Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jakub Ceglarz
Jakub Ceglarz
|

Mają oddać państwu 895 mln zł. Pierwsza odpowiedź Autostrady Wielkopolskiej

74
Podziel się:

"Zarząd Spółki Autostrada Wielkopolska SA podejmie decyzję co do dalszego postępowania dopiero po zapoznaniu się z pisemnym uzasadnieniem stanowiska Komisji Europejskiej" - napisała w odpowiedzi na nasze pytania spółka należąca w 43 proc. do Sebastiana Kulczyka.

Autostrada Wielkopolska zarządza odcinkiem autostrady A2
Autostrada Wielkopolska zarządza odcinkiem autostrady A2 (REPORTER)

"Zarząd Spółki Autostrada Wielkopolska SA podejmie decyzję co do dalszego postępowania dopiero po zapoznaniu się z pisemnym uzasadnieniem stanowiska Komisji Europejskiej" - napisała w odpowiedzi na nasze pytania Autostrada Wielkopolska SA, spółka należąca w 43 proc. do Sebastiana Kulczyka.

Komisja Europejska poinformowała w piątek, że Autostrada Wielkopolska, która jest operatorem odcinka A2, musi zwrócić Polsce 895 mln . To część pieniędzy, które dostała od państwa w ramach rekompensaty za zmianę przepisów dotyczących płacenia za przejazd ciężarówek po autostradach, przyjętych w 2005 roku.

Jak czytamy w oświadczeniu, Autostrada Wielkopolska nie chce na razie komentować sprawy. Do tej pory wciąż bowiem nie dostała pisemnego uzasadnienia decyzji i opiera się jedynie na informacji ze strony internetowej Komisji Europejskiej.

Jak podała w piątek Komisja, "szczegółowe dochodzenie rozpoczęte w czerwcu 2014 r. potwierdziło, że AW SA miała prawo do otrzymania rekompensaty w ramach umowy koncesyjnej z Polską w celu przywrócenia oczekiwanej sytuacji finansowej sprzed zmiany polskich przepisów w 2005 r. Jednakże w dochodzeniu Komisji potwierdzono, że władze polskie oparły się na nieaktualnych danych z 1999 r. Doprowadziło to do zawyżenia spodziewanych przychodów AW SA z opłat za przejazd pojazdów ciężarowych w przypadku braku zmian legislacyjnych".

Zobacz także: Zobacz też: Komisja Europejska daje Polsce czas na rozwiązanie problemów ws. sądownictwa

Urzędnicy w Brukseli stwierdzili, że różnica między faktycznie wypłaconą kwotą rekompensaty a zaktualizowanym szacunkiem opartym na danych liczbowych z 2004 r. była nieuzasadnioną korzyścią gospodarczą dla AW SA, co narusza unijne zasady pomocy państwa.

Interes Skarbu Państwa jest interesem nadrzędnym, dlatego jesteśmy usatysfakcjonowani rozstrzygnięciem - tak minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk skomentował piątkową decyzję KE.

W przepisach UE wymaga się co do zasady odzyskania pomocy państwa niezgodnej z tymi regulacjami. Inaczej powodowałaby ona zakłócenia konkurencji.

KE podkreśliła, że zasady pomocy państwa nie przewidują grzywien, a odzyskanie pomocy nie ma na celu ukarania danego przedsiębiorstwa. Chodzi tylko o przywrócenie równego traktowania wszystkich przedsiębiorstw.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(74)
WYRÓŻNIONE
Wolny Elektro...
7 lat temu
Dla mnie jasy niepojęte jak może strategiczna autostrada być prywatną własnością jednego człowieka który ściąga z niej myto jakie mu się podoba. Szczególnie w obliczu faktu ogromnych dotacji na infrastrukturę z Unii Europejskiej i dofinansowania przez Rząd RP z pieniędzy podatników...
jak tu żyć to...
7 lat temu
czyli Sebcio ma zapłacić. No to się niedobrze dzieje "w tym kraju", że ów figurant nie bierze gładko (jak zawsze) tego co państwowe, tylko państwu jest winny.,
katzPodola
7 lat temu
Kwaśniewski-Stolman dał koncesje na autostradę koledze Kulczykowi i tym sposobem łoją Polaków aż miło.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (74)
eeee
7 lat temu
Jak to mozliwe że im wypłacili rekompensaty za prognozy a nie stan rzeczywisty.
PZPO=tagrowic...
7 lat temu
Kiedy Serinu i KNF oddadzą pieniądze inwestorom, którzy kupili akcje na IPO KOV? Spółka bez zysków, bez przychodów, jakim cudem znalazła się na głównym parkiecie GPW? Mioduski już pokazuje swoje talenty, właśnie ma dziurę w budżecie Legii i coś mnie się zdaje, że cały ten doktorkowy kram to jedno wielkie badziewie, jak Krauze, żerujące na państwie.
real
7 lat temu
I ak Polska była dojona i POwstawały fortuny na przekrętach i złodziejstwie.
kierowca
7 lat temu
I gitara! Teraz trzeba odszukać tych, którzy przyjęli tak korzystne dla Kulczyka podstawy do wyliczenia dopłat z budżetu! AW to najdroższa autostrada w Europie!
WODNIK
7 lat temu
PRZESTAŃCIE PORUSZAĆ SIĘ PO AUTOSTRADACH W POLSCE I CENY SPADNĄ ŻE HEJ.TRASA LUBLIN -GORZÓW ,BRAMKI W DWIE STRONY PLUS WIĘCEJ PALIWA TO 250 ZŁ.PALIWO W DWIE STRONY PO DROGACH KRAJOWYCH,WOJEWÓDZKICH 300 ZŁ. CZY TO NIE ZDZIERSTWO.JA WYBIERAM DROGI KRAJOWE.ZŁODZIEJOM NIE DAJĘ ZAROBIĆ.
...
Następna strona