Tarcza "Katarzyna" po katastrofie wraca do akcji. "Monitoring kamienic 24 h na dobę"

Po dwóch miesiącach przestoju z powodu katastrofy budowlanej tarcza TBM "Katarzyna" wznowiła drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Kiedy maszyna wyjedzie spod zawalonej kamienicy przy 1 Maja 23, rozpocznie się rozbiórka jej zrujnowanej części i ustalanie przyczyn katastrofy - poinformowała PKP PLK.

Tak wyglądała budowa tunelu średnicowego pod ŁodziąTarcza TBM "Katarzyna" wznowiła drążenie tunelu średnicowego w Łodzi
Źródło zdjęć: © PAP | Marian Zubrzycki
oprac.  KKG

Maszyna stanęła na głębokości 17 m poniżej gruntu, pod budynkiem przy ul. 1 Maja 23 w Łodzi, kiedy 6 września runęła część budynku.

- TBM "Katarzyna" wznowiła drążenie głównego tunelu, po wzmocnieniu gruntu pod budynkami Próchnika 44 oraz 1 maja 23 i 1 maja 21. Obecnie tarcza powoli przesuwa się w kierunku ul. Więckowskiego - poinformował PAP w poniedziałek Rafał Wilgusiak z PKP PLK. - Przez 24 godziny na dobę prowadzimy monitoring kamienic - dodał.

Przez dwa miesiące wykonawca zabezpieczał budynki według zaleceń Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi. Wzmocniony i ustabilizowany został grunt oraz budynki przy al. 1 Maja 21, 23 i przy ul. Próchnika 44.

Byliśmy gotowi do wznowienia pracy, więc maszyna ruszyła, kiedy tylko dostaliśmy decyzję inspektora nadzoru budowlanego zezwalającą na drążenie tunelu. Powołany jest już zespół, który przystąpi do ustalania przyczyny zawalenia się kamienicy. Rozpocznie pracę natychmiast po wyjściu tarczy spod budynków - powiedział rzecznik budowy tunelu średnicowego Piotr Grabowski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Biznes na sprzedaży okularów. "Marże nawet 90%" - Mateusz Matula, prezes Kodano w Biznes Klasie

Wilgusiak wskazał, że dla zamawiającego, czyli PLK SA, oraz wykonawcy (PBDiM) "priorytetem jest jak najszybszy powrót lokatorów do swoich mieszkań, jak również zapewnienie bezpieczeństwa ludzi i budynków na całej trasie drążenia tunelu aż do dworca Łódź Fabryczna".

- Po wyjechaniu tarczy, zespół rzeczoznawców ponownie oceni stan techniczny budynków i mieszkań. Jeżeli eksperci budowlani uznają, że jest bezpiecznie, relokowani mieszkańcy będą mogli wracać do swoich lokali - powiedział.

Nadal w hotelach przebywają mieszkańcy budynków przy 1 Maja 23, 21 i 19 oraz Próchnika 44. Lokatorzy mieli wrócić do swoich domów 16 września. Już wiadomo, że zawalona część budynku zostanie ręcznie rozebrana. Decyzja o przyszłości całej prawej oficyny kamienicy przy al. 1 Maja 23 zapadnie dopiero po uporządkowaniu terenu i ekspertyzie technicznej konstrukcji budynku.

Wilgusiak podtrzymał, że obowiązującym terminem zakończenia inwestycji jest nadal termin kontraktowy, czyli 2026 rok. - Zmiany w harmonogramie mogą nastąpić po odpowiednio udokumentowanym i uzasadnionym roszczeniu wykonawcy, które będzie przedmiotem rozpatrzenia i rekomendacji inżyniera kontraktu - dodał.

Pociągi pojadą tunelem pod Łodzią w 2027 r.

Według obowiązującego planu drążenie tunelu powinno się zakończyć w połowie przyszłego roku. Kolejne 18 miesięcy mają zająć prace wykończeniowe, instalacyjne, testy i odbiory techniczne. Pociągi miały pojechać tunelem z grudniowym rozkładem jazdy 2026 r.

28 października na konferencji poświęconej Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zasugerował, że każdy przestój na takiej budowie ma wpływ na harmonogram, a on spodziewa się, że dwumiesięczne opóźnienie może jeszcze się zwiększyć. Należy więc brać pod uwagę, że pociągi pojadą tunelem pod Łodzią dopiero w 2027 r.

Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza - "Faustyna".

Wybrane dla Ciebie
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025