Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Kolej dużych prędkości wcale nie taka szybka. Prezes PKP: 250 km/h to dobry i realny pomysł

30
Podziel się:

Koleje o prędkości do 250 km/h to optymalny i realny do wykonania system komunikacyjny dla Centralnego Portu Komunikacyjnego i Polski - ocenia prezes Polskich Kolei Państwowych Krzysztof Mamiński.

250 km/h to realna prędkość, jaką mogą osiągnąć polskie pociągi w ramach Kolei Dużych Prędkości - uważa Krzysztof Mamiński.
250 km/h to realna prędkość, jaką mogą osiągnąć polskie pociągi w ramach Kolei Dużych Prędkości - uważa Krzysztof Mamiński. (REPORTER)

- Gdy mówimy o kolejach dużych prędkości, musimy dokładnie sprecyzować, co rozumiemy pod tym pojęciem. Jeżeli mówimy o prędkościach do 250 km/h, to zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania - powiedział Mamiński podczas debaty na Kongresie 590.

- Centralny Port Komunikacyjny musi być wyposażony w dojazd koleją o parametrach wyższych niż dotychczas. Jeżeli tak to przyjmiemy, to myślę, że przy realnych nakładach sił i środków ta kolej powstanie. Ponadto na liniach obecnie modernizowanych będzie można osiągać zbliżoną prędkość i to bardzo dobra wiadomość - powiedział Mamiński podczas debaty na Kongresie 590.

Zobacz także: Zobacz też wywiad z wiceprezesem PKO BP Rafałem Antczakiem, przeprowadzony podczas Kongresu 590:

Dodał, że w przypadku KDP o prędkościach rzędu 300-350 km/h "przy budowie całej nowej infrastruktury, jaka miałaby się zamykać w granicach Rzeczpospolitej, mocno by się trzeba zastanawiać, czy ta inwestycja byłaby opłacalna".

Przypomnijmy, że w tej chwili maksymalna prędkość, z którą poruszają się pociągi w Polsce, to 200 km/h. Dotyczy to jednak jedynie krótkiego, niespełna 60-kilometrowego odcinka Centralnej Magistrali Kolejowej. Na innych trasach prędkości są niższe - maksymalnie to 160 km/h na wyremontowanych odcinkach, na tych w gorszym stanie - jeszcze mniej. Najszybsze pociągi, jakimi dysponują polscy kolejarze, to Pendolino - z prędkością maksymalną do 250 km/h.

Półtora tysiąca kilometrów torów do modernizacji, drugie tyle do wybudowania

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel wyjaśnił, że przy zakładanym modelu obsługi dojazdu do CPK ze wszystkich większych miast (z wyjątkiem Szczecina i Rzeszowa) w czasie do 2 godzin konieczna będzie modernizacja ok. 1,5 tys. km istniejących linii do prędkości 200-250 km/h i budowa 1-1,5 tys. km nowych linii, z czego największymi inwestycjami byłyby nowa linia spod Warszawy do Wrocławia oraz lepsze skomunikowanie CPK z Trójmiastem oraz Bydgoszczą i Toruniem. Według niego sieć uzupełnią nowe linie do CPK z Łodzi i centrum Warszawy, skąd na lotnisko można by dojechać w czasie ok. 20 minut.

Poza rozbudową infrastruktury liniowej kolejowa, obsługa CPK będzie oznaczała dla kolei inwestycję dworzec w nowym porcie lotniczym. Potrzebne też będą zmiany organizacyjne na istniejących dworcach, związane z zapowiadaną możliwością odprawy pasażerów lotniczych już na dworcach kolejowych.

