Restrukturyzacja, brak produktów od znanych producentów, nieuregulowane płatności z częścią dostawców - niedawno pisaliśmy o problemach sieci delikatesów Almy. Spółka opublikowała w czwartek dane za pierwsze półrocze. I okazało się, że przy spadającej sprzedaży Alma przynosi zyski, ale już grupa kapitałowa, do której należy, ma duże problemy. Ich źródłem jest porażka sieci sklepów z ekskluzywną odzieżą. Akcjonariusze zaczęli wyprzedaż akcji.
Pracownicy mają tak ustawiać produkty, by półki nie wyglądały na puste - tak ma wyglądać obecnie opisana przez nas przed tygodniem sytuacja Almy, jednej z największych polskich sieci handlowych. Delikatesy należące do Jerzego Mazgaja braki w sklepach tłumaczą "twardymi negocjacjami". Jednocześnie ratują się sprzedażą nieruchomości, oszczędnościami i zmniejszaniem powierzchni sklepów.
Czwartek akcje spółki zaczęły 17-procentowym spadkiem. Tak zareagowali inwestorzy na publikację raportu finansowego za pierwsze półrocze. Od początku roku straciły już 31 proc., a w ciągu roku aż 66 proc.
Notowania tygodniowe akcji Almy src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1469694431&de=1470323400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=ALM&colors%5B0%5D=%230082ff&st=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Polacy nie kupili pomysłu na ekskluzywną odzież
Sieć delikatesów Alma liczy 46 sklepów. Tyle samo jest punktów należącego do spółki „Krakowskiego Kredensu”, sieci z ekskluzywną żywnością. Kompletnie nieudany okazał się jednak projekt sklepów z równie ekskluzywną odzieżą Paradise Group.
W 2008 roku Alma wydała na przejęcie tej sieci z rąk Jerzego Mazgaja 66,4 mln zł. W ubiegłym roku w księgach Almy wyceniano ją już na tylko 50,7 mln zł i na koniec roku w końcu wyzerowano jej wycenę. Projekt okazał się porażką. Cierpią na tym pozostałe segmenty działalności obciążone spłatą kredytów.
Grupa kapitałowa miała w pierwszym półroczu prawie 12 mln zł straty, o pięć milionów mniej niż rok temu.
Na spadek skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży o 71 mln zł wpływ miało m.in. pogorszenie wyników spółki zależnej Krakchemia, która zajmuje się handlem hurtowym tworzywami sztucznymi i opakowaniami. Jej przychody spadły o 29 mln zł rok do roku.
Półroczne wyniki finansowe grupy Alma (tys. zł, skons.) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 2 kw. 2016 | 2 kw. 2015 | zmiana % | 1 p. 2016 | 1 p. 2015 | zmiana % |
Przychody | 351 250 | 422 300 | -16,8 | 719 052 | 790 102 | -9,0 |
Wynik operacyny EBIT | -7 302 | -11 618 | 37,1 | -7 982 | -10 598 | 24,7 |
EBITDA | -5 521 | -6 548 | 15,7 | 899 | 5 326 | -83,1 |
zysk netto | -10 880 | -14 964 | 27,3 | -11 865 | -16 770 | 29,2 |
marża EBITDA % | -1,57 | -1,55 | 0,0 | 0,13 | 0,67 | -0,5 |
marża netto % | -3,10 | -3,54 | 0,4 | -1,65 | -2,12 | 0,5 |
przepływy operacyjne | 11 241 | 24 952 | -54,9 | 22 650 | 24 387 | -7,1 |
przepływy inwestycyjne | -4 127 | -2 999 | -37,6 | 7 866 | -9 790 | 180,3 |
przepływy finansowe | -11 753 | -19 857 | 40,8 | -36 240 | -26 397 | -37,3 |
Źródło: spółka |
Sama sieć Alma, bez Krakowskiego Kredensu, Paradise Group, Krakchemii i działalności na rynku nieruchomości, w tym roku wykazuje zyski. Choć jej przychody w drugim kwartale spadły o 13 proc., to w przeciwieństwie do ubiegłego roku pojawił się zysk operacyjny EBITDA 7,0 mln zł i zysk netto 1,4 mln zł.
W drugim kwartale zresztą spadek przychodów się nasilił, co może być zarówno efektem zamykania mniej rentownych lokalizacji sklepów, jak i mniejszych zakupów klientów. W całym półroczu przychody obniżyły się o 9 proc., ale zysk operacyjny EBITDA wyniósł 11 mln zł i zysk netto 2,5 mln zł.
Długi u dostawców
Sytuacja całego holdingu jest ciężka i zarząd tnie gdzie tylko może. Grupa spłaciła w pierwszych sześciu miesiącach 32 mln zł zobowiązań, ale widoczny jest jednocześnie wzrost tzw. zobowiązań handlowych sieci Alma, czyli zadłużenia u dostawców towarów.
„Spółka dominująca odnotowała po zakończeniu pierwszego półrocza 2016 roku zauważalną politykę skracania terminów udzielanych do tej pory kredytów kupieckich”, pisze Alma w raporcie finansowym. Zobowiązania handlowe sieci Alma wzrosły do 162 mln zł z 148 mln zł rok temu. Dostawcy zauważają problemy z płatnościami i żądają terminowej płatności. Wydłużaniem terminów i zaległościami u dostawców spółka finansuje spłatę pozostałych zobowiązań.
Głęboka restrukturyzacja
Zarząd prowadzi głęboką restrukturyzację i „będzie kontynuował działania mające na celu zamykanie nierentownych lokalizacji bądź nieprzedłużanie umów najmu dla sklepów, w których realizowana rentowność jest zbyt niska" - pisze zarząd Almy w raporcie półrocznym.
"Nie wyklucza się również w porozumieniu z wynajmującymi powierzchnie handlowe firmami zmniejszanie powierzchni kilku obiektów handlowych. Ponadto będzie prowadzony proces sprzedaży nieruchomości Spółki oraz spółek z Grupy, co wpłynie na poprawę wyników oraz płynności finansowej. Pierwsza transakcja sprzedaży nieruchomości miała miejsce w listopadzie 2015 roku, druga w styczniu 2016 roku, trzecia w marcu 2016 roku” - czytamy dalej.
Grupa pozbywa się majątku, w tym nieruchomości. Sprzedała w tym roku aktywa trwałe za 17 mln zł i nieruchomości za 1,6 mln zł. Planuje również pozbyć się akcji Vistula Group. Ma ich prawie 14 proc. o wartości ponad 80 mln zł i jak pisze w swoim sprawozdaniu zakwalifikowała je „do aktywów dostępnych do sprzedaży”.
Plany inwestycyjne Alma Market S.A. na 2016 rok zostały ograniczone. Zakłada się zmniejszenie wielkości powierzchni handlowych, celem wzrostu ich rentowności liczonej na metr kwadratowy sklepu.
Rozwój polegał będzie teraz głównie na otwieraniu obiektów franczyzowych pod marką Alma Smart o powierzchni ok. 200-450 mkw. Te maja być zlokalizowane w centrach miast oraz na osiedlach mieszkaniowych.