Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Patryk Skrzat
|

Oto najwyższa wieża kontroli lotów w Polsce. Kosztowała miliony

80
Podziel się:

Ponad 1800 m kw. powierzchni, poziom operacyjny na wysokości 42 m - nowa wieża kontroli lotów w Pyrzowicach jest już gotowa. Wykonawca twierdzi, że stanie się jedną z wizytówek województwa śląskiego.

Wieża dumnie góruje nad lotniskiem w Pyrzowicach
Wieża dumnie góruje nad lotniskiem w Pyrzowicach (Budimex (mat. prasowe))

Ponad 1800 m kw. powierzchni, poziom operacyjny na wysokości 42 m - tak w liczbach prezentuje się nowa wieża kontroli lotów w Pyrzowicach. Budująca ją firma Budimex twierdzi, że stanie się jedną z wizytówek województwa śląskiego.

Firma pochwaliła się zakończeniem wartej 20,22 mln zł inwestycji. Na katowickim lotnisku powstała za te pieniądze najwyższa wieża kontroli lotów w Polsce. Za inwestycję odpowiedzialna jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, a część środków pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Na blisko 2 tys. metrów kwadratowych rozmieszczono pomieszczenie ze stanowiskami kontroli wieżowej i kontroli zbliżania, pomieszczenia techniczne i garażowe oraz zaplecze socjalne. Wokół wieży powstał system dróg wewnętrznych wraz z parkingami. Poziom operacyjny ulokowano na wysokości 42 m.

Jak podaje Budimex, układ budynku składa się z dwóch elementów. Część niską (do 9 m) stanowi dwukondygnacyjny budynek o konstrukcji słupowo-ścianowej.

Zobacz także: Zobacz także: Poniatowski zamiast Tupolewa. MON zakupił nowe samoloty dla VIP-ów

Część wysoka sięga 45,75 m, czyli ok. 15 piętra. Jej trzon zbudowany jest jako wspornik pionowy o przekroju poprzecznym prostokąta, z wydzielonym wewnątrz ciągiem dla windy..

Utwierdzenie trzonu stanowi płyta fundamentowa o grubości 1,8 m i o wymiarach w rzucie 17 x 17 m. W górnej części trzonu znajdują wsporniki poziome, na których oparto stropy części zasadniczej wieży. Zwieńczenie wieży stanowi dach stalowy.

Obudowę wieży zaprojektowano w formie elewacji pochłaniającej energię pola elektromagnetycznego – z aluminiowej płyty kompozytowej.

W trzonie zaprojektowano windę elektryczną z podszybiem i nadszybiem bez pomieszczenia maszynowni, przystosowaną do wymogów jakie musi spełniać dźwig dla ekip ratowniczych.

Wieża musi teraz zostać jeszcze wyposażona w odpowiedni sprzęt przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Dopiero wówczas będą mogli zacząć z niej korzystać pracownicy.

infrastruktura
wiadomości
KOMENTARZE
(80)
WYRÓŻNIONE
ABW
8 lat temu
Co się chwalicie wieżą, pochwalcie się absurdami za minutowy wjazd za barierki bez wychodzenia z pojazdu na teren przyległy do lotniska pobieracie 5 zł. To jest dopiero wieża absurdu i złodziejstwa!
Lotnik
8 lat temu
Tylko w Polsce wieża kontroli lotów może być wizytówką miadta😲😂👎
peter
8 lat temu
Z wieżą w Krakowie będą mogli rozmawiać morsem.
...
Następna strona