Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Nowy Jedwabny Szlak. Chiny chcą transportować towary przez Polskę, PKP Cargo podpisało memorandum

17
Podziel się:

Do 2026 roku przepustowość tego największego suchego portu w Europie ma wzrosnąć czterokrotnie dzięki inwestycjom PKP cargo i PKP Polskich Linii Kolejowych.

Na pewno skorzysta na tym nie tylko PKP cargo,  ale cała nasza gospodarka - mówi prezes spółki..
Na pewno skorzysta na tym nie tylko PKP cargo, ale cała nasza gospodarka - mówi prezes spółki.. (materiały prasowe PKP Cargo)

Chiny są zainteresowane zwiększaniem przewozów towarów do Unii Europejskiej przy wykorzystaniu stacji przeładunkowej Małaszewicze przy granicy z Białorusią. Polska ma być ważnym elementem Nowego Jedwabnego Szlaku.

Rozszerzenie współpracy z PKP Cargo zakłada memorandum, jakie władze chińskiego miasta Zhengzhou podpisały z polską spółką. Dziesięciomilionowe Zhengzhou, stolica prowincji Henan, to początek Nowego Jedwabnego Szlaku.

W Zhengzhou początek ma jeden ze strumieni pociągów towarowych, które z Chin, przez Kazachstan, Rosję i Białoruś są kierowane do Polski i dalej do innych państw europejskich.

Zobacz także: Wideo:Nowy Jedwabny Szlak to dla PKP Cargo szansa, z której chcemy maksymalnie skorzystać

Sygnatariusze dokumentu zobowiązali się m.in. do "promowania międzynarodowej współpracy logistycznej i łańcuchów dostaw w ramach polityki regionalnej Chiny-UE". W ślad za memorandum mają pójść kolejne porozumienia, które będą dotyczyć już konkretnych obszarów współpracy Zhengzhou i PKP Cargo".

Do 2026 roku przepustowość tego największego suchego portu w Europie ma wzrosnąć czterokrotnie dzięki inwestycjom PKP cargo i PKP Polskich Linii Kolejowych.

- Chińczycy nie kryli zadowolenia, słysząc takie informacje, gdyż dla nich Małaszewicze i współpraca z PKP Cargo mają fundamentalne znaczenie w rozwijaniu Nowego Jedwabnego Szlaku - mówi prezes PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze Jacek Rutkowski. - Już jesteśmy dużym hubem logistycznym, a nasz potencjał będzie jeszcze większy - podkreśla.

Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz deklaruje, że obecny zarząd traktuje współpracę z Chinami jako jeden z najważniejszych strategicznych kierunków rozwoju spółki. - Chcemy być głównym centrum logistycznym w UE, wykorzystując nasze dogodne położenie na Nowym Jedwabnym Szlaku. Na pewno skorzysta na tym nie tylko PKP Cargo, nie tylko polska kolej, ale cała nasza gospodarka - podkreśla.

- Podczas konferencji i potem w ramach dwustronnych rozmów z chińskimi przedsiębiorcami, skutecznie przekonywaliśmy naszych partnerów, że Małaszewicze w żadnym wypadku nie mogą być nazywane "wąskim gardłem" na Nowym Jedwabnym Szlaku - mówi Andrzej Banucha z biura promocji PKP Cargo.

- W ubiegłym roku były co prawda pewne opóźnienia w przejazdach pociągów przez Polskę, ale wynikały one z prac remontowych na polskich torach. Te kłopoty już się skończyły, a w samych Małaszewiczach mamy do czynienia nawet z taką sytuacją, że terminal dysponuje 40 proc. wolnych mocy przerobowych, co oznacza, że można odprawić tu każdego dnia przynajmniej o 3-4 pociągi więcej - podkreśla Banucha.

PKP Cargo podkreśla w komunikacie, że "chińscy przedsiębiorcy z zainteresowaniem słuchali informacji o nowych przepisach prawnych, które wprowadziły na terenie całej Polski możliwość skorzystania z ulg podatkowych i innych zachęt stosowanych do tej pory tylko na wydzielonych terenach specjalnych stref ekonomicznych". "To otwiera szansę przyciągania do Polski także chińskiego kapitału, który chętnie inwestuje w UE" - podkreślono.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(17)
WYRÓŻNIONE
xyz
6 lat temu
Dla Polski to wielka szansa rozwoju .Musi powsts ten centralny port komunikacyjny
Łódz
6 lat temu
Napiszcie prawde że wasi niemieccy chlebodawcy chca aby centrum było pod Berlinem nie po Łodzia
o
6 lat temu
Ze zdjęcia wynika, że Chińczycy chcą przewozić czołgi
NAJNOWSZE KOMENTARZE (17)
pop
2 lata temu
przeczytalem moze pare linijek.na wp sa pojebani.obok pisza o bialorusi i rosji,ktore sie uzalezniaja od chin.totalna krytyka tych panstw by teraz pisac o naszej wspolpracy z chinami.w wp chyba odwiedzaja psychiatryka.powinnismy blokowac chiny i sami zajac sie produkcja a nie montowniami.pojeby
Oczy
6 lat temu
Piekne zdjecie dobrano do zobrazowania "jedwabnego szlaku" - CZOLGI! :-)
Skurcz w łydc...
6 lat temu
Warsewicz wybawca kolei!
jak??
6 lat temu
Najwiekszy partner handlowy Niemiec?...Chiny Mamy szanse na szybki rozwoj, oby tego nikt nie zaprzepascil.
???
6 lat temu
Ciekawe, za ile Chińczyki będą WYKORZYSTYWAĆ stację w Małaszewiczach. Jeszcze bardziej ciekawym jest, czy pana redaktora może ktoś WYKORZYSTAŁ, jeżeli piszesz pan o wykorzystaniu...