Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Frączyk
|

Volkswagen ma prawo pierwokupu akcji Groclina. Akcje ostro w górę

103
Podziel się:

Groclin, polski producent poszyć do foteli samochodowych dla największych europejskich producentów, może wkrótce trafić w objęcia Volkswagena. Największa firma motoryzacyjna w Niemczech dostała prawo pierwokupu akcji. To forma zabezpieczenia zwiększonych w Polsce zamówień. Akcje Groclinu wystrzeliły w górę.

Volkswagen ma prawo pierwokupu akcji Groclina. Akcje ostro w górę
(Pixabay/domena publiczna)

Groclin, polski producent poszyć do foteli samochodowych dla największych europejskich producentów, może wkrótce trafić w objęcia Volkswagena. Największa firma motoryzacyjna w Niemczech dostała prawo pierwokupu akcji. To forma zabezpieczenia zwiększonych w Polsce zamówień. Akcje Groclinu wystrzeliły w górę.

Zarząd Groclina podpisał z Volkswagenem porozumienie. Dotychczasowi udziałowcy, czyli niemieckie podmioty kontrolowane przez André Gerstnera: Gerstner Managementholding GmbH i Kabelconcept Hornig GmbH udzieliły firmie Volkswagen AG prawa pierwokupu ponad 36 proc. akcji.

Akcje Groclin zareagowały natychmiast ostrymi wzrostami. Kurs wystrzelił o 12 proc.

Porozumienie przewiduje, że Volkswagen ma również uprawnienia do nabycia na warunkach prawa pierwokupu majątku spółki, czyli „zespołu aktywów związanych z prowadzeniem działalności poszyciowej na wypadek gdyby spółka podjęła decyzję o zbyciu działalności związanej z produkcją poszyć”.

Zawarcie porozumienia oraz przyznanie praw Volkswagenowi ma związek z uzgodnieniem długoterminowych relacji z niemieckim producentem samochodów. Daje to szanse na „rozwój i rozszerzenie współpracy z Grupą Volkswagen, a jednocześnie potwierdza status strategicznego dostawcy dla Volkswagen AG” - podaje Groclin w komunikacie.

Nie jest to więc informacja, która musi doprowadzić do przejęcia spółki, ale rodzaj gwarancji dla Volkswagena, że współpraca będzie przebiegała bez zakłóceń.

- Porozumienie stawia Groclin w pozycji bliskiego partnera biznesowego Grupy Volkswagen, dzięki niemu dołączamy do niezwykle ekskluzywnego grona strategicznych kooperantów koncernu z Wolfsburga - komentuje Andre Gerstner, prezes i największy akcjonariusz Groclinu. - Porozumienie stanowi dla nas, z jednej strony, prestiżowe wyróżnienie i potwierdzenie słuszności kierunku rozwoju Groclinu, z drugiej zaś wzmacnia nas biznesowo. Nie słyszałem o podobnej umowie z polskim partnerem, Volkswagen AG niezwykle rzadko wiąże się, aż tak blisko z partnerami biznesowymi.

Do Niemiec Groclin w ub.r. kierował aż 65 proc. swojej sprzedaży, a przychody w tym kierunku wzrosły dwukrotnie z 81,7 mln zł do 168,4 mln zł. Głównymi odbiorcami są VW i Daimler (Mercedes). Odbiorcy z Polski dawali spółce z Grodziska Wielkopolskiego zaledwie 32 proc. przychodów.

To pozwoliło polskiej spółce wydobyć się z kłopotów i osiągnąć zysk 1,4 mln zł w 2016 r. i wykazać zyski operacyjne po stratach w roku poprzednim. Główne przychody i zyski dawał segment poszyć foteli samochodowych.

- Równolegle do porozumienia dot. prawa pierwokupu porozumieliśmy się z Volkswagen AG ws. nowych warunków finansowych naszej współpracy oraz jej zakresu, co winno przełożyć się na wzrost sprzedaży i poprawę jej rentowności - podał Gerstner.

Prezes grodziskiej spółki ocenia, że niezależnie od obranego scenariusza poszyciowy biznes Groclinu będzie w kolejnych latach coraz ściślej współpracował z Grupą Volkswagen, w ramach Groclinu lub poza nim. W przypadku ewentualnej sprzedaży biznesu poszyciowego Groclin nie zamierza porzucać branży motoryzacyjnej.

Groclin może być firmą inżyniersko-projektową

Prezes grodziskiej spółki ocenia, że niezależnie od obranego scenariusza poszyciowy biznes Groclinu będzie w kolejnych latach coraz ściślej współpracował z Grupą Volkswagen, w ramach Groclin S.A. lub poza nią. W przypadku ewentualnej sprzedaży biznesu poszyciowego Groclin nie zamierza porzucać branży motoryzacyjnej.

- Obok biznesu poszyciowego w ramach Grupy Groclin rozwijamy, poprzez spółę zależną CADM Automotive, biznes inżyniersko-projektowy, którego zyskowność i perspektywy rozwoju zachęcają nas do dalszych inwestycji. Jednym ze scenariuszy, który rozważamy, jest koncentracja wyłącznie na tym biznesie i zbudowanie wokół Groclin S.A., również w drodze transakcji M&A, mocnego holdingu projektowego, o skali działalności liczonej w setki milionów złotych - dodaje Gerstner.

Decyzja o ewentualnej zmianie profilu działalności będzie oparta na szczegółowych analizach opłacalności wejścia w segment innowacyjnych usług w branży motoryzacyjnej. Wysokie poziomy rentowności osiągane przez CADM Automotive zadaniem zarządu Groclinu, wskazują, że zmiana strategii w niedalekiej przyszłości powinna znacząco przełożyć się na poprawę wyników.

17 marca 2017 r. rada nadzorcza Groclinu wyraziła zgodę na sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmującej segment poszyciowy.

giełda
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(103)
WYRÓŻNIONE
Max
8 lat temu
Zysk firmy mniejszy niż wynagrodzenie prezesa, mniej niż 1% obrotów, czysta forma prania pieniędzy.
agri
8 lat temu
nie wolno sprzedawać tym capom.
Aktywista
8 lat temu
Ludzie co wy za głupoty piszecie. Przecież to tylko oznacza UTRUDNIENIA w zbyciu akcji !!! Niemcy skutecznie odstraszą nabywców i o to chodzi!!! Każdy kupujący musi dać na tyle wysoką cenę, żeby Niemcy nie skorzystali z prawa pierwokupu!
...
Następna strona