Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Patryk Skrzat
|

Oto najwyższa wieża kontroli lotów w Polsce. Kosztowała miliony

51
Podziel się:

Ponad 1800 m kw. powierzchni, poziom operacyjny na wysokości 42 m - nowa wieża kontroli lotów w Pyrzowicach jest już gotowa. Wykonawca twierdzi, że stanie się jedną z wizytówek województwa śląskiego.

Wieża dumnie góruje nad lotniskiem w Pyrzowicach
Wieża dumnie góruje nad lotniskiem w Pyrzowicach (Budimex (mat. prasowe))

Ponad 1800 m kw. powierzchni, poziom operacyjny na wysokości 42 m - tak w liczbach prezentuje się nowa wieża kontroli lotów w Pyrzowicach. Budująca ją firma Budimex twierdzi, że stanie się jedną z wizytówek województwa śląskiego.

Firma pochwaliła się zakończeniem wartej 20,22 mln zł inwestycji. Na katowickim lotnisku powstała za te pieniądze najwyższa wieża kontroli lotów w Polsce. Za inwestycję odpowiedzialna jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, a część środków pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Na blisko 2 tys. metrów kwadratowych rozmieszczono pomieszczenie ze stanowiskami kontroli wieżowej i kontroli zbliżania, pomieszczenia techniczne i garażowe oraz zaplecze socjalne. Wokół wieży powstał system dróg wewnętrznych wraz z parkingami. Poziom operacyjny ulokowano na wysokości 42 m.

Jak podaje Budimex, układ budynku składa się z dwóch elementów. Część niską (do 9 m) stanowi dwukondygnacyjny budynek o konstrukcji słupowo-ścianowej.

Zobacz także: Zobacz także: Poniatowski zamiast Tupolewa. MON zakupił nowe samoloty dla VIP-ów

Część wysoka sięga 45,75 m, czyli ok. 15 piętra. Jej trzon zbudowany jest jako wspornik pionowy o przekroju poprzecznym prostokąta, z wydzielonym wewnątrz ciągiem dla windy..

Utwierdzenie trzonu stanowi płyta fundamentowa o grubości 1,8 m i o wymiarach w rzucie 17 x 17 m. W górnej części trzonu znajdują wsporniki poziome, na których oparto stropy części zasadniczej wieży. Zwieńczenie wieży stanowi dach stalowy.

Obudowę wieży zaprojektowano w formie elewacji pochłaniającej energię pola elektromagnetycznego – z aluminiowej płyty kompozytowej.

W trzonie zaprojektowano windę elektryczną z podszybiem i nadszybiem bez pomieszczenia maszynowni, przystosowaną do wymogów jakie musi spełniać dźwig dla ekip ratowniczych.

Wieża musi teraz zostać jeszcze wyposażona w odpowiedni sprzęt przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Dopiero wówczas będą mogli zacząć z niej korzystać pracownicy.

infrastruktura
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(51)
Marek
6 lat temu
Proszę mi powiedziec, po co ta wieża jest tak wysoka? Przecież z poziomu 20 m widac całe lotnisko, całą płytę, przed nię nie ma przecież żadnych przeszkód terenowych które by ograniczały widoczność , w tym wypadku wieża sama w sobie tworzy wysoką przeszkodę terenową. Przecież w tej branży chodzi o wyposażenie a nie o wysokośc wieży.
Tatuś
6 lat temu
Beda przyjmowac Lobbowane graty techniki boeinga !!unia europejska powinna prawnie nakazac kupowanie europejskich samolotow !!
Asdik
6 lat temu
Zamiast wspolnie z erbasem budowac fabryki lotniczych srodkow materiałowych i kupowac tej europejskiej firmy samoloty, to wbrew nam i naszemu interesowi i bezpieczenstwu i z naszej polskiej kieszeni finansuja zakup gratów boeinga! dla takich spraw cbś powinien stworzyc nowa firme zeby tych przekretow i Lobbystow boeinga nakryc na goracym uczynku!!mysle ze spokojnie poczekamy i cierpliwie i przyjdzie czas ze my polacy zerwiemy kajdany tych finansowych zaleznosci i pojdziemy wlasna droga!!
krzyszto
6 lat temu
22 bańki za kawałek betonu z windą??? Ze złota to jest??
qqrq
6 lat temu
a dlaczego nie w Rzeszowie?
...
Następna strona