- Od momentu, kiedy mówi się otwarcie o CPK, kolej zadeklarowała, że chce się włączyć w proces odprawy podróżnych. Czy to wymaga specjalnych zabiegów inwestycyjnych na dworcach? Według mnie nie. Dworce w generalnym założeniu mają spełniać wszystkie standardy obsługi pasażera, a obsługa pasażera lotniczego będzie wymagała pewnych działań organizacyjnych, ale nie dodatkowej infrastruktury. To wyposażenie wykonamy, gdy zdecydujemy, na których dworcach będzie odprawa. Co więcej, rozważamy też odprawę w czasie jazdy pociągu - powiedział Mamiński.

Według niego poważną inwestycją będzie natomiast budowa samego nowego dworca kolejowego w ramach CPK.

- Myślę, że środki dedykowane dla CPK będą zawierały w sobie komponenty również dla budowy samego dworca kolejowego. Chciałbym, żeby centralne lotnisko było dobrze zrealizowane i by odpowiadało także potrzebom klientów kolejowych, którzy tam przyjadą. Na pewno będziemy współdziałać w tym obszarze - podsumował Mamiński.

Nowe lotnisko gotowe za 10 lat

7 listopada Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej".

Pełnomocnik rządu zarekomendował wybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego. Budowa nowego obiektu jest konieczna, bo największy obecnie port lotniczy w Polsce - Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Niedługo nie będzie bowiem w stanie obsłużyć rosnącego ruchu - jego przepustowość jest na wyczerpaniu (od lipca 2016 r. do lipca 2017 r. ruch na tym lotnisku wzrósł o 24,7 proc.). Nowo tworzony obiekt ma przejąć ruch cywilny z Lotniska Chopina.

Nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią a Warszawą, ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tysiącach hektarów gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r. - wynika z założeń, którymi podzieliło się Centrum Informacyjne Rządu.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(30)
WYRÓŻNIONE
Xyz
7 lat temu
Jakby kolejarze nie kradli pieniędzy, które dostawali od państwa na modernizacje itp, to teraz nie byłoby lamentowania ile to jest jeszcze roboty. Przynajmniej przez ostatnie lata już zaczyna coś się dziać
Yadvi
7 lat temu
PKP to najbardziej "wykolejone " przedsiębiorstwo w Polsce.
Prawienormaln...
7 lat temu
"na liniach obecnie modernizowanych będzie można osiągać zbliżoną prędkość 250 km/h" Tu nie chodzi o prędkość a o infrastrukturę, czyli bezkolizyjne skrzyżowania z drogami (wiadukty lub tunele, których cały czas brakuje)! Tu nie może być mowy o jakichkolwiek szlabanach, które zepsują się albo z winy człowieka albo w wyniku usterki.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (30)
ett4
7 lat temu
inwestycja utopijna szybciej Rydzyk dostanie kase nim powstanie jaka kolwiek inwestycja za tej opcji rzadzacej
Ratio
7 lat temu
"Przypomnijmy, że w tej chwili maksymalna prędkość, z którą poruszają się pociągi w Polsce, to 200 km/h. Dotyczy to jednak jedynie krótkiego, niespełna 60-kilometrowego odcinka Centralnej Magistrali Kolejowej." Kraj 4. swiata... Wybujala fantazja, wielkie plany, wielkie ambicje... ale zamiast inwestowac w ROZUM i twardo stapac po ziemi, lepiej sponsorowac z budzetu czarna mafie watykanska (10+ miliardow rok w rok z tytulu samego konkordatu, a to tylko czubek gory lodowej). Panstwo totalnie teoretyczne.
Krasawica
7 lat temu
Przejazd 80 km Katowice-Kraków zajmuje w nowym rozkładzie po 10.12.2017 do dwóch godzin. To skutek zaległości po paskudnym ministrze transportu, niejakim Nowaku, z PO. A teraz pan z dobrej zmiany mówi o prędkości 250 km... O czym ten facet chrzani?
Jarek
7 lat temu
Krzysiu, napij się, bo walisz bzdury.
pis of mit
7 lat temu
Gdzie jest wspólny bilet? Obiecanki-cacanki.
...
Następna strona