Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

W piątek w terminalu LNG pierwsza dostawa komercyjnego gazu skroplonego

11
Podziel się:

W najbliższy piątek do terminala LNG w Świnoujściu ma wpłynąć pierwszy statek z komercyjnym ładunkiem gazu skroplonego. Statek "Al-Nuaman" dostarczy w ramach długoterminowej umowy z Qatargas 206 tys. metrów sześciennych LNG - poinformowało PGNiG.

W piątek w terminalu LNG pierwsza dostawa komercyjnego gazu skroplonego
(JERZY UNDRO/REPORTER)

Kolejna katarska dostawa gazu spodziewana jest w Świnoujściu w połowie lipca br. W drugiej połowie 2016 r. planowana jest jedna dostawa gazu z Kataru na miesiąc. PGNiG posiada zarezerwowanych ok. 65 proc. mocy terminala. W ramach tego realizowane będą m.in. dostawy ok. 1,3 mld metrów sześciennych gazu po regazyfikacji rocznie z Kataru.

Kontrakt katarski będzie uzupełniany o dodatkowe dostawy oparte o kontrakty krótkoterminowe tzw. spot. Pierwszy ładunek zamówiony na tych zasadach od firmy Statoil planowany jest 25 czerwca br. Wtedy około 140 tys. metrów sześciennych LNG, czyli 84 miliony metrów sześciennych gazu sieciowego, przypłynie z norweskiego portu Melkoya statkiem "Arctic Princess".

Świnoujski terminal to kluczowy element dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Początkowa moc terminala na poziomie 5 mld metrów sześciennych gazu rocznie odpowiada ok. 1/3 polskiego popytu na gaz. Po rozbudowie będzie można sprowadzać do 7,5 mld metrów sześciennych na rok.

Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i możliwa będzie realna dywersyfikacja źródeł dostaw gazu.

Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.

W ramach inwestycji w Świnoujściu wybudowano nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG(Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący Terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
acenajak
8 lat temu
Oczywiście ceny za jaki w Polsce kupuje się gaz są TAJNE. Ci którzy te kontrakty z Rosją i Arabami negocjowali się wstydzą swoich osiągnięć. Porównać jakie ceny od tych samych dostawców wynegocjowali inni i okaże się niewygodna dlatego skrywana prawda.
as
8 lat temu
Ceny spotowe gazu LNG to obecnie ok. 140-160U$ za 1000mszc loco Rotterdam. Trzeba jeszcze dopłacić jakieś 6-7U$ za transport do Świnoujścia i rozładunek. Ale to obecnie i tak 2 razy taniej niż płacimy bolszewikom w ramach umowy z Gazpromem.
Polak
8 lat temu
W Polsce powinno wykonywac sie odwierty na glebokosc 7km i nikt nie bedzie nam potrzebny. Pozdrawiam
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
XYZ
8 lat temu
Ukraiom będziemy już dawać gaz za darmo?
Lolek
8 lat temu
A ile to będzie drożej od arabów ten gaz? Ale ruskim dokopiemy?
stan
8 lat temu
Ta...Mnie emeryta stać przecież na drogi gaz od muślimów. Za to kopiemy dupę ruskim. Tylko czy oni się nie śmieją z polaczków?
Iksjusz
8 lat temu
Wkrótce więc bedziemy sprzedawać dalej GAZ. Gdy ruszy śródlądowa rzeczna Statkostrada; Wisłą i Odrą tankowce dowiozą gaz aż na Dunaj.
trade 55
8 lat temu
ZAPOMNIELI dodac ze ten gas bedzie o 30% drozszy niz gas z Rosji z powodu duzych kosztow transportu.