Linie lotnicze w 2023 r. znów będą na plusie. Ale nie wszędzie. Jeden rynek pozostaje mocno w tyle

Linie lotnicze w przyszłym roku mają wyjść na prostą i po raz pierwszy po pandemii zanotować zyski. Tak prognozuje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA. Problemem pozostaje wolne tempo odbudowy ruchu w Chinach, wciąż ogarniętych restrykcjami z powodu COVID-19. Nie pomaga też wojna w Ukrainie i będące jej konsekwencją wysokie ceny ropy naftowej.

Linie lotniczeLinie lotnicze wciąż odczuwają skutki kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. W odbudowie ruchu nie pomaga wojna w Ukrainie i kryzys gospodarczy
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | konoplizkaya
Marcin Walków

W 2023 r. linie lotnicze powinny wykazać zysk netto w wysokości 4,7 mld dol przy marży zyskowności na poziomie 0,6 proc. Będzie to pierwszy rok "na plusie" po 2019 r., gdy zysk netto sektora wyniósł 26,4 mld dol., a marża wynosiła 3,1 proc.

- Niskie PKB, wysokie ceny ropy, inflacja... widzieliśmy już to wszystko w przeszłości - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA, podkreślając, że patrzy w 2023 r. z optymizmem. - Największym pytaniem dziś, jest co stanie się z Chinami, kiedy na powrót otworzą granice - dodał.

Ten wykres pokazuje wyrwę, jaką w 2020 r. w finansach linii lotniczych wyrządziła pandemia COVID-19. 2023 r. ma przynieść powrót do zyskowności
Ten wykres pokazuje wyrwę, jaką w 2020 r. w finansach linii lotniczych wyrządziła pandemia COVID-19. 2023 r. ma przynieść powrót do zyskowności © IATA

W ujęciu globalnym pasażerski ruch lotniczy wciąż jest o 29,4 proc. niższy niż w 2019 r. W Ameryce Północnej ten wskaźnik wynosi zaledwie 8,6 proc., co pokazuje zwłaszcza tempo odbudowy największego rynku lotniczego na świecie, jakim są Stany Zjednoczone. W Europie pasażerski ruch lotniczy jest na poziomie 18,6 proc. poniżej poziomu z 2019 r., a w Azji - 55,7 proc. poniżej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Historia nadawania imion samolotom

Blisko 7 mld dol. strat na koniec 2022 r. 

Na koniec tego roku IATA prognozuje stratę w wysokości 6,9 mld dol., czyli o niemal jedną trzecią mniej niż jeszcze w przewidywaniach z czerwca 2022 r. Dla porównania w 2020 r. straty spowodowane konsekwencjami pandemii COVID-19 sięgnęły 137,7 mld dol.

Światowy ruch lotniczy nie wrócił jeszcze do poziomu z 2019 r. Prognozujemy, że nastąpi to w 2024 r. W Ameryce Północnej powinno to wydarzyć się już w 2023 r., natomiast na odbudowę na rynkach azjatyckich trzeba będzie poczekać aż do 2025 r. - mówiła Marie Owens-Thomsen, główna ekonomistka IATA, podczas prezentacji w Genewie.
Prognoza IATA zakłada powrót światowego ruchu lotniczego do poziomu sprzed pandemii w 2024 r.
Prognoza IATA zakłada powrót światowego ruchu lotniczego do poziomu sprzed pandemii w 2024 r. © IATA

Wojna w Ukrainie. Samoloty z Europy do Azji nie lecą nad Rosją

Odnosząc się do wojny w Ukrainie, podkreślił, że z perspektywy wielkości przewozów, rynek ukraiński i rosyjski miały relatywnie małe znaczenie dla kondycji światowego sektora lotniczego. - Jednak będący następstwem wojny kryzys energetyczny i skok cen ropy wpływa na wszystkie linie lotnicze na świecie. Ponadto zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Rosją ma bezpośredni wpływ na sytuację takich przewoźników jak Finnair - mówił dalej Walsh.

Podkreślił, że ruch lotniczy między Europą i Azją nawet przed wybuchem wojny był stosunkowo niewielki ze względu na restrykcje pandemiczne obowiązujące zwłaszcza w Chinach. - Dlatego wraz z otwieraniem się Azji i odbudową ruchu, w 2023 r. możemy obserwować rosnący wpływ zamknięcia przestrzeni powietrznej nad Rosją na przewoźników z Europy i Azji - stwierdził.

Walsh podkreślił, że wychodzeniu branży z kryzysu istotna jest nie tylko kondycja i działania samych linii lotniczych. - Widzieliśmy to w tym roku, gdy nasza zdolność do odbudowy ruchu została zachwiana przez problemy występujące na lotniskach - zaznaczył.

Wskazał, że z tej perspektywy wyzwaniem na 2023 r. będą łańcuchy dostaw części zamiennych i komponentów do samolotów. - Wskazuje na to wielu prezesów linii lotniczych. Niezakłócona dostępność części zamiennych umożliwia utrzymanie samolotów jak najdłużej w powietrzu, a nie na ziemi - powiedział.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują