Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie

PILNE
Średnie pensje rosną w skali roku; ale dwa ostatnie miesiące to spadki

Milion aut elektrycznych na ulicach polskich miast? Mateusz Morawiecki zyskał sojusznika z Pałacu Prezydenckiego

Milion aut elektrycznych na ulicach polskich miast? Mateusz Morawiecki zyskał sojusznika z Pałacu Prezydenckiego

Inicjatywa prezydenta wesprze działania Morawieckiego? Fot. Slawomir Kaminski / Agencja Gazeta
Inicjatywa prezydenta wesprze działania Morawieckiego?

Andrzej Duda włączy się w promocję idei elektromobilności w Polsce. 11 stycznia w Pałacu Prezydenckim spotkają się przedstawiciele branży, administracji i nauki, by znaleźć sposób na rozwój tego sektora.

Ogłoszony przez Mateusza Morawieckiego pomysł, by w 2025 r. po ulicach polskich miast jeździło milion samochodów elektrycznych wyprodukowanych nad Wisłą wciąż jest tylko koncepcją. Jedyne, co w tej sprawie jak na razie zrobił rząd, to powołanie specjalnie dla tej wizji spółki ElectroMobility Poland.

Sceptycy regularnie wytykają kolejne niedociągnięcia i problemy, które stoją na przeszkodzie realizacji ambitnego planu Morawieckiego. Wicepremierowi niespodziewanie z odsieczą przyszedł prezydent, który 11 stycznia 2018 r. spotka się w pałacu z przedstawicielami biznesu, urzędnikami oraz naukowcami, by dyskutować o rozwoju elektrobilności.

Zobacz też, jakie samochody zaprezentowano podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie:


Konferencja "Technologie Przyszłości. Elektromobilność" będzie drugą w ramach cyklu Technologie Przyszłości. Pierwsza została poświęcona biotechnologii. - Ta dziedzina to jedno z kół zamachowych gospodarki - stwierdziła Marta Gajęcka, doradca prezydenta ds. gospodarczych. Oceniła też, że zebranie w jednym miejscu praktyków biznesowych, przedstawicieli administracji i nauki "jest kluczem do sukcesu"

- Inicjatywa ma zainicjować debaty na temat tego, co polskie firmy muszą zrobić, żeby dołączyć do grona światowych liderów w dziedzinie zaawansowanych technologii. Chcemy zidentyfikować konkretne problemy i zastanowić się, jak je rozwiązać - przyznała Gajęcka.

- 11 stycznia będziemy wspólnie z prezydentem zastanawiać się co zrobić, by elektromobilność w Polsce stała się rzeczywistością - dodała.

Świat biznesu podczas konferencji reprezentować będzie przedstawiciel "firmy, która osiągnęła ogromny sukces w biznesie". Jego nazwisko będzie trzymane w tajemnicy do czasu uzyskania "zgód korporacyjnych" na publiczne wystąpienie. Prawdopodobnie wystąpi także prezydent Jaworzna - miasta, które kładzie duży nacisk na zwiększenie udziału pojazdów elektrycznych w ruchu miejskim.

Nie wszyscy zachwyceni pomysłem

Rewolucja elektromobilności w Polsce to nie tylko problem z produkcją aut elektrycznych - światowi giganci, jak Tesla czy Nissan, rocznie sprzedają od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy aut na całym świecie. To także konieczność zapewnienia infrastruktury służącej ładowaniu czy odnowienia sieci przesyłowych.

Pomysł napotyka także na problemy natury administracyjnej. Przypomnijmy, że w czerwcu pisaliśmy o tym, że choć resortami finansów i rozwoju kieruje Mateusz Morawiecki, to urzędnicy z tych ministerstw mają rozbieżne podejście do sprawy.

Samorządy też są podzielone. O ile przedstawiciele kilkudziesięciu z nich podpisali listy intencyjne ws. rozwoju elektromobilności, to już np. władze Warszawy wycofały się z systemowego wspierania posiadaczy "elektryków". Decyzją Hanny Gronkiewicz-Waltz, auta elektryczne i hybrydowe nie wjadą więcej na Trakt Królewski, co było dotychczas ich przywilejem.

Pozytywnym sygnałem jest zapowiedź odpowiedzialnego za ustawę o elektromobilności wiceministra Michała Kurtyki. 20 listopada ujawnił, że dokument w ciągu kilku tygodni będzie przedmiotem obrad rządu.

Czytaj także
Polecane galerie
chemiko-fizyk znawca akumulatorów
2018-01-13 22:35
Jestem kierowca od 1965r , na moich prywatnych samochodach przejechałem 2 000 000 km , bez wypadku, jeżdżę zdecydowanie, ostro , ale nie za szybko , mam 77 lat i miałem wiele aut różnych marek , stwierdzam ,że najlepszy napęd , najtanszy i niezawodny to LPG. Tańszy opd hybrydy i mniej zanieczyszcza powietrze. Osiągi takie same , ekonomia OK 0,85 kosztów benzyny a kto forsuje perpetum mobile? Moim zdaniem jeśli w rządzie zasiadają głównie :historycy / bo nie mogli znależć pracy,/, politolodzy bo nie mogli skończyć innych studiów / za trudne/, to nasza motoryzacja wkroczy w epoke perpetum mobile a la hybryda.
Zawodowiec
2017-11-27 12:35
Jestem specjalistą w tej branży, który od lat próbuje coś zrobić w Polsce, w tej branży, w czasie rządów PO-PSL oczywiście samochody elektryczne i OZE było blokowane ale od 2 lat rządzi PIS i nic, absolutnie nic poza deklaracjami nie zrobiono, co więcej rząd działa na szkodę rozwoju elektromobilności, blokowanie inicjatyw, fałszywe działania, sztuczne projekty, hipokryzja i nieudacznictwo urzędników jest normą. Wszystko co mamy w tej dziedzinie jest udziałem biznesu, a nie rządu, jeśli prezydent da się wkręcić w ten obłudny event to się pogrąży wizerunkowo.
pik
2017-11-26 03:42
Nim slonce zajdzie swoj swojego znadzie - niech zmienja lekarza - ten ich oszykuje
Pokaż wszystkie komentarze (65)