Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Polskie tory pod okiem rosyjskich hakerów. Walka o strategiczny odcinek

4
Podziel się:

Nadal nie wiadomo, kto dostarczy na linię systemy sterowania ruchem kolejowym

Nie wiadomo, kto dostarczy na linię systemy sterowania ruchem kolejowym na strategicznym odcinku
Nie wiadomo, kto dostarczy na linię systemy sterowania ruchem kolejowym na strategicznym odcinku

Do 2020 r. ma potrwać remont linii kolejowej na trasie Otwock-Lublin. To strategiczny odcinek kolei, którym poruszają się pociągi m.in. do Elektrowni Kozienice i Zakładów Azotowych Puławy. Tymczasem nadal nie wiadomo, kto dostarczy na linię systemy sterowania ruchem kolejowym

W grze są Bombardier, kanadyjska spółka produkująca w Polsce, ale mająca kontakt z rynkiem rosyjskim i m.in. zarzuty korupcyjne w Szwecji, i konsorcjum francusko-polskie Thales Polska i DP system - pisze w czwartek "Gazeta Polska Codzienna".

W kwietniu, gdy tygodnik opisał związki firmy Bombardier z rosyjskimi oligarchami, wydawało się, że to właśnie to przedsiębiorstwo będzie realizowało tę inwestycję. Złożyło bowiem ono najniższą ofertę na pracę na linii kolejowej Otwock-Lublin.

Jednak jak podaje gazeta, na jaw wychodzą dalsze szczegóły poczynań firmy w Rosji i krajach postsowieckich. Przed szwedzkim sądem właśnie rusza proces Evgena Pavlova, pracownika Bombardiera, który zdaniem szwedzkich śledczych był zaangażowany w ustawieniu przetargu na modernizację linii kolejowej w Azerbejdżanie.

Zobacz także: Najgroźniejsze cyberataki na świecie

Kwota wręczonych łapówek dla pracowników administracji w tym kraju miała wynieść ok. 100 mln dol. Co ciekawe - jak pisze "GPC" - na miejscu był montowany sprzęt EBI Lock 950. To ten sam, który jest i miał być w Polsce. Podobne urządzenia miałby być montowane w Rosji.

"GPC" dotarła do pisma podpisanego przez ówczesnego rosyjskiego dyrektora Centrum Cyberbezpieczeństwa Borysa Makarowa do wiceprezesa Kolei Rosyjskich Walentina Gapanowicza.

Z pisma wynika, że eksperci jednostki badawczej mieli sprawdzić szczelność systemu i wykryć w nim luki. w sumie wykryto 57 różnego rodzaju błędów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu i umożliwiać ataki hakerskie, w wyniku których np. sygnalizacja może zostać zmieniona tak, aby doprowadzić do zderzenia pociągów.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
agusia
7 lat temu
Jak najmniej mobilności ze wschodem .Pamiętamy jak pociągi z towarami jeździły tylko w jedną stronę ,a w Polsce były puste półki w sklepach. Nie możemy też ułatwiać łatwego przejęcia infrastruktury na wypadek wojny.
_observer
7 lat temu
Ciekawy przypadek - właśnie dopiero zakupiłem książkę Piotra Wrońskiego "Czas nielegałów", która właśnie jest m.in. o spółkach zakładanych przez Rosjan na całym świecie (oczywiście w celach politycznych) przez ich agentów.
As
7 lat temu
Pomysłowość, prostota, przebiegłość, umiejętność przewidywania. Rosjanie są genialni.
Tor
7 lat temu
To nie jest zdjecie z torow w Polsce.