Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Rekordowy rok Ambry. Polacy piją coraz więcej wina

4
Podziel się:

Zysk jaki Ambra osiągnęła w ostatnim roku obrotowym jest najlepszy w historii spółki. Byłby jeszcze lepszy, gdyby nie oszustwo w czeskim oddziale, które kosztowało prawie cztery miliony złotych. Jak podaje spółka, Polacy piją coraz więcej wina, kosztem alkoholi mocniejszych.

Polacy coraz chętniej sięgają po wino, za to spadła sprzedaż cydru. Ambra odnotowała rekordowy rok
Polacy coraz chętniej sięgają po wino, za to spadła sprzedaż cydru. Ambra odnotowała rekordowy rok (webphotographeer/iStockphoto)

Zysk jaki Ambra osiągnęła w ostatnim roku obrotowym jest najlepszy w historii spółki. Byłby wyższy, gdyby nie oszustwo w czeskim oddziale, które kosztowało spółkę prawie cztery miliony złotych. Jak podaje Ambra, Polacy piją coraz więcej wina, kosztem alkoholi mocniejszych.

- Coraz więcej konsumentów oczekuje wyższej jakości i szerszego asortymentu win - informuje Robert Ogór, prezes Ambry w raporcie rocznym spółki.

Na rynku polskim - najważniejszym dla grupy Ambra, gdzie uzyskuje 79 proc. przychodów- nastąpiło przyspieszenie wzrostu konsumpcji wina o 6,9 proc. rocznie.

Ambra / raport roczny

Rok obrotowy 2016/2017 był dzięki temu bardzo dla Ambry bardzo udany. Dynamika sprzedaży grupy wyniosła 9,1 proc. 460 mln zł to drugie największe przychody w historii spółki. Wzrosły na wszystkich rynkach działalności Ambry.

Rekordowy w historii był natomiast zysk netto. Osiągnął poziom 32,5 mln zł, czyli był o 29 proc. wyższy niż rok wcześniej.

Zobacz także: Zobacz również: Rynek alkoholi w Polsce. Co najchętniej piją Polacy?

Co trzeba podkreślić, to wszystko przy wydarzeniu, które zmniejszyło wynik operacyjny o 3,9 mln zł. W czeskiej spółce Soare Sekt doszło do wyłudzenia. Gdyby nie to, zysk operacyjny zamiast wzrostu o 23,7 proc. (o 8,1 mln zł) odnotowałby dynamikę 39,4 proc. (o 13 mln zł). Zysk netto skorygowany o wpływ zdarzeń jednorazowych poprawił się o 10,8 mln zł, czyli o 62,8 proc.

Wybrane wyniki grupy Ambra w roku obrotowym 2016/2017 (mln zł, dane skonsolidowane)
mln zł 2016/2017 2015/2016 zmiana %
przychody 460,5 422,2 9,1
wynik operacyjny EBITDA 53,2 45,3 17,5
zysk netto 32,5 25,3 28,5
marża EBITDA % 11,5 10,7 0,8
marża netto % 7,1 6,0 1,1
przepływy operacyjne 51,8 34,8 48,8
przepływy inwestycyjne -11,5 -9,0 -27,9
przepływy finansowe -35,8 -23,9 -49,5
Żródło: raport roczny Ambry

Wzrostowi sprzedaży i konsumpcji towarzyszył wzrost oczekiwań płacowych, w szczególności w Polsce i w Rumunii, co spowodowało wzrost kosztów wynagrodzeń grupy o 7,2 proc. Pomimo tego zysk operacyjny zwiększył się o 8,1 mln zł, czyli o 23,7 proc. Gdyby nie oszustwo w Czechach było by to 39,4 proc.

Należąca do spółki firma Centrum Wina - jak podaje Ambra największy dostawca win premium do gastronomii i największa sieć sklepów winiarskich w Polsce - zwiększał sprzedaż w tempie dwucyfrowym. W sklepach Centrum Wina oraz w kanale gastronomicznym przychody były wyższe o aż 15,3 proc. - Potencjał wzrostu jest tu daleki wyczerpania - informuje zarząd Ambry.

Źródłem wzrostu sprzedaży były jednak w pierwszym rzędzie wina stołowe, kierowane do sklepów spożywczych - w tym głównie marka Fresco - których sprzedaż wzrosła w Polsce o 12,8 proc., zdecydowanie powyżej dynamiki rynku. "Najbardziej spektakularny wzrost sprzedaży w roku 2016/2017 osiągnęło wprowadzone do oferty już wcześniej wino Fresco Frizzante" - podała spółka.

Ambra umocniła swoją pozycję na rynku cydru, choć sam rynek według spółki przeżywa spowolnienie i spadającą sprzedaż ilościową uratowano nieco wyższymi cenami. Dzięki temu wartość przychodów wzrosła. „Cydr Lubelski Niefiltrowany i Lodowy zdobywając medale na British Cider Championships - największym międzynarodowym konkursie cydru - udowodniły, że polskie cydry mimo swojej krótkiej historii należą do światowej czołówki” - podaje spółka w raporcie.

Cydr stanowił 6 proc. sprzedaży Ambry w roku obrotowym 2016/2017. Największy udział miały tzw. „wina spokojne” - 46 proc. sprzedaży. Wina musujące (Dorato) to prawie 19 proc. przychodów. 9 proc. dają napoje bezalkoholowe, czyli tzw. szampany dla dzieci Piccolo.

Znaczący wkład w przyspieszenie wzrostu sprzedaży miały również alkohole mocne. "Dobrze rozwijała się sprzedaż brandy Pliska oraz wódki premium Baczewski. Podobnie jak w roku ubiegłym spadała natomiast sprzedaż win typu aperitif" - podała spółka.

Na zagranicznych rynkach działalności grupy Ambra najbardziej dynamiczny wzrost został osiągnięty na rynku rumuńskim, gdzie sprzedaż, liczona w walucie lokalnej wzrosła o 27,6 proc. Kontynuowany był tam wzrost marki Zarea - lidera rynku win musujących, a także wzmocniona została pozycja na rynku brandy i likierów.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(4)
tfu
7 lat temu
Ambra to badziewna firma, jak można pić taki szajs jak Fresco robione z proszku, kiedy na rynku jest tyle niezłych tanich win.
Zenon
7 lat temu
Ludzie nie pijcie wina przeciez to Francuskie,a mamy bojkotowac
johny
7 lat temu
coraz wiecej Jaboli Polacy pija ,no tak jablka do rosji nie poszly wiec nadprodukcja jaboli sklonila nas do chlania taniego trunku!
Frederica Bro...
7 lat temu
Niema alkoholików są tylko smakosze. Podobał mi się eksperyment