Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Budżet UE na lata 2014-2020. "Piłka jest w grze, wszystko się może wydarzyć"

0
Podziel się:

Za dwa dni rusza kolejny szczyt UE. Cięcia w budżecie wspólnoty są nieuniknione.

Budżet UE na lata 2014-2020. "Piłka jest w grze, wszystko się może wydarzyć"
(Dyjuk/Reporter)

Stanowisko na szczyt UE (7-8 lutego), który ma podjąć decyzje dotyczące kolejnego wieloletniego budżetu Unii na lata 2014-2020, to jeden z tematów posiedzenia rządu, które rozpoczęło się przed południem.

Premier Donald Tusk ocenił w ubiegłym tygodniu, że jest realna nadzieja, iż rozpoczynający się w czwartek szczyt UE podejmie ostateczne rozstrzygnięcia dotyczące unijnego budżetu na lata 2014-2020.

Szef rządu powiedział, że ewentualne pomniejszenie budżetu UE - w stosunku do ostatniej propozycji szefa Rady Europejskiej Hermana Van Rompuya - nie powinno w żadnym stopniu dotknąć środków na politykę spójności.

Poprzedni szczyt budżetowy UE w listopadzie zakończył się bez porozumienia, gdyż propozycja budżetu nie uzyskała wówczas poparcia unijnych przywódców. Zakładała ona cięcia w wysokości 75 mld euro w stosunku do wyjściowego projektu Komisji Europejskiej opiewającego mniej więcej na 1 bln euro. Szef Rady Europejskiej Herman Van Rompuy założył wydatki UE na poziomie prawie 972 mld euro (w tzw. zobowiązaniach) w ciągu siedmiu lat. Brytyjczycy i Niemcy domagali się w listopadzie dalszych redukcji: o 30 mld euro w wydatkach UE, m.in. na administrację.

_ - Nastroje przed tym szczytem są dużo lepsze, niż w listopadzie. Jest oczekiwanie dużo większych szans na porozumienie. Ale tak długo, jak długo piłka jest w grze, wszystko może się wydarzyć. Mogę sobie wyobrazić scenariusz, w którym porozumienia zabraknie. Nie chciałbym sobie takiego scenariusza wyobrażać, ale nie mogę go wykluczyć _ - powiedział minister ds. europejskich Piotr Serafin.

Nie chciał spekulować, jakie byłyby skutki fiaska. _ - Na razie nie spekulujmy o fiasku. Mam nadzieję, że wszyscy będą gotowi do porozumienia _ - powiedział.

Jego zdaniem na przeszkodzie może stanąć ograniczona skłonność do kompromisu krajów, które mają rabaty w składce do budżetu UE (poza Wielką Brytanią to np. Szwecja, Austria czy Holandia) oraz upór płatników netto, by w propozycji przewodniczącego Rady Europejskiej Hermana Van Rompuya dokonywać dalszych cięć.

_ - To może zainicjować procesy, w których także inni uczestnicy negocjacji poczują się niezadowoleni z ich przebiegu i niegotowi, by akceptować ich wyniki - przestrzegł Serafin. - Nie wyobrażam sobie redukcji budżetu o dalsze 30 mld euro, bo to może sprawić, że porozumienia zabraknie _.

Wiceminister podkreślił jednocześnie, że dalsze cięcia w budżecie są nieuniknione. Rząd spodziewa się ich w funduszu na wielkie inwestycje infrastrukturalne zwanym _ Connecting Europe _, do którego Polska i tak mogłaby mieć utrudniony dostęp. Polsce zależy, by respektować niezapisane nigdzie porozumienie z listopada, że redukcja wydatków nie będzie dotyczyć tych działów budżetu, gdzie nasz kraj korzysta najwięcej: środków na spójność i politykę rolną.

Serafin powtórzył, że Polska dopuszcza tylko _ drobne korekty _ w propozycji Van Rompuya; w przeciwnym przypadku _ czwartek i piątek nie muszą być ostatnimi dniami negocjacji _. Poinformował także, że nowy projekt budżetowy, czyli modyfikacja listopadowej propozycji Van Rompuya ma się pojawić w chwili rozpoczęcia czwartkowo-piątkowego szczytu.

