Via Carpatia. Rusza budowa na kolejnym odcinku S19

W środę rozpoczynają się prace nad Sanem. Odcinek Zdziary-Rudnik uzupełni korytarz Via Carpatia o kolejne 9 km.

W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość około 710 km.
Źródło zdjęć: © GDDKiA | GDDKiA
Przemysław Ciszak

Via Carpatia wydłuży się o kolejne 9 km. W środę ruszają prace na podkarpackiem odcinku S19. Ma być gotowy za dwa lata - do października 2021.

Będzie to dwujezdniowa ekspresówka wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu - informuje GDDKiA.

W pierwszej kolejności powstanie liczący 392,7 m długości most na rzece San. Jego najdłuższe przęsło nurtowe o długości 142 m budowane będzie metodą nawisową - wynika z informacji Generalne Dyrekcji.

Prócz drogi ma powstać również 8 wiaduktów w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem, 9 przepustów w tym zespolone z przejściami dla zwierząt.

Odcinek S19 Zdziary-Rudnik nad Sanem to fragment Via Carpatia. To jeden z głównych priorytetów inwestycyjnych. Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier.

Korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem jest droga ekspresowa S19 od granicy ze Słowacją w Barwinku aż do Białegostoku (Knyszyn), i dalej na północ stanowi priorytet w następnych latach, w szczególności w zakresie przyspieszenia prac przygotowawczych, tak by była możliwa jak najszybsza realizacja tego ciągu łączącego kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami.

W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość około 710 km i przebiegał będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo dł. ok. 169 km.

Obecnie w eksploatacji mamy fragmenty tej trasy o łącznej długości 88 km.

Prezydent: Trasy Via Carpatia i Via Baltica są niezbędne dla rozwoju Polski wschodniej

Rozwój Polski Wschodniej od kilku lat stanowi priorytet administracji państwowej. Jednym z motorów napędowych regionu ma być właśnie szlak Via Carpatia. Kandydat do senatu z PSL, Sławomir Sosnowski zgłasza jednak wątpliwości dotyczące zasadności tego przedsięwzięcia. Podczas narady samorządowców z Południowego Podlasia, zgłosił swoje wątpliwości dotyczące potrzeby budowy Via Carpatia przebiegającej w okolicach Białej Podlaskiej, Radzynia i Międzyrzeca Podlaskiego.

- Chciałem uzmysłowić państwu jedną rzecz, mianowicie taką, że Via Carpatia która na odcinku Lublin-Kraśnik-Lublin-Lubartów jest obciążona najbardziej […] budowana jest dzisiaj […] tylko do granicy z Podkarpaciem. I jest to połączenie z autostradą A4 tak naprawdę. I ona rozwiązuje […] problemy na pewno Podkarpacia dlatego, że włączona już jest dzisiaj do drogi krajowej numer 17 i 12 i tą drogą do Warszawy za chwilę, no za rok góra za półtora […]doskonały dostęp będą miały kraje z południa Europy, Grupy Wyszehradzkiej autostradą A1 do portu w Gdańsku w Gdyni – mówił Sosnowski.

- I w momencie, kiedy zostanie uruchomiony ten strumień połączeń, […] to z różnych względów, i ekonomicznych i państwowych nie wiem, czy tak będzie zależało na tym żeby przekierować te strumienie transportu do Kłajpedy bo zarabiał będzie kto inny na przewozie tych towarów – dodawał.

Zagrożeń dla polskiego handlu morskiego w związku z Via Carpatia nie widzi natomiast prezes Portu Gdynia Adam Meller. – Myślę że duży projekt Via Carpatii, która zaczynać się będzie w Salonikach a kończyć w Kłajpedzie jest ważny dla mieszkańców Polski Wschodniej – mówi Adam Meller. – Widzę szansę na synergię, nie można mówić o żadnym zagrożeniu – podkreśla prezes Portu Gdynia.

Zasadność budowy Via Carpatia i Via Baltica uzasadniał również podczas rzeszowskiego Kongresu 590 Andrzej Duda. - Trasy Via Carpatia i Via Baltica są niezbędne dla rozwoju Polski wschodniej – mówił prezydent RP podczas swojego przemówienia otwierającego Kongres.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X