Na warszawskim Okęciu wylądował pierwszy Dreamliner w barwach LOT-u. Samolot podczas lotu ze Stanów Zjednoczonych prowadził m.in. Jerzy Makula, jeden z czterech pierwszych europejskich pilotów, którzy zasiedli za sterami takiego Boeinga.
Aktualizacja 11:09
W trakcie rejsu przez Atlantyk maszynę pilotowało czterech polskich kapitanów. Podczas startu i lądowania za sterami siedzieli amerykańscy piloci - instruktorzy. Na pokładzie samolotu są przedstawiciele PLL LOT, rządu, firmy Boeing.
Od rana na lotnisku na przylot maszyny czekają miłośnicy lotnictwa, którzy chcieli sfotografować przelot samolotu.
- _ Dreamlinery nie uratują Polskich Linii Lotniczych LOT _ - uważa ekspert transportowy Adrian Furgalski. Kadłub samolotu jest zbudowany z materiałów kompozytowych, przez co jest tańszy w utrzymaniu. LOT jest pierwszym przewoźnikiem w Europie, który włącza te maszyny do swojej floty. Adrian Furgalski uważa jednak, że LOT niewiele na tym zyska.
- _ Mnie się nie podoba to, co w Locie jest przedstawiane jako jedyny klucz do sukcesu, czyli pierwsza linia w Europie, która ma Dreamlinery - i to nas uratuje. To za mało, żeby taka mała linia mogła przetrwać. Dreamlinery cieszą, bo to jest duży postęp i oszczędność w kosztach, ale z drugiej strony, od co najmniej pięciu lat smucą żadne w zasadzie postępy jeśli chodzi o prywatyzację _- ocenia Furgalski.
W zeszłym roku przewoźnik odnotował stratę sięgającą prawie 150 milionów złotych. Z dotychczasowych wypowiedzi dyrekcji LOT - u wynika, że ten rok także zostanie zamknięty stratą.
Drugi egzemplarz 787 LOT ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty z początkiem marca. Kolejne trzy samoloty mają być dostarczone w latach 2014-2015. W sumie LOT ma otrzymać osiem maszyn tego typu.
W pierwszą komercyjną podróż za Atlantyk Dreamliner LOT poleci 16 stycznia do Chicago, następnie 1 lutego odbędzie rejs do Toronto, 3 lutego pasażerowie polecą nową maszyną do Nowego Jorku, a 3 marca Boeing 787 uda się do Pekinu.
W zamówionych przez PLL LOT samolotach są trzy klasy: biznes z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, klasa premium economy mieszcząca 21 foteli oraz klasa ekonomiczna z 213 miejscami. We wszystkich trzech klasach są wbudowane w oparcia foteli monitory. Podczas lotu można na nich - bez dodatkowych opłat - oglądać filmy, grać w gry wideo, a także słuchać muzyki. Podróżni będą korzystać z nowego menu.
Boeing 787 Dreamliner, zbudowany głównie z materiałów kompozytowych, jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, który może latać na dalekich trasach. Zasięg maszyny wynosi od 14,2 tys. km do 15,2 tys. km; można nią polecieć bezpośrednio np. z Warszawy do Nowego Jorku czy do Pekinu. Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów. Rozpiętość skrzydeł B787 to 60 metrów, a długość maszyny wynosi 57 m.
Pierwszą linią lotniczą, która otrzymała B787 była japońska linia All Nippon Airways (ANA). Pod koniec października ubiegłego roku Dreamliner odbył pierwszy lot komercyjny z Tokio do Hongkongu.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Dreamliner będzie oszczędniejszy dzięki... Osiem maszyn, które zamówił LOT zapewni też pasażerom większy komfort. | |
Bronisław Komorowski wreszcie nie musi się wstydzić O narodowej histerii wokół nowego Dreamlinera pisze Anna Anagnostopulu. | |
Tak setka Polaków uczy się latać gigantami W Wielkiej Brytanii i USA piloci PLL LOT przygotowują się do pilotowania Boeinga 787 Dreamliner. |