Tesla stawia na Niemcy. Baterie zamiast półproduktów
Tesla chce przygotować swoją fabrykę w Grünheide pod Berlinem do produkcji kompletnych baterii do aut elektrycznych. Zakład, który dziś wytwarza jedynie komponenty, mógłby od 2027 roku produkować nawet osiem gigawatogodzin ogniw rocznie - podaje "Detusche Welle".
Elon Musk od lat zapowiada, że fabryka Tesli w Grünheide stanie się największym zakładem akumulatorowym na świecie. Jak informuje agencja DPA, amerykański producent pojazdów elektrycznych chce teraz stworzyć warunki umożliwiające produkcję kompletnych baterii właśnie w Niemczech. Najwcześniej od 2027 roku zakład pod Berlinem ma być przygotowany do wytwarzania nawet ośmiu gigawatogodzin ogniw akumulatorowych rocznie.
Na razie w Brandenburgii powstają jedynie elementy ogniw, podczas gdy kluczowe komponenty – same ogniwa – produkowane są w Stanach Zjednoczonych i transportowane do Europy. Tesla podkreśla jednak, że w dłuższej perspektywie chce przenieść całą produkcję akumulatorów do Grünheide - informuje 'Deutsche Welle".
Produkcja w jednym miejscu
"Jeśli warunki ramowe będą odpowiednie, w przyszłości cała produkcja akumulatorów będzie odbywać się w Grünheide" – wyjaśniła firma. Chodzi o pełne zestawy akumulatorów, a nie jedynie półprodukty. Tesla podkreśla, że jej celem jest model, w którym "wszystko, od ogniw akumulatorowych po pojazdy, ma być produkowane w jednym miejscu".
Dom wielopokoleniowy z naturalnych materiałów. Jego cena cię zaskoczy
Według kierownictwa spółki takie rozwiązanie jest w Europie unikalne i ma wzmacniać odporność łańcuchów dostaw. Jedna gigawatogodzina odpowiada milionowi kilowatogodzin, a standardowy Model Y zużywa 13,1 kilowatogodziny energii na 100 kilometrów.
Europa w tyle za konkurencją
Produkcja ogniw akumulatorowych w Europie pozostaje jednak dużym wyzwaniem. Ze względu na silną konkurencję ze strony Chin i Stanów Zjednoczonych, ekonomiczne wytwarzanie ogniw na Starym Kontynencie jest obecnie bardzo trudne. Europa wciąż wyraźnie odstaje od Azji w tym segmencie rynku - czytamy.
Tesla przyznaje, że to m.in. dlatego kompletne ogniwa do tej pory nie były produkowane w Grünheide. W USA sytuację zmieniła ustawa o zwalczaniu inflacji, połączona z ogromnymi dotacjami, co przyspieszyło rozwój produkcji akumulatorów w fabryce Tesli w Austin w Teksasie.
Amerykański producent zapowiada jednak duże inwestycje w Niemczech. "Łącznie zainwestujemy w fabrykę ogniw prawie miliard euro" – poinformowała Tesla. Środki te mają umożliwić uruchomienie produkcji ogniw w już istniejącym zakładzie, co – jak podkreśla firma – było planowane od samego początku.
Źródło: Deutsche Welle