Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Ten moment przejdzie do historii. Z linii montażowej zakładów Boeinga zjechał ostatni jumbo jet

5
Podziel się:

Po 53 latach i ponad 1570 wybudowanych samolotach ostatni Boeing 747 nazywany jumbo jetem zjechał we wtorek z linii montażowej fabryki w amerykańskim stanie Waszyngton. Maszyna posłuży do transportu towarów.

Ten moment przejdzie do historii. Z linii montażowej zakładów Boeinga zjechał ostatni jumbo jet
25 Boeingów 747 eksploatuje jeszcze Lufthansa (East News, Michal Adamowski/REPORTER)

Jumbo jet jest prawdopodobnie najbardziej znanym i popularnym samolotem wyprodukowanym przez Boeinga. Jest na tyle duży, że użyto go do transportu promu kosmicznego z lądowiska w Kalifornii do miejsca startu na Florydzie.

Boeing 747 to już symbol

- 747 był niegdyś wybierany przez ludzi bogatych i wpływowych, a nawet przez rodziny królewskie. Pojawiał się w wielu filmach, w tym w klasyku z Jamesem Bondem z 1973 roku "Żyj i pozwól umrzeć". 747 nadal służy jako Air Force One, a dwa już zmontowane samoloty są obecnie w trakcie prac, mających przekształcić je w kolejną generację prezydenckich odrzutowców – przypomina stacja CNN.

Jumbo jet obecnie jest tylko w niewielkim stopniu używany jako samolot pasażerski. Jego cztery silniki pożerają zbyt wiele paliwa. Ostatni 747 trafi do Atlas Air Worldwide Holdings (AAWW) i będzie służyć szwajcarskiej firmie logistycznej Kuehne+Nagel. Po pracach wykończeniowych, w tym malowaniu, zostanie tam dostarczony na początku 2023 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Groźny incydent nad Japonią. Tokio poderwało myśliwce

Według firmy Cirium, zajmującej się analizą lotnictwa, w eksploatacji wciąż pozostają 44 pasażerskie jumbo jety. 25 z nich eksploatuje Lufthansa. W użyciu znajdują się wciąż 314 samoloty tego typu przewożące ładunki, z których wiele było wcześniej używanych jako maszyny pasażerskie.

W tym jumbo jet nie ma sobie równych

- 747- to niesamowity, sprawny samolot, o pojemności, która nie ma sobie równych w żadnym innym samolocie transportowym będącym w produkcji. Z maksymalną ładownością 307 tys. funtów (139 252 kg) używamy ich na długich, wysokonakładowych trasach, łącząc Azję, Amerykę Północną, Europę i Bliski Wschód - wyjaśniła w 2020 roku firma spedycyjna UPS, kiedy Boeing zasygnalizował, że wkrótce zaprzestanie budowy tych odrzutowców.

Pierwsze pasażerskie 747 Boeing przekazał w grudniu 1969 roku dwóm nieistniejącym już liniom lotniczym - TWA i Pan Am. Delta Air Lines była ostatnią amerykańską linią lotniczą, która w 2017 roku latała jeszcze jumbo jetami.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
noico
rok temu
ciekawe ile zabiło się pasażerów przez 50 lat kupując bilet pasażerski na ten samolot?
Porównanie
rok temu
Boeing wyprodukował przez 53 lata ponad 1570 sztuk 747. Tymczasem 36 lat nowszy - super nowoczesny Airbus A380, który miał go zastąpić i wypchnąć z rynku, zszedł z produkcji rok temu - po 14 latach produkcji, gdy wypuszczono zaledwie 251 sztuk.
Mmm
rok temu
Szkoda. Pracowałem w Lufthansie w Hamburgu przez 4 lata przy remontach silników do Jumbo : GE cf6 i genx. Już nie robię w lotnictwie od roku ale Jumbo zawsze zapamiętam. Piękny samolot
Andrzej Frön...
rok temu
Wybudowac to sobie mozna dom,a samolot to sie chyba produkuje,albo?
franek
rok temu
Na stronie głównej: 'Boeinga kończy z symbolem...' I wszystko w temacie 'dziennikarstwa'