Tunel w Świnoujściu to przy tym podwodny garaż. Finowie kopią 100 km za 65 mld zł

Najdłuższy tunel kolejowy świata połączy Helsinki z Tallinem. Stolice - fińska i estońska - zyskają szybkie połączenie. Początkowo koszty budowy szacowano na 9 mld euro. Teraz wiadomo, że będzie to 15 mld euro, czyli 65 mld zł.

Tunel Helsinki - Tallin ma połączyć dwie bałtyckie stolice pod wodą.
Źródło zdjęć: © FinEstBay Area | Materiały prasowe
Krzysztof Janoś

Tunel Helsinki-Tallin przebiegać będzie pod dnem Zatoki Fińskiej. Ma być długi na około 100 km, z czego nawet koło 70 km będzie znajdowało się pod dnem morza.

Budowę twórcy projektu motywują koniecznością dalszej rozbudowy metropolii Helsinki-Tallin znajdującej się po dwóch stronach zatoki. W grudniu 2016 r. ogłoszono przetarg na studium wykonalności inwestycji, teraz znalazł się inwestor.

Rzecz jednak w tym, żę będzie musiał wyłożyć więcej pieniędzy. Wygląda na to, że rachunek w postaci 15 mld euro nie robi wrażenia na Chińczykach. To właśnie chiński Touchstone Capital Partners Ltd. pokryje całkowity koszt projektu.

Firma budująca tunel - Finest Bay Area Development Oy - poinformowała, że jedna trzecia środków zostanie wypłacona w formie inwestycji private equity.

Tym samym Chińczycy będa mniejszościowym udziałowcem. Pozostałe dwie trzecie tej zawrotnej sumy stanowić będzie finansowanie dłużne. Jak donosi Bloomberg, przed budowniczymi nie tylko przekopanie 100 km.
Inwestycja pociągnie za sobą też konieczność budowy co najmniej jednej sztucznej wyspy.

Rządy Finlandii i Estonii oświadczyły, że będą dążyć do zapewnienia finansowania z Unii Europejskiej, co może zmniejszyć ilość potrzebnego wsparcia od Chińczyków. Touchstone pieniądze będzie przekazywać w transzach w miarę postępu projektu.

Dlatego możliwe są tu pewne zminy, a szczegóły finansowania tego kontraktu będą negocjowane w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Przy takiej sumie nasz "narodowy projekt tunelowy" wygląda dość mizernie. Koszt całej inwestycji w Świnoujściu to 900 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść 776 milionów złotych.

Droga obejmie odcinek o długości 3,4 km, ale sam tunel będzie miał 1,44 km. Droga ma mieć przepustowość 15-20 tys. aut na dobę. Inżynierem kontraktu budowy będzie konsorcjum Sweco Consulting.

"Ma mieć" i "będzie" są tu jak najbardziej na miejscu, bo trudno znaleźć inwestycje, której start tak często przesuwano. Inwestycja miała wystartować już wielokrotnie, ostatni, odroczony termin był 5 lipca 2018 r. Budowa nie ruszyła.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X