Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

360 mln zł na wsparcie produkcji stoczniowej. Nowy program NCBR

10
Podziel się:

Program INNOship zostanie uruchomiony na wniosek Forum Okrętowego, zrzeszającego część przedsiębiorstw branży stoczniowej.

Program INNOship zostanie uruchomiony na wniosek Forum Okrętowego
Program INNOship zostanie uruchomiony na wniosek Forum Okrętowego (REPORTER/EAST NEWS)

Na początku 2018 roku zostanie uruchomiony Program sektorowego wsparcia działalności badawczo-rozwojowej w sektorze stoczniowym INNOship - podała przedstawicielka NCBR. Na wsparcie produkcji stoczniowej ma być przeznaczona dotacja w wysokości ponad 360 mln zł.

Program INNOship zostanie uruchomiony na wniosek Forum Okrętowego, zrzeszającego część przedsiębiorstw branży stoczniowej. W Programie będą wykorzystane środki Programu Operacyjnego Innowacyjny Rozwój.

Program zapowiedziała dyrektor Działu Koordynatorów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dr Katarzyna Samsel na 17. Forum Gospodarki Morskiej w piątek w Gdyni podczas panelu na temat innowacyjności polskiego przemysłu stoczniowego.

Uczestnicząca w panelu dyrektor PWC Polska, Beata Cichocka-Tylman podała, że wysokość planowanego budżetu Programu szacowana jest na 726 mln zł, w tym planowana wysokość dotacji to 363 mln zł.

Zobacz także: Wideo: w największej stoczni świata powstaje mechaniczny majstersztyk

Podkreśliła, że o dotacje z programu mogą się ubiegać wszyscy, którzy mają pomysł na projekt w ramach sektora stoczniowego. - Projekty powinny się wpisywać w agendę badawczą, bo inne nie będą przyjęte - dodała. Projekty mogą być realizowane do 2023 roku.

Zaznaczyła, że wysokość dotacji będzie uzależniona od wielkości przedsiębiorstwa i rodzaju prowadzonych badań. - Mniej więcej wysokość dotacji może wynieść ok. 50 proc. kosztów projektu, ale małe przedsiębiorstwa mogą uzyskać dotację w wysokości nawet do 85 proc. - poinformowała.

Prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe, Jerzy Czuczman podkreślił, że planowana kwota na dotacje ma być przeznaczona "na wsparcie produkcji poprzez rozwiązania innowacyjne".

- Polski przemysł stoczniowy musi poszukiwać rozwiązań innowacyjnych, bo inaczej nie będzie mógł funkcjonować na rynku światowym - powiedział. Jak dodał, "firma może mieć kontrakt i klienta w Korei, USA, Norwegii czy Kanadzie albo nie mieć kontraktu i klienta". - Polski sektor stoczniowy musi się dostosować do tego, co jest na rynku globalnym - podkreślił.

Zaznaczył, że "firmy bardziej innowacyjne więcej ściągną śmietanki z tego rynku, będą miały większą wartość dodaną i o to jest walka". Ocenił, że polskie firmy sektora stoczniowego nie należą już do grupy tych, które "wykonują proste konstrukcje".

Podał, że np. w produkcji jednostek z napędem LNG Polska jest na drugim miejscu w Europie, po Norwegii. - W Europie na prawie 50 jednostek z napędem LNG, 15 powstało w Polsce a reszta w Norwegii bo poza tymi krajami nikt takich statków nie budował - argumentował.

Cichocka-Tylman spodziewa się, że konkurs dla firm chcących uzyskać dotacje z programu może być ogłoszony na przełomie roku i może być około miesiąca na złożenie wniosku. Zainteresowanym podmiotom poradziła, że już powinny myśleć nad projektami i przygotowywać się do nich. Powiedziała, że "dokumentacja i kryteria są takie same albo podobne do istniejących już programów sektorowych i można już wniosek przygotowywać".

Poinformowała, że wartość pojedynczego projektu może wynosić jeden-dwa miliony złotych. - Wnioskujemy o 60 mln zł jako wartość maksymalną dla jednego projektu - dodała. Wnioskowana maksymalna długość projektu ma wynosić 3 lata.

Powiedziała, że firmy będą mogły ubiegać się o dotacje na prace projektowe, przygotowanie prototypowych konstrukcji i obiektów pływających, obiekty nabrzeża oraz techniki wytwarzania w działalności stoczniowej.

Czuczman ocenił, że "ten program musi się udać". - Program jest wtedy wartościowy, kiedy firma chce zainwestować, a nie tylko czekać na to, co ktoś jej da, bo wtedy to oznacza, że nie chce wyłożyć swoich pieniędzy, bo albo nie ma pomysłu, albo nie wierzy w swój pomysł - argumentował.

Samsel zaapelowała do uczestników Forum Gospodarki Morskiej o składanie wniosków o dotację. - NCBR jest otwarte na spotkania, na dialog - dodała.

W obywającym się w piątek w Gdyni 17. Forum Gospodarki Morskiej uczestniczyło kilkaset osób związanych z branżą morską. Spotkanie uważane jest za jedno z najważniejszych spotkań praktyków i ekspertów szeroko pojmowanego sektora morskiego.

Autor: Bożena Leszczyńska

gospodarka
przemysł
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
NSA
7 lat temu
Cytat:"Podał, że np. w produkcji jednostek z napędem LNG Polska jest na drugim miejscu w Europie, po Norwegii. - W Europie na prawie 50 jednostek z napędem LNG, 15 powstało w Polsce a reszta w Norwegii bo poza tymi krajami nikt takich statków nie budował ". Problem z tym, ze Norwega to 4.6 mln mieszkancow a Polska 38 mln. Tak maly kraj jak Norwegia produkuje 2.5 raza wiecej. Do tego w Polsce produkuje sie tyko kadluby i ewentualnie je wyposaza urzadzeniami z importu (znaczna ilosc z Norwegii). Czyli cala smietanke z dostawy wyposazenia o najwiekszej wartosci dodanej spijaja firmy spoza Polski. A jeszcze 15 lat temu caly ten przemysl byl w Polsce. Przypomne, ze wtedy po kolei rzady sprawowali: SLD, PIS, PO+PSL.
lolo
7 lat temu
czy to będzie ta kasa kiedy zbieraliśmy na cegiełki po 20 zł? to znaczy ze ten czarny facet odda całą kasę nie wierzę ! hahahaaaaa
Stanislaw
7 lat temu
Cała para w gwizdek. Gdzie rynki zbytu? Może Chiny?
rem
7 lat temu
Rydzyk, jest kasa do wzięcia. Kombinuj!
marynasz slod...
7 lat temu
Po cholere nam stocznie...Taniej wyjdzie jesli kupimy cos co plywa w Korei...