Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Węzeł w okrojonym kształcie. Z Krakowa do CPK przez Warszawę?

39
Podziel się:

Czy mieszkańcy Krakowa i Katowic będą mieli bezpośrednie połączenia kolejowe do lotniska w Baranowie, czy też będą musieli się przesiadać w Warszawie? Trwa spór o to, jak będzie wyglądał węzeł torów w centrum kraju - pisze w poniedziałkowym wydaniu "Dziennik Gazeta Prawna".

Węzeł w okrojonym kształcie. Z Krakowa do CPK przez Warszawę?
CPK. Wizualizacje z października 2024 r. (materiały prasowe, CPK)

Jak zaznaczono, "we właśnie konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski", a "budowa łącznika Centralnej Magistrali Kolejowej z CPK kosztowałaby 4 mld zł".

Niewygodne rozwiązania

"Stowarzyszenie Tak dla CPK zarzuca spółce Centralny Port Komunikacyjny i rządowi, że przy planowanym lotnisku w Baranowie szykują niewygodne rozwiązania komunikacyjne. Maciej Wilk, szef tej organizacji oraz były wiceprezes LOT, wytyka, że w konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski – z Krakowa, Katowic czy Rzeszowa" - czytamy w artykule.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak nauczycielka zarobiła fortunę na sprzedaży butów? - Dominika Żak w Biznes Klasie

Jak wyjaśniono, "według planów pociągi z tych miast mają docierać do Warszawy po staremu – z Centralnej Magistrali Kolejowej skręcą w kierunku Grodziska Mazowieckiego i dalej pomkną w stronę stolicy". "Poprzedni zarząd spółki CPK przewidywał jednak, że ogromna większość pociągów z południa Polsku w drodze do Warszawy ma przejeżdżać pod lotniskiem. Umożliwiałby to układ węzła kolejowego w rejonie portu. Centralna Magistrala Kolejowa miała być powiązana z CPK dzięki dwóm kilkunastokilometrowym łącznicom kolejowym, które pozwalałyby dojeżdżać do podziemnej stacji pod lotniskiem z dwóch stron. To umożliwiłoby kontynuowanie dalszej jazdy w różnych kierunkach – nie tylko po nowej szybkiej linii do Warszawy, lecz także np. do Poznania czy – w kolejnym etapie – do Gdańska" - przypomina "DGP".

Węzeł w okrojonym kształcie

Zaznacza, że "teraz rząd szykuje ten węzeł w okrojonym kształcie". "Niedawno spółka CPK zleciła projektowanie tylko jego części. Powstać ma przede wszystkim dokumentacja odcinków torów, które będą fragmentem linii Warszawa–Łódź, a także łącznika z istniejącą linią Warszawa-Poznań" - czytamy w artykule.

"Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak mówi teraz +DGP+, że niebawem zostanie zlecone także zaprojektowanie łącznika z CMK, którym pociągi będą mogły dotrzeć do lotniska od wschodu. Zakłada, że powstanie on jednocześnie z nową linią Warszawa–Łódź, która ma być ukończona w 2032 r." - napisano. Jak dodano, "według Malepszaka łącznikiem będą mogły kursować wybrane pociągi z Krakowa czy z Katowic do Warszawy, jednak na stacji pod CPK będą musiały zmieniać kierunek jazdy"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(39)
WYRÓŻNIONE
Zenujace
miesiąc temu
To żenujace żeby przez zwyklą mściwośc ,zmienić dobry projekt jaki miał rząd PiS i zrobić potworka, który nijak się ma do projektu PiS dobrego uwzgledniajcego wszystkie maksymalne połączenia kolejowe nawet dla nieodległych miasteczek typu Łomża i wiele innych , które miały mieć bezpośrednie połączenia z tym portem. Zmieniono byle zmienić oczywiście na gorszy projekt ograniczony fatalny który nie wierzę , że będzie kiedykolwiek oddany do użytku
kop
miesiąc temu
zniszczyc dobry projekt dla Polski okroic go zeby niemcy byly zadowolone i bedzie CPK we Frankfucie wiadomo kto bedzie na nas zarabiac cargo niem.
Echo
miesiąc temu
Jeśli ktoś myśli że obecny rząd to nieudacznicy i nie potrafią nic wybudować,to są w błędzie,nic nie jest pozostawione przypadkowi.Wykonują plan nakreślony przez zleceniodawców bardzo konsekwentnie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (39)
nono
miesiąc temu
w tym projekcie cargo było najważniejsze ale rządząca zbieranina pozwala szaleć niemieckim ruskim agentom gdzie jakieś nasze służby ,też kupione?
FILUTEK.
miesiąc temu
CPK najbardziej potrzebne jest amerykanom w celu szybkiego przerzutu wojsk do ataku na Rosję. no i żeby mieli skąd wygodnie uciekać. bo dla Polski żadnego znaczenia nie ma. nic nie zmieni w komunikacji wewnątrz kraju. ostatnio dowiedziałem się że mieszkaniec Lublin chcąc dostać się do Kielc będzie musiał odwiedzić CPK.
sasa
miesiąc temu
Tuskobodnarowcy bez zgody zagranicy nic nie zrobią.
QQQ
miesiąc temu
Obecna władza bodnarowców to kpina. Mamy rząd nierobów i sługusów. Polacy kiedy zmądrzejecie?
healer
miesiąc temu
ludzie nie mają pojęcia a piszą. Dajcie spokój z tymi wypocinami jak to nie będzie wystarczająco dużo lotów pasażerskich. To ma być port CARGO, on ma generować obroty i zyski. Ruch pasażerski to margines....
...
Następna strona