze Szczecina jest 355 km, gdy do alternatywnego portu Mukran w Niemczech - jedynie 130. Jeśli zamknie się ten jeden z większych terminali w zachodniej części kraju, część zboża będzie musiała jechać gdzie indziej, a najbliżej jest do Mukran. Bliskość jest kluczowa, bo koszty transportu bardzo wpływają na atrakcyjność ceny polskiego zboża - podkreśla "Rzeczpospolita".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(371)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
TROCHĘ LOGIKI
2 tyg. temu
Czytam komentarze to się nie dziwię że w kraju jest źle bo co 3 osoba w tym kraju nie umie czytać ze zrozumieniem... Terminal prywatny a każdy chce nim zarządzać... Mało tego chcą żeby prywaciarz utrzymywał nierentowny terminal... Który zapewne wymaga modernizacji i nie ma pewności kiedy się zwróci. Mało tego dalej na północ jest kolejny port i ma być rozbudowywany. Co lepiej PIsowskie media podawały że te okrutne Niemcy nie zgadzają się na rozbudowę portu i że nas skarżą do UE. W UE skarga odrzucona i zgoda UE na rozbudowę. I jakoś jak zwykle siedzą cicho. Za to doleję oliwy do ognia... Ten prom to się już wybudował?
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Knebel
10 miesięcy temu
Szyderczy śmiech ze zdrowego rozsądku, zarządzających Bantustanem .Terminal zbożowy służył będzie jako amerykański śmietnik niebezpiecznych odpadów chemicznych. Brawo Wy ! Tylko na tyle stać Zbiegowisko 13 grudnia .
Wacek
10 miesięcy temu
I kolejny rozbiór Polski toczy się krok za krokiem. Sprzedadzą wszystko co polskie. Kraj marketem i bankiem zasypany bedzie
Zbynio
10 miesięcy temu
A minister od rolnictwa Kołodziejczak na inspekcji sklepów i straganów. Śledzi ceny kartofelek .RECHOT
NAJNOWSZE KOMENTARZE (371)
TROCHĘ LOGIKI
2 tyg. temu
Czytam komentarze to się nie dziwię że w kraju jest źle bo co 3 osoba w tym kraju nie umie czytać ze zrozumieniem... Terminal prywatny a każdy chce nim zarządzać... Mało tego chcą żeby prywaciarz utrzymywał nierentowny terminal... Który zapewne wymaga modernizacji i nie ma pewności kiedy się zwróci. Mało tego dalej na północ jest kolejny port i ma być rozbudowywany. Co lepiej PIsowskie media podawały że te okrutne Niemcy nie zgadzają się na rozbudowę portu i że nas skarżą do UE. W UE skarga odrzucona i zgoda UE na rozbudowę. I jakoś jak zwykle siedzą cicho. Za to doleję oliwy do ognia... Ten prom to się już wybudował?
MORGEN😇
3 miesiące temu
Brak słów trybunał stanu i długie więzienie ❤️😅
Misiek
10 miesięcy temu
Tak się kończy gruba kreska Mazowieckiego i wyprzedaż majątku narodowego rozpoczęta na początku tzw. transformacji z początku lat 90ych XX wieku. Mamy płacić daninę Niemcom, że jeszcze jesteśmy i gospodarujemy na "ich" ziemiach.
Wiadomo
10 miesięcy temu
Element zielonego ładu i zaprogramowanego głodu w ramach walki z klimatem.
Szczecinianin
10 miesięcy temu
Tylko to kompletna bzdura i stek kłamstw
...
Następna strona