Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Autostrady w Polsce. SLD i PiS jednym głosem w sprawie

0
Podziel się:

SLD domaga się wyjaśnienia powiązań byłego premiera z biznesem budowlanym.

Autostrady w Polsce. SLD i PiS jednym głosem w sprawie
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

SLD i PiS chcą wyjaśnień w sprawie budowy autostrady A2. Obie partie żądają od rządu Donalda Tuska * *informacji na temat budowy autostrady A2, a zwłaszcza okoliczności wyboru do tego firmy DSS i roli, jaką miał odegrać w tej sprawie były premier Kazimierz Marcinkiewicz (na zdj.).

[aktualizacja 16:10]

_ - Dzisiejsze informacje, że były premier, pan Marcinkiewicz organizował współpracę DSS z Ministerstwem Skarbu Państwa i Ministerstwem Infrastruktury zobowiązują nas do złożenia wniosku do pani marszałek Ewy Kopacz o informację rządu i Prezesa Rady Ministrów w związku z budową autostrady A2 i w związku z wyborem firmy DSS _ - powiedział Dariusz Joński, rzecznik Sojuszu.

Jak dodał, SLD chciałby też poznać rolę w całej sprawie b. ministra infrastruktury, a dziś wicemarszałka Sejmu Cezarego Grabarczyka. _ - On nie tak dawno jeszcze, pół roku temu twierdził, że kondycja spółki DSS była prześwietlona, i że firma wygrała i podpisała kontrakt, ponieważ była najtańsza. To również potwierdzał ostatnio minister transportu Sławomir Nowak _ - zaznaczył Joński.

_ - Każdy wykonawca jest sprawdzany przez GDDKiA pod kątem spełniania kryteriów wymaganych prawem. Taką obowiązkową weryfikację przeszedł też wykonawca odcinka C autostrady A2 - konsorcjum firm: Bogl a Krysl i Dolnośląskie Surowce Skalne. Pozytywnie. To, że konsorcjum Bogl a Krysl wciąż buduje odcinek C autostrady A2, mimo upadłości współkonsorcjanta - firmy DSS, potwierdza skuteczność weryfikacji przeprowadzonej przez GDDKiA według zapisów obowiązującego prawa zamówień publicznych _ - poinformowała rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken.

Nelken podała, że GDDKiA sprawdzała kondycję całego konsorcjum i stan prawno-ekonomiczny każdego z uczestników konsorcjum. - _ Każdy z członków konsorcjum złożył dokumenty świadczące o tym, że nie podlega wykluczeniu z postępowania, tj. nie zalega z opłatami podatków, składkami ZUS, że firma nie znajduje się w stanie upadłości ani likwidacji, ani innymi wymaganymi zobowiązaniami w stosunku do Skarbu Państwa. Wszyscy współkonsorcjanci startujący w postępowaniu, w tym spółka DSS, złożyli wymagane prawem dokumenty _ - poinformowała.

W ostatnim czasie na budowanych drogach m.in. na odcinku C autostrady A2 Stryków-Konotopa, protestowali podwykonawcy spółki Dolnośląskie Surowce Skalne (DSS), którzy nie otrzymują zapłaty za swoją pracę. Przedsiębiorcy zwracają uwagę, że podobnie było przy poprzednim wykonawcy tego odcinka, chińskim konsorcjum Covec, które też nie zapłaciło podwykonawcom. Wyjaśniają, że podstawową przyczyną tej sytuacji są niewłaściwie stosowane procedury zamówień publicznych oraz obowiązujące zasady rozliczeń między inwestorem, głównym wykonawcą a firmami podwykonawczymi.

_ - W kontekście ujawnionych przez media informacji klub PiS żąda posiedzenia komisji infrastruktury i komisji skarbu, by ministrowie ujawnili pełną dokumentację, która poprzedzała zawarcie umowy i powierzenie budowy odcina C autostrady firmie DSS, a także dostępne informacje i analizy ekonomiczne, określające pozycję firmy DSS _ - mówił na konferencji prasowej w Sejmie Jerzy Polaczek (PiS).

Andrzej Adamczyk (PiS) zwrócił z kolei uwagę, że podwykonawcy ostrzegali, że kondycja DSS jest bardzo wątpliwa. - _ Informowali GDDKiA, że DSS do lipca ub.r. nie wykonała nie tylko drogi osiedlowej, ale i drogi gminnej, drogi wojewódzkiej czy krajowej i zlecanie takiemu podmiotowi realizacji takiego zadania może wiązać się z ryzykiem _ - mówił Adamczyk.

Sąd Rejonowy w Warszawie 17 kwietnia ogłosił upadłość likwidacyjną spółki DSS. Spółka złożyła zażalenie na to postanowienie. Wcześniej DSS złożyły do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu. Jak podała wówczas spółka, bezpośrednie przyczyny powstania stanu niewypłacalności wynikają z zaangażowania grupy DSS w realizację projektów drogowych, a w szczególności budowy A2.

DSS w konsorcjum z Bogl a Krysl przejęło budowę odcinka C autostrady A2 Stryków Konotopa w połowie ub.r. - po tym, jak GDDKiA odstąpiła od umowy z chińskim konsorcjum Covec. Nowi wykonawcy zobowiązali się ukończyć autostradę do października 2012 r. z tym, że miała ona być przejezdna jeszcze przed Euro 2012.

Spółka DSS miała problemy z płatnościami wobec swoich kontrahentów - kilka firm zapowiadało, że złoży wniosek o upadłość firmy. Tymczasem jeszcze pod koniec lutego minister transportu Sławomir Nowak zapowiadał, że nie ma ryzyka upadłości DSS i że płynność tej firmy jest sprawdzana na bieżąco.

Posłowie wczoraj w Sejmie także pytali o DSS w ramach pytań bieżących. Wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz poinformował, że wszyscy podwykonawcy robót budowlanych zatwierdzeni przez GDDKiA, którym nie zapłaci wykonawca, otrzymają zapłatę za wykonane roboty bezpośrednio od GDDKiA, po spełnieniu określonych warunków.

_ - Solidarna odpowiedzialność zamawiającego obejmuje podwykonawców wykonujących roboty budowlane, a zatem nie obejmuje dostawców materiałów i usługodawców _ - powiedział Jarmuziewicz.

Dzisiejszy _ Dziennika Gazeta Prawna _ napisał, że b. premier Kazimierz Marcinkiewicz organizował współpracę DSS z ministerstwami Skarbu Państwa, infrastruktury oraz spraw zagranicznych. Dostał za to wysokie wynagrodzenie. W tym czasie spółka cieszyła się wyjątkową przychylnością ministerstw, które powierzyły jej wiele zamówień.

Czytaj więcej w Money.pl
Zamiast autostradami będziemy jeździć polami Walka idzie już o dni, ale przygotowany plan zakłada, że droga nie będzie przejezdna.
Odwołanie GDDKiA. Budowę A1 wstrzymano bez powodu? To była jedyna rozsądna decyzja. Inaczej mogło dojść do katastrofy budowlanej.
Tusk szuka sposobu na autostrady. Zobacz jak Nie ma i nie będzie winnych opóźnieniom w budowie autostrad na Euro 2012?
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)