Tiry na tory? Prezes PKP Cargo apeluje do rządu

Od polityków oczekuję przejścia od słów do czynów - wprowadzenia przepisów, że TIR na granicy musi "przesiąść" się na pociąg - powiedział na antenie RMF FM dr Marcin Wojewódka, tymczasowy prezes PKP Cargo w restrukturyzacji.

Dr Marcin Wojewódka apeluje do rządu ws. transportu ciężarowegoDr Marcin Wojewódka apeluje do rządu ws. transportu ciężarowego
Źródło zdjęć: © PAP | Radek Pietruszka
oprac.  PBE

- Robimy wszystko, by przekonywać kogo się da, że transport kolejowy jest tańszy i bardziej ekologiczny niż drogowy. Musimy postawić na transport kontenerowy, ale to się na razie nie udaje - zaznaczył dr Wojewódka w "Porannej Rozmowie" RMF FM.

Tymczasowy prezes spółki dodawał, że obecnie "TIR szybciej przejedzie spod granicy z Litwą do Zgorzelca niż torami" i "to się musi zmienić".

Zdaniem dr Wojewódki "za 5, 10 lat nie będziemy mieli zatrudnienia dla naszych kilkudziesięciu tysięcy węglarek, nie mamy innego kierunku niż transport kontenerowy" - podsumował.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Biznes na sprzedaży okularów. "Marże nawet 90%" - Mateusz Matula, prezes Kodano w Biznes Klasie

Problemy PKP Cargo

Zwiększenie transportu kolejowego ma być szansą na ratunek spółki. Tymczasowy prezes podkreślił w RMF FM, że "jego zadaniem jest uratowanie PKP Carto i do tego ma kompetencje".

Przypomnijmy, że Marcin Wojewódka jest prawnikiem, specjalistą od restrukturyzacji i zwolnień grupowych. Obecny zarząd po objęciu sterów po nominatach z czasów PiS poinformował, że spółka jest w fatalnej kondycji finansowej, złożył wniosek o postępowanie sanacyjne (na które zgodził się już sąd) i ogłosił zwolnienia grupowe. Maksymalnie pracę miały stracić 4142 osoby.

- Fatalne zarządzanie doprowadziło PKP Cargo do krawędzi. Spółka jest warta niemal 5 razy mniej niż w dniu debiutu giełdowego nieco ponad 10 lat temu. Zadłużenie i koszty są rekordowo wysokie, a przychody, ilość realizowanej pracy przewozowej i co za tym idzie udziały w rynku rekordowo niskie. Sanacja jest dziś jedyną szansą na uratowanie Spółki, przywrócenie jej konkurencyjności i na rozwój w przyszłości - mówił Wojewódka pod koniec czerwca, tłumacząc tę decyzję.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują