Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|

NCBR pracuje nad czystym miejskim autobusem. To pierwszy taki projekt w Polsce

8
Podziel się:

Koszty zdrowotne i finansowe smogu sięgają w Polsce nawet 30 mld euro rocznie – takie wnioski płyną z raportu Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Co więcej, według ekspertów, w ciągu najbliższej dekady branża motoryzacyjna może stać się jednym z głównych źródeł emisji w UE. Oznacza to ogromne wyzwanie dla całego sektora, ale również wyjątkową szansę na rozwój elektromobilności.

NCBR pracuje nad czystym miejskim autobusem. To pierwszy taki projekt w Polsce
(Krzysztof Kaniewski/REPORTER)

Koszty zdrowotne i finansowe smogu sięgają w Polsce nawet 30 mld euro rocznie – takie wnioski płyną z raportu Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Co więcej, według ekspertów, w ciągu najbliższej dekady branża motoryzacyjna może stać się jednym z głównych źródeł emisji w UE. Oznacza to ogromne wyzwanie dla całego sektora, ale również wyjątkową szansę na rozwój elektromobilności.

Polska jest jednym z krajów, które mogą zyskać na tym najwięcej. Krajowa gospodarka dysponuje dziś niezbędnym potencjałem naukowym, a sprzedaż aut elektrycznych w naszym kraju systematycznie rośnie. Nie dziwi zatem mobilizacja i ożywiona współpraca wszystkich sił w obszarze elektromobilności, od administracji rządowej, przez przedsiębiorstwa, aż po środowisko nauki.

Posłuchaj rozmowy z zastępcą Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. dr hab. inż. Aleksandrem M. Nawratem.

Bezmisyjny Transport Publiczny

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, realizujące zadania z dziedziny polityki innowacyjnej państwa, jest jednym z tych ośrodków, które najaktywniej uczestniczą w tym procesie. Już w ubiegłym roku wystartował program Bezemisyjny Transport Publiczny (BTP), którego celem jest opracowanie innowacyjnego, bezemisyjnego autobusu.

W programie bierze udział 26 polskich miast oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, które już zawarły porozumienia z NCBR na dostawę gotowych pojazdów. To jednak nie wszystko, bo Centrum podchodzi do zagadnienia elektromobilności kompleksowo.

Oprócz BTP, uruchomiony został także program dotyczący mobilnego magazynu wodoru, który będzie wykorzystywany w pojazdach. W ramach innych programów NCBR wspiera dziesiątki innowacyjnych projektów motoryzacyjnych, m.in. prace B+R nad Triggo (elektrycznym pojazdem miejskim przeznaczonym do car-sharingu) czy projektami nowatorskich ładowarek do samochodów.

impact mobility 2018
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
kasjer
6 lat temu
Przecież Ursus ma autobus z ogniwami wodorowymi więc nad czym oni chcą pracować. Może lepiej wspierać polską markę ze 125 letnimi tradycjami i nazwą patriotyczną zapożyczoną w Quo Vadis.
gfdsa
6 lat temu
Elektryczne po Warszawie jeździły w latach 60-tych nazywało się to to TROJLEBUS po co było likwidować
Kafel
6 lat temu
ale jaja, przecież my już mamy taki autobus. A nie, już nie mamy bo nie kupiliśmy pakietu kontrolnego Solarisa. Solaris wyprodukował dwa autobusy dla hamburga zasilane wodorem, czyli praktycznie bezemisyjne, no ale nasi politycy jak zawsze dali ciała w waznej społecznie kwestii.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
typ
6 lat temu
No to wystarczy zainwestować w Ursusa bo on ma te autobusy. Elektryki i wodór.
kasjer
6 lat temu
Przecież Ursus ma autobus z ogniwami wodorowymi więc nad czym oni chcą pracować. Może lepiej wspierać polską markę ze 125 letnimi tradycjami i nazwą patriotyczną zapożyczoną w Quo Vadis.
Beneficjent :...
6 lat temu
Nie wierzę, że to się dzieje naprawdę :)
Kafel
6 lat temu
ale jaja, przecież my już mamy taki autobus. A nie, już nie mamy bo nie kupiliśmy pakietu kontrolnego Solarisa. Solaris wyprodukował dwa autobusy dla hamburga zasilane wodorem, czyli praktycznie bezemisyjne, no ale nasi politycy jak zawsze dali ciała w waznej społecznie kwestii.
zbigniew
6 lat temu
Polityka naszego państwa jest dziwna.Z jednej strony chcą likwidacji zanieczyszczeń wywoływanych przez auta z drugiej strony tolerują,wręcz popierają wytwarzanie tej energii z węgla.Blokują upowszechnienie źródeł energii odnawialnej czego w ogóle nie rozumiem.Jedna z małych wysp kanaryjskich,nie mając węgla,ropy itp stała się samowystarczalna dzięki wiatrowi i słońcu.Popieram eliminowanie samochodowych "śmierdzieli" ale denerwuje mnie tolerancja dymiących w sezonie grzewczym setek tysięcy kominów.