Rząd zajmie się dziś również projektem noweli ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz Prawa o ustroju sądów powszechnych. Propozycje zmian dotyczą uregulowania terminu pobytu nieletniego w policyjnej izbie dziecka. Zgodnie z nowym prawem, pobyt nieletniego w izbie dziecka - po podjęciu przez sąd decyzji o umieszczeniu w schronisku - nie może przekraczać 5 dni. Ma to zahamować zjawisko nieuzasadnionego przetrzymywania nieletnich w policyjnych placówkach.

Zmiany przewiduje się też w kwestiach zarządzania obserwacji psychiatrycznej nieletnich. Przyjęte będą rozwiązania podobne do regulacji zawartych w art. 203 par. 1 i 2 Kodeksu postępowania karnego. Chodzi o: skrócenie pobytu nieletniego w zakładzie leczniczym na obserwacji, skonkretyzowanie przesłanek orzekania o obserwacji psychiatrycznej nieletniego oraz określenie sposobu procedowania i wprowadzeniu zaskarżalności postanowienia sądu.

Ministrowie zajmą się też projektem nowelizacji kodeksu pracy, który przewiduje m.in. zmiany dotyczące ruchomego czasu pracy oraz wydłużenie długości dopuszczalnych okresów rozliczeniowych czasu pracy.

Obecnie maksymalna długość okresów rozliczeniowych czasu pracy, które mogą być przyjęte u pracodawców zależy od systemu czasu pracy. W tzw. podstawowym systemie czasu pracy (wykonywanie pracy przez 8 godzin na dobę) wynosi on z zasady do 4 miesięcy.

Resort pracy proponuje, by okres rozliczeniowy mógł być wydłużony do 12 miesięcy, _ jeżeli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy, przy zachowaniu ogólnych zasad dotyczących ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników _. Aby wydłużyć okres rozliczeniowy czasu pracy ponad cztery miesiące potrzebne będzie porozumienie pracodawcy z zakładową reprezentacją pracowników.

Aktualne przepisy nie regulują natomiast tzw. ruchomego czasu pracy. Według ministerstwa pracy wprowadzenie ruchomego czasu pracy powinno umożliwić bardziej racjonalną organizację czasu pracy, wpłynąć na zwiększenie konkurencyjności firm, a poprzez to ułatwić zachowanie dotychczasowych i tworzenie nowych miejsc pracy.

Kolejny punkt obrad rządu to uchwała dotycząca Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju - Polska 2030 (Trzecia Fala Nowoczesności). W dokumencie tym - przygotowanym przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji - zdefiniowano m.in. dylematy rozwojowe Polski dotyczące budowy przewag konkurencyjnych, odrobienia zaległości rozwojowych (dystans infrastrukturalny: transport, energetyka, zasoby cyfrowe) czy aktywizacji zasobów pracy.

Rząd zajmie się też strategią _ Sprawne Państwo 2020 _, przygotowanym przez MAC. Dotyczy on m.in. zwiększenia sprawności instytucjonalnej państwa (uporządkowanie kompetencji organów administracji publicznej), skutecznego zarządzania i koordynacji działań rozwojowych, efektywnego świadczenia usług publicznych, skutecznego wymiaru sprawiedliwości i prokuratury (zwiększenia efektywności egzekucji orzeczeń sądowych, zwiększenia ochrony pokrzywdzonych oraz szerokiego wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych), a także zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Innymi celami Strategii są: wprowadzenie zasad otwartego rządu, poprzez zwiększenie przejrzystości i efektywności administracji publicznej, wzrost dostępności zasobów sektora publicznego oraz zdolności administracji do angażowania obywateli w proces rządzenia i konsultacji. Jednym z kluczowych narzędzi realizacji celów Strategii jest cyfryzacja.

Ministrowie wysłuchają też informacji o realizacji planu prywatyzacji w 2012 r.

Czytaj więcej w Money.pl
Donald Tusk: Nie ma co jeszcze mówić o fiasku Premier w grudniu spotka się z unijnymi przywódcami na posiedzeniu Rady Europejskiej. Okazją do rozmów będzie też ceremonia wręczenia UE pokojowej nagrody Nobla.
Rostowski mówi o utracie miliardów euro Minister finansów ujawnia, kto znajdzie się w koalicji przeciwników cięć w budżecie Unii.
Batalia o unijne pieniądze. Zobacz, o ile walczymy Najważniejsi polscy politycy ruszyli do Brukseli, montują koalicję przeciwników cięć.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)