Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Frączyk
|

Kino Polska: uruchomienie Zoom TV odbiło się na zyskach

3
Podziel się:

Kino Polska TV, producent kanałów telewizyjnych Kino Polska, Stopklatka i Zoom TV odnotował 15,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2016 r. wobec 16,4 mln zł zysku rok wcześniej. Na wyniku zaciążyły koszty wprowadzenia do cyfrowej telewizji naziemnej nowego kanału - Zoom TV.

Kino Polska: uruchomienie Zoom TV odbiło się na zyskach
(© manaemedia - Fotolia)

Kino Polska TV, producent kanałów telewizyjnych Kino Polska, Stopklatka i Zoom TV odnotował 15,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2016 r. wobec 16,4 mln zł zysku rok wcześniej. Na wyniku zaciążyły koszty wprowadzenia do cyfrowej telewizji naziemnej nowego kanału - Zoom TV.

Kino Polska TV, które oprócz produkcji kanałów telewizyjnych zajmuje się też dystrybucją programów Filmbox, zwiększyło w ubiegłym roku przychody ze sprzedaży do 113,9 mln zł w 2016 r. wobec 107,1 mln zł rok wcześniej. To jednak nie przełożyło się na zyski. Wynik operacyjny spadł do 18,37 mln zł wobec 20,74 mln zł zysku rok wcześniej.

Główną przyczyną są wyższe koszty operacyjne uruchomienia w czwartym kwartale 2016 r. nowego kanału Zoom TV. Nowa stacja wystartowała w październiku na multipleksie telewizji naziemnej MUX8. To m.in. z powodu jej uruchomienia na zakup programów telewizyjnych wydano o 7,1 mln zł więcej niż rok wcześniej (łącznie 17,2 mln zł), w tym o 3,6 mln zł większy był sam koszt amortyzacji kupionych programów.

Jak podała spółka, w pierwszych tygodniach nadawania Zoom TV "osiągnął obiecujące wyniki oglądalności, przede wszystkim notując wyraźny trend wzrostowy: w grudniu 2016 r. zanotował o 50 proc. wyższy udział w widowni z grupy komercyjnej niż w miesiącu poprzedzającym. Potwierdzeniem tej tendencji był rekord z 12 lutego 2017 r., kiedy Zoom TV przyciągnął najwięcej widzów z komercyjnej grupy wiekowej 16-49 spośród wszystkich kanałów na MUX8 od momentu uruchomienia tego multipleksu: 0,60 proc. ogółu widowni telewizyjnej oraz 1,74 proc. widzów telewizji naziemnej".

Wzrost sprzedaży zaobserwowano głównie w segmencie Kanały Filmbox i kanały tematyczne (wzrost o 15 proc., wartościowo 8,6 mln zł). "Tak dobre wyniki w tym segmencie są efektem zwiększania obecności kanałów Filmbox i kanałów tematycznych na rynkach zagranicznych w pakietach operatorów satelitarnych i kablowych" - poinformowano w komunikacie.

Wyniki segmentu Kanały marki "Kino Polska" są według spółki stabilne i utrzymały się na poziomie zeszłego roku. Równy udział w tym segmencie mają w dalszym ciągu przychody z emisji oraz przychody ze sprzedaży reklam, które wynoszą odpowiednio 15,0 mln zł i 15,8 mln zł.

Oglądalność głównego kanału grupy wzrosła w skali całego roku - miał średnio 23 tys. widzów, tj. o 3,6 proc. więcej niż w roku 2015. Dało to temu kanałowi 0,36 proc. udziału w ogóle widowni zarówno w grupie 4+, jak i w grupie komercyjnej (16-49). Jednak w trakcie roku da się zauważyć spadek widowni.

Jak podała spółka, zakończyła 2016 r. jako ósma grupa telewizyjna w Polsce, osiągając w grudniu średnio 1,9 proc. udziału w widowni w wieku 16-49 lat, z uwzględnieniem naziemnego kanału Stopklatka TV. "Muzyczną stację Kino Polska Muzyka w 2016 r. oglądało średnio (AMR 4+) ponad 3,6 tys. widzów. Udział kanału w widowni z grupy 16-49 wyniósł 0,1 proc. Kanał FilmBox zanotował 0,15 proc. udziału w widowni z grupy komercyjnej (16-49) i średnią minutową oglądalność (AMR 4+) powyżej 9 tys. widzów" - podano w raporcie.

Odpis na repozytorium cyfrowe i amortyzacja zaniżyły wyniki

Wyniki spółki obniżył odpis 1,85 mln zł na utratę wartości spółki Cyfrowe Repozytorium Filmowe (CRF), która przygotowuje cyfrowe wersje starych polskich filmów, a obecnie zajmuje się rekonstrukcją serialu "stawka Większa niż Życie". Spółka w styczniu otrzymała informację odmowie realizacji Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, którego pośrednim beneficjentem miała zostać.

Zyski grupy Kino Polska TV rosły by jednak, gdyby nie większa amortyzacja zakupionych programów telewizyjnych. Nie uwzględniający tego kosztu zysk operacyjny EBITDA za 2016 r. wyniósł 48,3 mln zł, co w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego oznacza wzrost o ok. 7 proc.

"Rentowność EBITDA utrzymuje się na niezmiennym 42 proc. poziomie. Wynik netto z działalności kontynuowanej w omawianym okresie był o 22 proc. niższy w porównaniu do poprzedniego roku. Rentowność zysku netto z działalności kontynuowanej także spadła - do 12 proc. w zestawieniu z 17 proc. za rok 2015, co jest głównie efektem odpisu z tytułu utraty wartości zaangażowania w spółkę zależną CRF, kosztów związanych z nowo powstałym kanałem Zoom TV oraz wyższych kosztów amortyzacji" - czytamy w raporcie.

Kino Polska TV S.A. to grupa medialna. Głównymi gałęziami biznesowymi grupy są: emisja i produkcja kanałów telewizyjnych, dystrybucja, działalność wydawnicza, produkcja filmowa, rekonstrukcja i archiwizacja dzieł polskiej kinematografii oraz internet. Akcje spółki są notowane na GPW od 2011 r.

media
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
leń i sknera
7 lat temu
Nie oglądam już TV. Popsuł mi się telewizor i szkoda mi kasy na nowy. Może gdybym miał 500+ to bym się skusił :[
magnetowid
7 lat temu
A kiedy beda telewizory bez REKLAM?
Kolo
7 lat temu
A jak wptv? Poziom pewnie taki sam jak portal czyli dno.