Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Kary dla firm za nieuczciwe praktyki w loteriach

0
Podziel się:

Kraft Foods Polska i Just Mobile stosowały według UOKiK nieuczciwe praktyki przy konkursach dla konsumentów.

Kary dla firm za nieuczciwe praktyki w loteriach
(Reporter)

Organizatorzy loterii promocyjnych _ Wielka Loteria Plusa _oraz _ Poczuj Emocje z Prince Polo _ wprowadzali konsumentów w błąd - uznała prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel (na zdj.) i nałożyła na nich kary pieniężne w łącznej wysokości blisko 300 tys. zł.

UOKiK zakwestionował praktyki spółki Just Mobile, organizującej loterie sms-owe w sieciach telefonii komórkowej należących do Polkomtela. Drugą firmą, która stosowała nieuczciwe praktyki jest koncern Kraft Foods Polska, który organizował loterię promującą wafelki _ Prince Polo _.

Spółka Just Mobile z Katowic stosowała tzw. agresywne praktyki rynkowe. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy Urząd wszczął w sierpniu 2011 roku w związku z licznymi skargami konsumentów. Zorganizowana przez spółkę _ Wielka Loteria Plusa _skierowana była do osób korzystających z sieci komórkowych Polkomtela i trwała od października 2010 do kwietnia 2011 roku.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły sms-y informujące o wygraniu samochodu, które otrzymywali konsumenci np. _ Czy zgodziłbyś się na ewentualny ODBIÓR samochodu GOLF w Warszawie? Wyślij SMS o treści TAK na 7419 (4,88 zł). _ Komunikaty jednoznacznie sugerowały, że konsument uzyskał już nagrodę i konieczne jest jedynie wysłanie przez niego sms-a w celu potwierdzenia odbioru. Tymczasem, odesłanie sms-a gwarantowało jedynie udział w losowaniu samochodu.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/203/m209611.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/uokik;wygra;z;uefa;obroni;kibicow,177,0,1056433.html) *UOKiK wygra z UEFA? Obroni kibiców * - _ Kary dla nieuczciwych przedsiębiorców powinny być surowe _ - mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK. W związku z tym zapowiada duże zmiany w funkcjonowaniu Urzędu, które z jednej strony ułatwią życie, niektórym firmom, ale dzięki nim Urząd będzie bardziej dociekliwy. Prezes opowiada także o walce z UEFA, bankami i kartelami. Zgodnie z prawem wywoływanie wrażenia, że konsument uzyskał lub uzyska pod określonym warunkiem nagrodę, gdy w rzeczywistości nagroda nie istnieje lub uzyskanie jej uzależnione jest od poniesienia kosztów, jest jedną z zabronionych, nieuczciwych praktyk rynkowych. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Just Mobile,
karę w łącznej wysokości 130 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

Postępowanie przeciwko Kraft Foods Polska zostało wszczęte w lutym. Promocyjne opakowania wafelków _ Prince Polo _ można było nabyć_ _w maju i czerwcu 2011 roku. Na opakowaniach informowano, że aby wziąć udział w losowaniu nagród wystarczy zarejestrować widniejący tam kod za pośrednictwem strony internetowej lub sms-a oraz zachować opakowanie lub jego fragment z kodem. Nie było tam natomiast informacji, że zgodnie z regulaminem loterii, warunkiem odebrania ewentualnej nagrody jest przedstawienie dowodu zakupu (paragonu lub faktury).

W rezultacie konsumenci, którzy kupili produkt, a nie zachowali dowodu nabycia, nie mogliby odebrać nagrody. Ponadto klienci kupujący słodycze z automatów, które nie wystawiają paragonów, byli zupełnie pozbawieni takiej możliwości.

W opinii urzędu dla wielu konsumentów perspektywa wylosowania nagrody mogła mieć decydujący wpływ na decyzję o zakupie produktu. Dlatego na opakowaniach promocyjnych wafelków powinny znaleźć się wszystkie istotne kryteria uprawniające ich nabywcę do udziału w loterii. Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorca nie dopełnił obowiązku rzetelnego poinformowania konsumenta o oferowanym produkcie i za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów nałożyła na spółkę Kraft Foods Polska karę w wysokości 162 tys. zł.

Cieszy fakt, że spółka podjęła starania o polubowne załatwienie sporu z konsumentami, którzy zgłosili do niej swoje zastrzeżenia na brak odpowiedniej informacji na promocyjnych opakowaniach _ Prince Polo _. Konsumentom, z którymi udało się nawiązać kontakt (łącznie 80 osób) przekazano listy z przeprosinami oraz upominki w postaci kosza produktów o wartości około 100 złotych. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

O innych decyzjach UOKiK czytaj więcej w Money.pl
Jest zgoda na przejęcie Polfy Warszawa Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraziła zgodę na przejęcie spółki Polfa Warszawa przez Polpharmę pod warunkiem zbycia wszelkich praw do trzech produkowanych leków - poinformował urząd.
Emperia Holding sprzedaje. Ma zgodę UOKiK O sklepy konkurowały fundusze Advent International, Penta Investments i Doughty Hanson oraz grupa Muszkieterów posiadająca sieć Intermarche i właściciel sieci Żabka.
Sami poprosili o kontrolę UOKiK. Pierwszy raz Komisja Europejska przekazała kontrolę polskiemu urzędowi antymonopolowemu. Chodzi o przejęcie kontroli przez grupy medialne Canal+ i ITI nad spółką TVN.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)