Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Żywiec traci znaczenie w grupie Heineken. Zmniejszył sprzedaż i zyski

146
Podziel się:

Choć sprzedaż piwa koncernu Heineken rosła w ubiegłym roku, to nie można tego powiedzieć o zależnej od niego polskiej Grupie Żywiec. Jej udział w sprzedaży całego holenderskiego koncernu spadł do 5,2 proc.

Żywiec ubiegłego roku nie może zaliczyć do udanych
Żywiec ubiegłego roku nie może zaliczyć do udanych (mat. prasowe Grupy Żywiec)

Choć sprzedaż piwa koncernu Heineken rosła w ubiegłym roku, to nie można tego powiedzieć o zależnej od niego polskiej Grupie Żywiec. Jej udział w sprzedaży całego holenderskiego koncernu spadł do 5,2 proc.

Grupa Żywiec sprzedała w całym ubiegłym roku 11,24 mln hl piwa - podała spółka w raporcie rocznym, publikowanym jednocześnie z raportem jej holenderskiego właściciela - Heinekena. To o aż 90,6 mln półlitrowych butelek mniej niż rok wcześniej (o 453 tys. hl, -3,9 proc.).

Ratował ją nieco eksport, kierowany na rynki USA, Kanady, Niemiec, Irlandii i Anglii. Zwiększył się o 63 tys. hl do 477 tys. hl, czyli wyniósł w przeliczeniu 95,4 mln butelek.

Gorzej wypadła sprzedaż krajowa, która skurczyła się o 4,6 proc. Choć Polacy w ubiegłym roku zmniejszyli spożycie piwa, to Żywiec tracił szybciej niż reszta rynku. Produkcja piwa skurczyła się w naszym kraju o 3,6 proc. w ubiegłym roku a sprzedaż o 3 proc. Udział Żywca w rynku spadł z ok. 28,3 do ok. 28,2 proc.

Zobacz też: Cztery symptomy, które mogą świadczyć o tym, że masz problem z alkoholem

Spadł też udział polskiego piwa w grupie Heineken. Ta w ubiegłym roku zwiększyła na całym świecie sprzedaż do 218 mln hl, czyli o 4,5 proc. Udział wyprodukowanego w Polsce piwa w wolumenie sprzedaży holenderskiego koncernu spadł z 5,8 do 5,2 proc.

Wartość przychodów Grupy Żywiec zmniejszyła się z 2392 mln zł do 2232 mln zł, czemu towarzyszył kurczący się zysk netto do 258,6 mln zł w 2017 roku z 272,6 mln zł rok wcześniej. Spółce udało się przy tym utrzymać marże na niezmienionym poziomie - marża operacyjna nawet wzrosła do 15 proc. z 13,7 proc. w 2016 r. Uzyskano to głównie dzięki dyscyplinie kosztowej. Zatrudnienie w grupie spadło o 158 osób do 2020 pracowników.

- Konsumenci chętniej sięgali po produkty premium i kupowali nasze piwa w kanałach gdzie sprzedaż jest bardziej dochodowa. W efekcie zwiększyliśmy przychody z każdego hektolitra piwa, podobnie jak marżę i zysk z działalności operacyjnej, pomimo negatywnego wpływu złej pogody w sezonie i związanego z tym spadku sprzedaży oraz przychodów - powiedział Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec, deklarując, że w bieżącym roku będzie kontynuować strategię oraz inwestycje w marki i innowacje.

Dane o wartości przychodów i zysków za oba ostatnie lata nie są w pełni porównywalne, bo w lutym 2016 roku doszło do sprzedaży spółki dystrybucyjnej Distibrev.

Udany rok Heinekena

Jeśli chodzi o całą grupę Heineken to może zaliczyć ubiegły rok do udanych. Przychody liczone w euro wzrosły o 5 proc. Sprzedaż najszybciej rosła w Azji (+8,9 proc.), a najwolniej w Europie (+0,2 proc.). Sama marka Heineken jednak w Azji traciła - zyskiwały pozostałe marki koncernu.

Najwyższe procentowo wzrosty dla marki Heineken uzyskano w Brazylii, RPA, Rosji, Meksyku i Rumunii. Koncern zarobił na czysto w ub.r. 2,25 mld eur, czyli 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(146)
WYRÓŻNIONE
vbn
8 lat temu
To samo jest z Wedlem!!!
Remik
8 lat temu
Pamiętam smak piwa Żywiec Euro Specjal w latach 80, miód w ustach , obecnie to siki św. Weroniki.
mi24p
8 lat temu
No coz, placi sie za swoje decyzje, aby produkowac byle co i tanio, a glupi konsument kupi ladna butelke i etykiete. mam nadzieje, ze grono swiadomych konsumentow bedzie roslo, a sprzedaz markowych napojow piwopodobnych bedzie dalej leciec dalej w dol. Tego zycze wszystkim w 2018 roku.
...
Następna strona