Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Ceny paliw. Czy diesel będzie znów tańszy od benzyny?

Są stacje, na których olej napędowy jest tańszy niż benzyna. Analitycy prognozują, czy taki trend się utrzyma i ile będziemy płacić wiosną.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Reporter)

*Są już stacje, na których olej napędowy jest tańszy niż benzyna. Analitycy prognozują dla Money.pl, czy taki trend się utrzyma i kiedy przebijemy poziom 6 zł za litr. *

- _ Na stacjach w Białymstoku litr benzyny Pb95 kosztuje 5,6 zł. Z kolei litr oleju napędowego jest o jeden grosz tańszy _ - mówi Jakub Bogucki z firmy e-petrol.pl. Analityk tłumaczy powrót do sytuacji sprzed października ubiegłego roku - gdy diesel kosztował mniej niż benzyna - ostatnimi, znaczącymi obniżkami hurtowych cen oleju napędowego.

Tańszy diesel na stacjach to póki co wyjątek. W skali całego kraju, w ostatnich tygodniach olej napędowy jest średnio o około 12-15 groszy droższy niż najpopularniejsza benzyna Pb95. W tym tygodniu kosztuje 5,76 zł za litr. Za benzynę trzeba zapłacić 5,65 zł.

źródło: BM Reflex

Czy do tych poziomów powinniśmy się przyzwyczaić? Z prognoz BM Reflex wynika, że tak. - _ Do końca czerwca ceny na stacjach będą stabilne. Diesel powinien utrzymywać się w przedziale 5,7-5,85 zł za litr. Benzyna Pb95 powinna kosztować w przedziale 5,6 - 5,7 zł za litr _- przewiduje Rafał Zywert.

[

]( http://moto.money.pl/ceny-paliw/ ) - _ Na razie wygląda na to, że nie powinniśmy obawiać się poziomu 6 zł za litr. Dalsze podwyżki odsuwają się w czasie. Myślę, że w ciągu trzech miesięcy go nie osiągniem _y - dodaje analityk BM Reflex.

Gorsze wiadomości dla kierowców mają analitycy E-petrol. Ich zdaniem, za miesiąc za litr Pb 95 i ON zapłacimy po około 5,9 zł. - _ Za trzy miesiące diesel będzie kosztował 6,07 zł za litr. Benzyna będzie o cztery grosze tańsza. Wystarczy dalszy wzrost cen ropy, albo ruch waluty, a ceny same przeskoczą próg 6 zł za litr, tak samo lekko jak poziom 5 zł rok temu _ - mówi Jakub Bogucki, analityk e-Petrol.

PROGNOZA DETALICZNYCH CEN PALIW
koniec marca 2012 koniec maja 2012
źródło: e-petrol.pl
Pb95 - 5,9 zł *Pb95 *- 6,03 zł
*ON *- 5,9 zł *ON *- 6.07 zł
LPG - 2,88 zł LPG -2,95 zł

Przebicia psychologicznej granicy 6 zł - ale w dłuższej perspektywie - nie wyklucza też ekspert BM Reflex. - _ Ceny ropy według niektórych prognoz, mogą sięgnąć w tym roku poziomu 150 dolarów za baryłkę. Jak to przełożyłoby się na ceny na stacjach? Przy obecnym kursie dolara na poziomie około 3,1 zł, pułap 6 zł za litr zostanie osiągnięt _y - prognozuje Zywert.
Diesel tańszy już na dobre?Zdaniem analityków, monitorujących rynek paliw, w ciągu najbliższych trzech miesięcy różnica między cenami benzyny i ON zdecydowanie się zmniejszy i widok tańszego diesla na stacjach może być coraz częstszy. - _ To wynika z czynników sezonowych. Kończy się zima. Wiosną zaczyna rosnąć popyt na benzynę, a spada popyt na paliwa opałowe _ - tłumaczy Zywert.

Latem zrównanie cen diesla i benzyny jest więc bardzo prawdopodobne. - _ Ale powrót do sytuacji z początku ostatnich wakacji, gdy diesel był tańszy od benzyny o około 15 groszy nie wydaje się możliwy _- mówi analityk BM Reflex.

Eksperci prognozują, że diesel znowu zacznie drożeć jesienią. - _ Możliwe jest, liczone nawet w miesiącach, aż do letniego szczytu zapotrzebowania na benzynę, przebicie diesla przez benzynę. Jednak w dalszej perspektywie możemy doczekać się ponownie droższego diesla _- przewiduje analityk e-petrol.pl.

W efekcie na przestrzeni całego roku poziom cen benzyny i diesla powinien być bardzo zbliżony. Po raz pierwszy w historii może dojść do sytuacji, w której diesel w skali 12 miesięcy okaże się droższy.
Obniżki marż i mocny złoty osłodzą los kierowców?A może przed kolejnymi podwyżkami kierowców uchroni umacniający się złoty? Analitycy Money.pl prognozują, że nasza waluta będzie rosła w siłę. -_ Gdyby złotemu dało się pozostać w mocnej relacji do dolara to jak najbardziej. Jednak nie podejrzewam, żeby pewne wzrosty mogły nas ominąć i to już niebawem _ - mówi Bogucki.

Pewną nadzieją dla tankujących mogą być też obniżki marż. Ostatnie obniżki cen paliw w hurcie sprawiły, że marże detaliczne sięgają nawet 40 groszy na litrze - dla diesla i 20 groszy - w przypadku benzyny.

Skąd różnica? To efekt różnic w konsumpcji obu paliw. - _ W przypadku benzyny jest to przede wszystkim konsumpcja indywidualna. W ostatnich dwóch latach ona spadała po około 5 proc. Dlatego koncerny zdecydowały się na obniżenie marż, by powstrzymywać spadki _- tłumaczy Zywert.

W przypadku diesla swoistym buforem bezpieczeństwa dla koncernów paliwowych jest branża transportowa, która musi tankować i jeździć. Tankujemy trzy razy więcej diesla niż benzyny.

Marże są dziś wysokie, bo spadają ceny w hurcie. -_ Z drugiej strony, gdy ceny hurtowe szły w górę, to właśnie w dużej mierze obniżkom marż zawdzięczaliśmy to, że na stacjach nie pękła bariera 6 zł za litr _- mówi Zywert.

Tym razem sytuacja może wyglądać odwrotnie. - _ Przy dalszym wzroście cen ropy lub osłabieniu złotego, ewentualne zejście z marż może nas ochronić przed zbyt gwałtownym wzrostem cen na stacjach _- prognozuje analityk BM Reflex.
Autogaz wciąż się opłacaAlternatywą dla drożejących w ostatnich miesiącach paliw jest autogaz. Po wzroście w październiku, ceny są stabilne na poziomie około 2,85 zł za litr. - _ W przeciągu miesiąca lub dwóch mogą pójść w górę o 10 groszy na litrze. Ale nadal w relacji do benzyny i diesla to paliwo będzie opłacalne. Nie sądzę, by rosły ceny LPG, a ceny benzyny i diesla stały w miejscu _- mówi Zywert.


źródło: BM Reflex

Analitycy przypominają, że przez ostatnich dziesięć lat ceny LPG były średnio o połowę niższe od pozostałych paliw i to nie powinno się zmienić.

Czytaj paliwowy raport Money.pl Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej

Tagi: ceny paliw, benzyna, giełda, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, porady, raport, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz