Są już stacje, na których olej napędowy jest tańszy niż benzyna. Analitycy prognozują dla Money.pl, czy taki trend się utrzyma i kiedy przebijemy poziom 6 zł za litr.
- _ Na stacjach w Białymstoku litr benzyny Pb95 kosztuje 5,6 zł. Z kolei litr oleju napędowego jest o jeden grosz tańszy _ - mówi Jakub Bogucki z firmy e-petrol.pl. Analityk tłumaczy powrót do sytuacji sprzed października ubiegłego roku - gdy diesel kosztował mniej niż benzyna - ostatnimi, znaczącymi obniżkami hurtowych cen oleju napędowego.
Tańszy diesel na stacjach to póki co wyjątek. W skali całego kraju, w ostatnich tygodniach olej napędowy jest średnio o około 12-15 groszy droższy niż najpopularniejsza benzyna Pb95. W tym tygodniu kosztuje 5,76 zł za litr. Za benzynę trzeba zapłacić 5,65 zł.
src="http://static1.money.pl/i/h/198/art206278.gif"/>źródło: BM Reflex
Czy do tych poziomów powinniśmy się przyzwyczaić? Z prognoz BM Reflex wynika, że tak. - _ Do końca czerwca ceny na stacjach będą stabilne. Diesel powinien utrzymywać się w przedziale 5,7-5,85 zł za litr. Benzyna Pb95 powinna kosztować w przedziale 5,6 - 5,7 zł za litr _- przewiduje Rafał Zywert.
[
]( http://moto.money.pl/ceny-paliw/ ) - _ Na razie wygląda na to, że nie powinniśmy obawiać się poziomu 6 zł za litr. Dalsze podwyżki odsuwają się w czasie. Myślę, że w ciągu trzech miesięcy go nie osiągniem _y - dodaje analityk BM Reflex.
Gorsze wiadomości dla kierowców mają analitycy E-petrol. Ich zdaniem, za miesiąc za litr Pb 95 i ON zapłacimy po około 5,9 zł. - _ Za trzy miesiące diesel będzie kosztował 6,07 zł za litr. Benzyna będzie o cztery grosze tańsza. Wystarczy dalszy wzrost cen ropy, albo ruch waluty, a ceny same przeskoczą próg 6 zł za litr, tak samo lekko jak poziom 5 zł rok temu _ - mówi Jakub Bogucki, analityk e-Petrol.
PROGNOZA DETALICZNYCH CEN PALIW | |
---|---|
koniec marca 2012 | koniec maja 2012 |
źródło: e-petrol.pl | |
Pb95 - 5,9 zł | *Pb95 *- 6,03 zł |
*ON *- 5,9 zł | *ON *- 6.07 zł |
LPG - 2,88 zł | LPG -2,95 zł |
Przebicia psychologicznej granicy 6 zł - ale w dłuższej perspektywie - nie wyklucza też ekspert BM Reflex. - _ Ceny ropy według niektórych prognoz, mogą sięgnąć w tym roku poziomu 150 dolarów za baryłkę. Jak to przełożyłoby się na ceny na stacjach? Przy obecnym kursie dolara na poziomie około 3,1 zł, pułap 6 zł za litr zostanie osiągnięt _y - prognozuje Zywert.
Diesel tańszy już na dobre?Zdaniem analityków, monitorujących rynek paliw, w ciągu najbliższych trzech miesięcy różnica między cenami benzyny i ON zdecydowanie się zmniejszy i widok tańszego diesla na stacjach może być coraz częstszy. - _ To wynika z czynników sezonowych. Kończy się zima. Wiosną zaczyna rosnąć popyt na benzynę, a spada popyt na paliwa opałowe _ - tłumaczy Zywert.
Latem zrównanie cen diesla i benzyny jest więc bardzo prawdopodobne. - _ Ale powrót do sytuacji z początku ostatnich wakacji, gdy diesel był tańszy od benzyny o około 15 groszy nie wydaje się możliwy _- mówi analityk BM Reflex.
Eksperci prognozują, że diesel znowu zacznie drożeć jesienią. - _ Możliwe jest, liczone nawet w miesiącach, aż do letniego szczytu zapotrzebowania na benzynę, przebicie diesla przez benzynę. Jednak w dalszej perspektywie możemy doczekać się ponownie droższego diesla _- przewiduje analityk e-petrol.pl.
W efekcie na przestrzeni całego roku poziom cen benzyny i diesla powinien być bardzo zbliżony. Po raz pierwszy w historii może dojść do sytuacji, w której diesel w skali 12 miesięcy okaże się droższy.
Obniżki marż i mocny złoty osłodzą los kierowców?A może przed kolejnymi podwyżkami kierowców uchroni umacniający się złoty? Analitycy Money.pl prognozują, że nasza waluta będzie rosła w siłę. -_ Gdyby złotemu dało się pozostać w mocnej relacji do dolara to jak najbardziej. Jednak nie podejrzewam, żeby pewne wzrosty mogły nas ominąć i to już niebawem _ - mówi Bogucki.
Pewną nadzieją dla tankujących mogą być też obniżki marż. Ostatnie obniżki cen paliw w hurcie sprawiły, że marże detaliczne sięgają nawet 40 groszy na litrze - dla diesla i 20 groszy - w przypadku benzyny.
Skąd różnica? To efekt różnic w konsumpcji obu paliw. - _ W przypadku benzyny jest to przede wszystkim konsumpcja indywidualna. W ostatnich dwóch latach ona spadała po około 5 proc. Dlatego koncerny zdecydowały się na obniżenie marż, by powstrzymywać spadki _- tłumaczy Zywert.
W przypadku diesla swoistym buforem bezpieczeństwa dla koncernów paliwowych jest branża transportowa, która musi tankować i jeździć. Tankujemy trzy razy więcej diesla niż benzyny.
Marże są dziś wysokie, bo spadają ceny w hurcie. -_ Z drugiej strony, gdy ceny hurtowe szły w górę, to właśnie w dużej mierze obniżkom marż zawdzięczaliśmy to, że na stacjach nie pękła bariera 6 zł za litr _- mówi Zywert.
Tym razem sytuacja może wyglądać odwrotnie. - _ Przy dalszym wzroście cen ropy lub osłabieniu złotego, ewentualne zejście z marż może nas ochronić przed zbyt gwałtownym wzrostem cen na stacjach _- prognozuje analityk BM Reflex.
Autogaz wciąż się opłacaAlternatywą dla drożejących w ostatnich miesiącach paliw jest autogaz. Po wzroście w październiku, ceny są stabilne na poziomie około 2,85 zł za litr. - _ W przeciągu miesiąca lub dwóch mogą pójść w górę o 10 groszy na litrze. Ale nadal w relacji do benzyny i diesla to paliwo będzie opłacalne. Nie sądzę, by rosły ceny LPG, a ceny benzyny i diesla stały w miejscu _- mówi Zywert.
src="http://static1.money.pl/i/h/199/art206279.gif"/>
źródło: BM Reflex
Analitycy przypominają, że przez ostatnich dziesięć lat ceny LPG były średnio o połowę niższe od pozostałych paliw i to nie powinno się zmienić.
Czytaj paliwowy raport Money.pl src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1324249200&de=1330642800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WIG20&colors%5B0%5D=%231f5bac&w=600&h=300&cm=0&lp=1&rl=1"/>Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej