Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
tvp
13.11.2009 06:50

Będą błagać o pieniądze na media publiczne

Media publiczne pozyskają w 2010 z abonamentu mniej niż 400 milionów złotych.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/Bartłomiej Zborowski)

Media publiczne pozyskają w 2010 z abonamentu mniej niż 400 milionów złotych.To spadek o 60 procent. - _ Tak radykalnego spadku nie jest w stanie przeżyć żadna firma na rynku _ - ocenia przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski. Dlatego powstał medialny sztab kryzysowy. Będzie błagał rząd o pieniądze, a Polaków o płacenie abonamentu.

Sztab ten stworzyły Telewizja Polska (na zdjęciu jej p.o. prezes Tomasz Szatkowski), Polskie Radio i Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Trybunał zakwestionował część zapisów nowelizacji: tryb uchwalenia ustawy abonamentowej i poszerzenie przez Senat grupy osób zwolnionych z opłat. Kancelaria Prezydenta poprosi więc marszałka Sejmu o opinię: czy podpisać nowelizację z pominięciem zakwestionowanych przepisów, czy zwrócić ją Sejmowi do poprawki.
_ _

Według prognoz KRRiT media publiczne pozyskają w 2010 z abonamentu mniej niż 400 milionów złotych.

_ - W ciągu ostatnich trzech lat abonament spada o blisko 60 procent. Tak radykalnego spadku nie jest w stanie przeżyć żadna firma na rynku _- ocenia przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski.

Ustawa, której tak obawiają się publiczne media jeszcze nie obowiązuje. Wejdzie w życie po 30 dniach od jej opublikowania w Dzienniku Ustaw. Wcześniej podpisać musi ją jeszcze prezydent, na wniosek którego Trybunał badał sprawę.

Jeśli zapisy wejdą w życia, a szacunki dotyczące finansowania się sprawdzą, Polskie Radio może liczyć na kwotę niższą od kosztów stałych. Dla TVP oznacza to, że pieniądze z abonamentu otrzymają wyłącznie ośrodki regionalne._ - Krótko mówiąc, główne anteny TVP pozostaną bez żadnego wsparcia abonamentowego, Polskie Radio będzie walczyło o życie _ - twierdzi Kołodziejski.

Podział prognozowanych wpływów z abonamentu w 2010 roku
Telewizja Polska SA między 90 a 120 mln zł
Polskie Radio między 100 a 130 mln zł
regionalne spółki Polskiego Radia między 107 a 140 mln zł

źródło: KRRiT

Sztab kryzysowy ma przygotować skierowaną do widzów i słuchaczy akcję informacyjną, nakłaniającą do płacenia abonamentu, opracować we współpracy z Pocztą Polską propozycje uszczelnienia ściągalności opłaty na radio i telewizję. KRRiT będzie też apelować o wsparcie mediów publicznych przez rząd.

To koniec _ Trójki _? Ratunek w tańcu na lodzie?

Zgodnie z ustawą abonamentową każdy, kto posiada sprawny odbiornik radiowy lub telewizyjny, ma obowiązek zarejestrowania go na poczcie, która zajmuje się poborem abonamentu. Miesięczna opłata za korzystanie z telewizora lub telewizora i radia wynosi 17 zł. Za sam odbiornik radiowy płaci się 5 zł 30 gr.
Co się stanie, jeśli finansowe przewidywania KRRiT okażą się trafne, a sztab kryzysowy nie nakłoni Polaków do płacenia? Radio publiczne będzie nadawać więcej muzyki, a mniej słowa. Zlikwiduje chór i orkiestry. Zamilknie Program II i Program III, który znalazł się w tak fatalnej kondycji finansowej, że już teraz składają się na niego słuchacze.

Natomiast TVP, na której już tegoroczny wpływ z abonamentu na poziomie 314 milionów złotych wymusił drastyczne cięcia - zrezygnuje z finansowania produkcji filmowych i upowszechniania kultury.

_ - Zostanie taniec na lodzie i inne tego rodzaju komercyjne propozycje - _ zapowiada p.o. prezes TVP Tomasz Szatkowski.

_ - Tu nie chodzi o pieniądze, pieniądze są, tylko struktura jest zła - podkreśla tymczasem w rozmowie z Money.pl reżyser Kazimierz Kutz, poseł Platformy Obywatelskiej. - Przy obecnym finansowaniu i zreformowanym zarządzaniu telewizja i radio radziłyby sobie bardzo dobrze. Ale trzeba by zwolnić dużo ludzi i wprowadzić wolnorynkowe zasady kierowania mediami. _

Połowa Polaków nie płaci abonamentu

Jak oszacował Money.pl, tylko przez trzy ostatnie lata (po takim czasie zobowiązania ulegają przedawnieniu) niezapłacony abonament to około 3,5 miliarda złotych. Statystyczne gospodarstwo domowe winne jest radiu i telewizji około 600 złotych.

Źródło: KRRiT

Według danych GUS-u telewizor ma 98,5 procent z 13,3 miliona gospodarstw domowych. Na tej podstawie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji szacuje, że w 2008 roku 6,2 mln gospodarstw domowych miało niezarejestrowany telewizor.

Kto płaci abonament RTV, a kto nie (dane w milionach)
2005 2006 2007 2008
gospodarstwa domowe mające zarejestrowane odbiorniki, i zwolnione z opłat 2,9 2,2 1,8 1,9
gospodarstwa domowe, które nie zarejestrowały odbiorników 4,5 5,4 5,7 6,2
gospodarstwa domowe posiadające zarejestrowane odbiorniki i wnoszące opłaty 5,9 5,8 5,8 5,3

źródło: KRRiT

Orientacyjne dane za rok 2009 są jeszcze gorsze: zarejestrowane odbiorniki ma dziś niewiele ponad 7 milionów gospodarstw domowych. Z tej grupy zwolnionych z opłacania abonamentu były blisko 2 miliony, czyli abonament powinno opłacać ponad 5,1 miliona Polaków. Z opłatami zalega ponad 3,1 miliona z nich.

Tak zwana baza abonencka, czyli rejestr osób, którzy mają zarejestrowane urządzenia, skurczyła się od końca 2006 do końca 2008 roku o ponad 622 tysiące. Rośnie również problem ze ściągalnością opłat.

źródło: KRRiT, 2009 i 2010 - prognoza

Jeśli nie będzie pieniędzy z abonamentu, TVP i Polskie Radio będą musiały utrzymywać się z reklam. Taki scenariusz już kilka miesięcy temu w rozmowie z Money.pl jako rozsądny dla publicznej telewizji oceniał jej były prezes Robert Kwiatkowski: _ - Jeśli TVP nie będzie graczem na tym rynku, wtedy skostnieje i uzależni się od dotacji - _mówił Kwiatkowski. _ - Sztuka polega na tym, żeby treści wartościowe podawać w atrakcyjnej formie i w odpowiednim czasie. _

Obecni szefowie publicznych anten zapowiadają jednak, że działalność misyjna będzie musiała być zredukowana do minimum, jej miejsce będzie zaś zajmie _ czysta komercja _, by brakujące pieniądze zdobyć od reklamodawców. Problem w tym, że rynek reklamy w tradycyjnych mediach nieustannie się kurczy. Tylko w III kwartale tego roku spadek wyniósł 15 procent.

Czytaj w Money.pl
*To już koniec publicznych mediów? * Wyrok TK zwolnił z obowiązku płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego co najmniej 4 i pół miliona osób.
*Polacy są winni radiu i TVP 3,5 mld zł * Gdyby wszyscy Polacy zapłacili zaległy abonament, TVP miałaby dość pieniędzy na prawie 3 tysiące odcinków Gwiazd tańczących na lodzie.
*TVP na krawędzi przepaści finansowej * Strata TVP w tym roku może wynieść od 70 do 300 milionów złotych. Publiczna telewizja jest 10 razy mniej efektywna niż TVN, 25 razy mniej niż Polsat.
*Rynek reklamy zmniejszył się o 15 procent * Wydatki na reklamę w tradycyjnych mediach spadły o kilkanaście procent. Tylko internet zanotował wzrost.
Tagi: tvp, wiadomości, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz