Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Izdebska-Białka
|

Nowe linie kolejowe pod Centralny Port Komunikacyjny. Koszt? 40 mld zł

48
Podziel się:

Budowę nowych linii kolejowych oraz rewitalizację starych planuje rząd. Dobudowanych miałoby zostać, bagatela, 1300 km linii kolejowych. Wszystko, by pasażerowie mogli dotrzeć do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pasażerowie muszą jakoś dojechać. Stąd potrzeba budowy nowych linii kolejowych.
Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pasażerowie muszą jakoś dojechać. Stąd potrzeba budowy nowych linii kolejowych. (WOJCIECH STROZYK/REPORTER/East News)

Budowę nowych linii kolejowych oraz rewitalizację starych planuje rząd, by pasażerowie mogli dotrzeć do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dobudowanych miałoby zostać, bagatela, 1300 km szlaków kolejowych.

Nowe lotnisko, zaplanowane między Łodzią a Warszawą, ma kosztować 35 mld zł. Rząd chce przeznaczyć dodatkowe 40 mld zł na rozbudowę sieci kolejowej, łączącej ten port lotniczy z różnymi częściami kraju.

Inwestycje umożliwią w miarę krótkie czasy przejazdów pociągiem do CPK z większości miejsc w kraju, zaznacza "Gazeta Wyborcza". Dla województwa zachodniopomorskiego i Podkarpacia rekomendowane będą połączenia lotnicze.

W piątek Mikołaj Wild, pełnomocnik ds. CPK, ogłosił zestaw linii kolejowych w nowej postaci. W większości są to linie już istniejące, ale - jak podaje "Gazeta Wyborcza" - dobudowanych będzie 17 odcinków o długości 1300 km. To, jak podkreśla dziennik, wręcz rewolucyjne, bo od trzech dekad nie powstała w Polsce żadna poważna linia kolejowa.

Zobacz także: Centralny Port Komunikacyjny. Prof. Bugaj: absurdalny projekt, ktoś chce przejść do historii

Nawet gdyby do powstania wielkiego lotniska nie doszło, to projekty kolejowe by się nie zmarnowały. - Nawet bez CPK 90 proc. inwestycji kolejowych będzie miało zastosowanie - mówi cytowany przez "GW" Michał Beim, ekspert transportowy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Średnia prędkość "na sieci" miałaby, zgodnie z założeniami Wilda, wynieść 150 km na godzinę. Wszystko, by pasażerowie wybierając się na lotnisko, decydowali się na podróż pociągiem, a nie autem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * *dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(48)
seneka
6 lat temu
ogłoszenie tego nic nie kosztuje, a co z realizacją?
bbb
6 lat temu
[QUOTE] Budowę nowych linii kolejowych oraz rewitalizację starych planuje rząd, by pasażerowie mogli dotrzeć do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dobudowanych miałoby zostać, bagatela, 1300 km szlaków kolejowych. [/QUOTE] Banialuki i bełkot.
kkk
6 lat temu
Tylko jak to jest możliwe do osiągnięcia?, jak obecnie pociągi jadą znacznie wolniej. Najszybszy Pendolino w 3 godz pokonuje 300km (wraz z postojami na stacjach)
Pawel
6 lat temu
Ludzie kochani, srednia prędkość 150 km/h jest naprawdę ok. Średnią czyli liczona łącznie z postojami na stacjach. 600 km w 4 godziny brzmi ok. Uważam, że w Polsce koleje z maksymalną prędkością 250 km/h są bardzo rozsądnym posunięciem. Budowa od zera polskiego TGV nie ma sensu. Akurat jestem na urlopie w Alpach francuskich i sprawdzałem rozkład jazdy TGV. Stać do Paryża jest 600 km u TGV jedzie 6 godzin. Czyli średnia prędkość 100 km/h. Pozdrawiam wszystkich pozytywnie myślących i trzymam kciuki za ten projekt.
Janek
6 lat temu
Ten cały centralny port lotniczy to lipa. Robią to za nasze pieniądze tylko po to, żeby było co nazwać im. Lecha Kaczyńskiego!
...
Następna strona