Notowania

wiadomości
09.03.2019 14:52

Tunel w Świnoujściu to przy tym podwodny garaż. Finowie kopią 100 km za 65 mld zł

Najdłuższy tunel kolejowy świata połączy Helsinki z Tallinem. Stolice - fińska i estońska - zyskają szybkie połączenie. Początkowo koszty budowy szacowano na 9 mld euro. Teraz wiadomo, że będzie to 15 mld euro, czyli 65 mld zł.

Podziel się
Dodaj komentarz
(FinEstBay Area)
Tunel Helsinki - Tallin ma połączyć dwie bałtyckie stolice pod wodą. (Fot: Materiały prasowe)

Tunel Helsinki-Tallin przebiegać będzie pod dnem Zatoki Fińskiej. Ma być długi na około 100 km, z czego nawet koło 70 km będzie znajdowało się pod dnem morza.

Budowę twórcy projektu motywują koniecznością dalszej rozbudowy metropolii Helsinki-Tallin znajdującej się po dwóch stronach zatoki. W grudniu 2016 r. ogłoszono przetarg na studium wykonalności inwestycji, teraz znalazł się inwestor.

Rzecz jednak w tym, żę będzie musiał wyłożyć więcej pieniędzy. Wygląda na to, że rachunek w postaci 15 mld euro nie robi wrażenia na Chińczykach. To właśnie chiński Touchstone Capital Partners Ltd. pokryje całkowity koszt projektu.

Firma budująca tunel - Finest Bay Area Development Oy - poinformowała, że jedna trzecia środków zostanie wypłacona w formie inwestycji private equity.

Tym samym Chińczycy będa mniejszościowym udziałowcem. Pozostałe dwie trzecie tej zawrotnej sumy stanowić będzie finansowanie dłużne. Jak donosi Bloomberg, przed budowniczymi nie tylko przekopanie 100 km.
Inwestycja pociągnie za sobą też konieczność budowy co najmniej jednej sztucznej wyspy.

Rządy Finlandii i Estonii oświadczyły, że będą dążyć do zapewnienia finansowania z Unii Europejskiej, co może zmniejszyć ilość potrzebnego wsparcia od Chińczyków. Touchstone pieniądze będzie przekazywać w transzach w miarę postępu projektu.

Dlatego możliwe są tu pewne zminy, a szczegóły finansowania tego kontraktu będą negocjowane w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Przy takiej sumie nasz "narodowy projekt tunelowy" wygląda dość mizernie. Koszt całej inwestycji w Świnoujściu to 900 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść 776 milionów złotych.

Droga obejmie odcinek o długości 3,4 km, ale sam tunel będzie miał 1,44 km. Droga ma mieć przepustowość 15-20 tys. aut na dobę. Inżynierem kontraktu budowy będzie konsorcjum Sweco Consulting.

"Ma mieć" i "będzie" są tu jak najbardziej na miejscu, bo trudno znaleźć inwestycje, której start tak często przesuwano. Inwestycja miała wystartować już wielokrotnie, ostatni, odroczony termin był 5 lipca 2018 r. Budowa nie ruszyła.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: wiadomości, gospodarka, tunel w świnoujściu, inwestycje, budownictwo
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
09-03-2019

okoA co na to K europejska, nie jest zaniepokojona? Biedne rybki i stworzenia morskie.....

09-03-2019

jackuFinom wolno, nam nie

09-03-2019

twCzy pisowskie MSZ złożyło już protest ?

Rozwiń komentarze (186)