Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Anna Frankowska
|

Dealerzy za zmianami w akcyzie samochodów. Chcą wyłączenia dla aut dostawczych

30
Podziel się:

Związek Dealerów Samochodów popiera projekt zmian opodatkowania akcyzą samochodów osobowych, ale postuluje o wyłączenie w dalszych pracach legislacyjnych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony - wynika z przesłanego PAP komunikatu.

Dealerzy za zmianami w akcyzie samochodów. Chcą wyłączenia dla aut dostawczych
(East News)

Według dealerów uzasadnienie objęcia nową daniną wszystkich samochodów, w tym pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, potrzebą uproszczenia sytemu i walką z patologią pseudociężarówek, nie uzasadnia poświęcenia w tym zakresie "interesów uczciwie działających przedsiębiorców, dla których samochody takie stanowią podstawę ich codziennej działalności".

Akcja wysyłania listów do posłów

Związek Dealerów Samochodów wraz z oficjalnymi sprzedawcami aut z całej Polski rozpoczął we wtorek akcję wysyłania listów do posłów, która ma ich przekonać do poparcia projektu zmian opodatkowania akcyzą samochodów osobowych.

Jak podkreślono w przesłanym PAP komunikacie dealerzy apelują do posłów, aby poparli nowy projekt ustawy, polegający na zastąpieniu dzisiejszego systemu akcyzowego, opartego o deklarację wartości pojazdu na rzecz ustalania wysokości podatku w oparciu o obiektywne i mierzalne parametry - normę emisji spalin euro i pojemność skokową silnika. Ich zdaniem dzięki zmianie prawa zniknie powszechny problem fałszowania umów i zaniżania wartości pojazdów używanych sprowadzanych do Polski.

Dealerzy zwracają też uwagę, że nowa ustawa pozytywnie wpłynie na konkurencję na rynku i pozwoli "uczciwym sprzedawcom aut konkurować na rynku z nieuczciwymi handlarzami, oszukującymi Skarb Państwa i nabywców tychże pojazdów".

Związek już na początku grudnia ubiegłego roku wystosował do Ministerstwa Finansów oraz Senatu pismo z postulatem wyłączenia w dalszych pracach legislacyjnych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony.

Na czym polegają zmiany?

- Procedowane obecnie zmiany w ustawie o podatku akcyzowym mają na celu podniesienie akcyzy w przypadku pierwszej rejestracji w Polsce samochodów starszych niż 10-letnie z dużymi silnikami. Natomiast dla "ogromnej większości" sprowadzanych aut opłata ta miałaby zmaleć -mówił w listopadzie 2016 r. wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

W przygotowanym projekcie zmian do podatku akcyzowego zostało założone bowiem, że nowa danina będzie płacona od wszystkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, czyli także grupy pojazdów homologowanych jako N1 (ciężarowych).

Zgodnie z projektem akcyza od samochodów ma zależeć od pojemności silnika oraz normy emisji spalin (tzw. norma euro). Dodatkowo opłata będzie także zależna od wieku pojazdu, co ma regulować tzw. współczynnik deprecjacji.

Współczynnik deprecjacji ma uwzględnić spadek wartości pojazdu z upływem czasu. W ten sposób faktyczne obciążenie podatkowe samochodów starszych będzie niższe niż to, które wynika ze stawek przypisanych danej normie i pojemności silnika.

Przyjęto, że dla poszczególnych norm euro stawka podatku będzie wzrastać. Tym samym, im niższą normę emisji poziomu spalin spełnia dany pojazd (a więc posiada gorsze parametry środowiskowe w zakresie emisji spalin), tym przypisana mu będzie wyższa stawka opodatkowania. Ponadto stawka ma wzrastać wraz z pojemnością silnika. Ostateczna stawka akcyzy będzie jednak pomniejszana i współczynnik deprecjacji, który - zgodnie z projektem - rośnie wraz ze wzrostem wieku samochodu liczonym w miesiącach od pierwszej rejestracji.

Współczynnik deprecjacji ma uwzględnić spadek wartości pojazdu z upływem czasu. W ten sposób faktyczne obciążenie podatkowe samochodów starszych będzie niższe niż to, które wynika ze stawek przypisanych danej normie i pojemności silnika.

gospodarka
prawo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(30)
WYRÓŻNIONE
OBSERWATORR
8 lat temu
Robienie z samochodów osobowych pojazdy dostawcze jest JAWNĄ PATOLOGIĄ , nie znaną w krajach NIE PATOLOGICZNYCH . wymysł stworzenia takich pojazdów wynikał z łatwości ,, obejścia " przepisów zabraniających korzystania z ulg finansowych przypisanych dla pojazdów ,, ciężarowych " To kolejny przykład ,, demoralizacji " elit politycznych , ulegających wpływom ,, grup interesów "
JACEK
8 lat temu
Patologia polega na tym, że. Polski przedsiębiorca to : złodziej ( bo kradnie VAT ), oszust (bo korzysta do celów prywatnych z samochodu osobowego ), kanciarz ( bo zaniża wynagrodzenia pracowników ), wyzyskiwacz ( bo zmusza pracowników do nadludzkiego wysiłku w pracy ), hochsztapler ( bo zatrudnia na umowy śmieciowe ), oszust ( bo nie płaci za faktury ), pieniacz ( bo walczy z biurokracją, tak doskonale tworzoną przez posłów i urzędników ), warchoł ( bo sieje zamęt w imię własnych celów ), gbur i prostak ( bo nie szanuje nikogo ), kombinator ( bo wyłudza VAT ), cwaniak ( bo wkłada w koszty działalności to czego nie powinien ), leń ( bo nic nie robi cały dzień ), dorobkiewicz ( bo garnie tylko pod siebie ), krwiopijca ( bo słabo płaci ), despota ( bo wszystko najlepiej wie ), sprzedawczyk ( bo działa na szkodę własnego Państwa ), ale czy Ktoś potrafi wyliczyć wszystkie negatywne cechy polskich przedsiębiorców ? A może politycy już to zrobili ?
Prawda
8 lat temu
Liczą na to , że zarabiający 1300 zł miesięcznie gremialnie zaczną kupować nowe auta.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (30)
Mateuszek
8 lat temu
Powodzenia !!! dobra zmiana zmiana, dobra
Fahrenheit
8 lat temu
NOWA AKCYZA. Niecierpliwie czekam w jaki sposób Polacy będa ja obchodzić , bo to rzecz pewna.
panp
8 lat temu
co roku do polski wjeżdża 900000 starych strucli, najwyższy czas z tym skończyć
lol
8 lat temu
biedni dilerzy płaczą a na koniec roku kusza upustami i to nie małymi to kto tu kogo oszukuje kupiłem 15 lat temu nową hondę w salonie dilerskim serwisowałem dbałem chciałem wymienić na nowy model a się dowiaduje że samochód po naprawie blacharskiej a ja nigdy go nie uszkodziłem jaka uczciwość
Prawda
8 lat temu
Liczą na to , że zarabiający 1300 zł miesięcznie gremialnie zaczną kupować nowe auta.
...
Następna strona