Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nie mogą się dogadać. Pociągi znowu staną?

0
Podziel się:

Fiaskiem zakończyły się rozmowy między spółkami kolejowymi w sprawie długów.

Nie mogą się dogadać. Pociągi znowu staną?
(Markanja/iStockphoto)

Fiaskiem zakończyły się rozmowy miedzy PKP Polskie Linie Kolejowe a Przewozami Regionalnymi w sprawie spłaty zadłużenia samorządowego przewoźnika. Jak poinformował rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki, do końca roku na pewno nie dojdzie do porozumienia.

Chodzi o opłatę za dostęp do torów, którą przewoźnicy odprowadzają do zarządzającej liniami kolejowymi PKP PLK. Zaległości Przewozów Regionalnych z tego tytułu na koniec roku przekroczą 400 mln zł. Rozmowy między spółkami na ten temat trwają od kilku tygodni - na początku grudnia PKP PLK wystąpiły do Urzędu Transportu Kolejowego o zbadanie wiarygodności finansowej Przewozów Regionalnych i ewentualne cofnięcie im licencji.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/100/t127588.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/przeprosiny;nie;wystarczyly;prezes;pkp;polecial,157,0,745373.html) Przeprosiny nie wystarczyły, prezes PKP poleciał
Kolejne spotkanie przedstawicieli spółek jest planowane na 4 stycznia. Jak poinformował Łańcucki, PKP PLK mają wątpliwości, czy Przewozy Regionalne są w stanie regulować wszystkie swoje zobowiązania. _ Jak tak dalej pójdzie, to będziemy musieli rozmawiać z marszałkami województw (są właścicielami Przewozów Regionalnych) na temat poszczególnych połączeń _ - powiedział rzecznik. Oznacza to, że zarząd nie wyklucza rozmów na temat wycofania lub zawieszenia części pociągów.

Rzecznik Przewozów Regionalnych Piotr Olszewski nie chce komentować tej sprawy. _ Nie będziemy prowadzić negocjacji z zarządcą infrastruktury za pośrednictwem mediów _ - powiedział PAP.

Powtórzy się wiosenny paraliż?

Wcześniej przedstawiciele PKP PLK informowali, że nie chcą wstrzymywać pociągów Przewozów Regionalnych, jak to miało miejsce w maju br. Na tory nie wyjechało wtedy kilkadziesiąt składów przewoźnika. Przedstawiciele Przewozów Regionalnych informowali, że przewoźnik we wrześniu przedstawił zarządcy infrastruktury harmonogram spłat zobowiązań spółki i go realizuje. Według harmonogramu, Przewozy Regionalne mają spłacić zaległe zadłużenie u PKP PLK do końca 2012 r.

Przewozy Regionalne to największy w Polsce kolejowy przewoźnik pasażerski. Z jego usług korzysta dziennie kilkaset tysięcy podróżnych. Obsługuje głównie trasy regionalne, ale ma też w swojej ofercie międzywojewódzkie tanie pociągi InterRegio.

PKP PLK same toną w długach

PKP Polskie Linie Kolejowe to monopolista. Utrzymuje, buduje i wynajmuje tory ponad 80 firmom, które uzyskały licencje na przewożenie pasażerów lub towarów. W ciągu roku liczba przewozów sięga 2,5 mln.

Największym klientem PKP PLK są Przewozy Regionalne, obsługują 44 procent połączeń, kolejne są PKP Cargo - 30 proc. przewozów, a trzecim pod względem liczby połączeń - PKP Intercity - 10 procent.

źródło: PKP PLK

Za udostępnianie torów oraz należących do niej dworców PKP PLK pobiera opłaty. W przypadku pociągów pasażerskich jest to średnio 4 złote za przejechany kilometr oraz około 2 złotych za minutę postoju pociągu na peronie.

Rocznie przychody spółki przekraczają 4 mld złotych. 2,64 mld zł to należności za udostępnione tory. PKP PLK najwięcej zarabia na PKP Cargo - rocznie blisko 1,2 mld zł. Przewozy Regionalne powinny płacić blisko 470 mln zł rocznie.

Spółka wciąż przynosi straty, choć trzeba przyznać, że z roku na rok są one coraz mniejsze. Podczas gdy w 2005 roku PKP PLK była blisko miliard pod kreską, to już w 2008 roku strata netto wyniosła 110 mln złotych.

Na początku ubiegłego roku majątek spółki sięgał blisko 20 mld złotych. Mimo restrukturyzacji, cięciu etatów i wyprzedaży majątku, zadłużenie PKP PLK przekroczyło 60 procent wartości majątku, czyli 12 mld złotych.

Skarb Państwa jest właścicielem blisko 60 proc. udziałów w firmie. Spółka cały czas jest dotowana przez państwo (w 2010 uzyska z budżetu 900 mln zł).

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/14/t93454.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/pkp;przyznano;20;mld;zl;wiekszosc;przepadnie,107,0,737387.html) PKP przyznano 20 mld zł. Większość przepadnie? Koleje nie radzą sobie nie tylko z rozkładem jazdy. Mimo że przyznano im ogromne pieniądze, podpisały umowy tylko na 3,5 mld zł.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/211/t86739.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/w;170;pociagach;bedzie;gotowka;za;opoznienie,221,0,562909.html) W 170 pociągach będzie gotówka za opóźnienie Od dziś kolej musi płacić odszkodowania za spóźnienie pociągów. Na razie tylko międzynarodowych.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/72/t126536.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/piechocinski;premier;chce;szybko;rzucic;kogos;na;pozarcie,130,0,737410.html) Piechociński: Premier chce szybko rzucić kogoś na pożarcie Bycie ministrem infrastruktury można porównać do chodzenia po kruchym lodzie.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/254/t75774.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/kolej;tnie;polaczenia;tory;znikaja;najszybciej;w;ue,78,0,524366.html) Kolej tnie połączenia, tory znikają najszybciej w UE Na trasy wyjeżdża dziś o 4500 pociągów mniej niż w pierwszej połowie lat 90.
wiadomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)