Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Ponad 4,1 mld zł netto z systemu viaToll do Krajowego Funduszu Drogowego

5
Podziel się:

Ponad 4,1 mld zł netto wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego od początku funkcjonowania systemu viaToll - poinformował we wtorek Krzysztof Gorzkowski z Kapsch Telematic Services, operatora viaToll.

Ponad 4,1 mld zł netto z systemu viaToll do Krajowego Funduszu Drogowego
(Jiří Komárek/Flickr (CC BY-SA 4.0))

Na przychody systemu viaToll, składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAuto od kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4 oraz opłaty pozyskane za przejazdy samochodów ciężarowych po liczącej ponad 3 tys. 145 km sieci dróg płatnych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Gorzkowski poinformował na konferencji prasowej, że od początku działania systemu viaToll, czyli od 1 lipca 2011 r. do końca czerwca br. wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) dokładnie 6 mld 332 mln 876 tys. 580 zł. Wskazał, że całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaToll, będącą własnością Skarbu Państwa, wyniosły 1 mld 129 mln 413 tys. 674 zł. Z kolei koszty operacyjne, na które składają się m.in. obsługa punktów poboru opłat, sieci dystrybucji, czy utrzymanie i zasilanie infrastruktury technicznej wyniosły w sumie 1 mld 82 mln 433 tys. 760 zł. W związku z tym zysk netto KFD wyniósł 4 mld 121 mln 29 tys. 146 zł.

- Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15 proc. kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg. Zaś procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał, wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych - powiedział Marek Cywiński z Kapsch Telematic Services.

Firma poinformowała także, że obecnie w systemie viaToll zarejestrowanych jest ponad 982 tys. 489 pojazdów o wadze powyżej 3,5 tony i ponad 72 tys. autobusów. Użytkownicy zarejestrowani w systemie viaToll, w przeważającej większości (blisko 80 proc.), rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko, co piąty (20,8 proc.) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).

Cywiński poinformował także, że we współpracy z ministerstwem infrastruktury i budownictwa firma będzie prowadzić w okresie wakacyjnym akcję pod nazwą "Szeroka Polska".

- Otrzymaliśmy od resortu infrastruktury zapytanie, w jaki sposób moglibyśmy się włączyć w działania usprawniające ruch na autostradach w okresie szczytu wakacyjnego. Jedyne rozwiązanie, jakie możemy zaproponować to (...) zwiększenie intensywności wykorzystania elektronicznych urządzeń viaAuto - powiedział Cywiński.

Dodał, że urządzenia viaAuto firm będzie oferować w promocyjnej cenie.

ViaToll to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z tego systemu.

Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych można zapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl. Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o., która działa na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kontrakt na realizację tej usługi wygasa w listopadzie 2018 r.

Krajowy Fundusz Drogowy istnieje w strukturach Banku Gospodarstwa Krajowego od 2004 r. Zadaniem Funduszu jest gromadzenie i przeznaczanie środków finansowych m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
afdsgbdb
8 lat temu
gdzie pójdą pieniążki? podwyżki emerytur w sutannach? purpuraci? a może imeprium dyrektora ojca?
allk
8 lat temu
Czyli wychodzi na to że firma KAPSCH bierze rocznie ponad 200 mln za samo utrzymanie infrastruktury. mimo tego że sprzedali system za ponad 1 mld to jeszcze biorą taką kasę co roku to jakiś przekręt
misiek123462
8 lat temu
no to czarni zacieraj ręce ,rydzyk znów dostanie coś z tej puli
JAPAJAPA
8 lat temu
ILE BYŁOBY WIĘCEJ JAKBY RUDY ŚMIEĆ NIE SPRZEDAŁ AUTOSTRADY NAD MORZE ??
okradany
8 lat temu
Złodziejstwo