Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Mieszko Rozpędowski
|

Polacy coraz bardziej cyfrowi. Tak oceniamy wpływ nowych technologii

0
Podziel się:

98 proc. osób korzystających na co dzień z narzędzi łączności cyfrowej pozytywnie ocenia wpływ nowych technologii na swoje życie – wynika z raportu PwC "Connected living. Dlaczego ludzie są bardziej digital niż firmy?". Co czwarty badany twierdzi, że jest dostępny on-line przez całą dobę, a 70 proc. respondentów nie ma problemu z udostępnianiem swoich danych platformom internetowym. Dla firm to ogromne wyzwanie, ponieważ coraz więcej konsumentów wybiera te, które są cyfrowe.

Polacy coraz bardziej cyfrowi. Tak oceniamy wpływ nowych technologii
(CC/Flickr)

98 proc. osób korzystających na co dzień z narzędzi łączności cyfrowej pozytywnie ocenia wpływ nowych technologii na swoje życie - wynika z raportu PwC "Connected living. Dlaczego ludzie są bardziej digital niż firmy?". Co czwarty badany twierdzi, że jest dostępny on-line przez całą dobę, a 70 proc. respondentów nie ma problemu z udostępnianiem swoich danych platformom internetowym. Dla firm to ogromne wyzwanie, ponieważ coraz więcej konsumentów wybiera te, które są cyfrowe.

Z raportu PwC wynika też, że to kobiety dużo częściej korzystają z różnych rozwiązań technologicznych w takich obszarach jak: łączność, transport, praca, opieka zdrowotna, media i rozrywka oraz zakupy. Jedynym wyjątkiem są finanse, gdzie z większości z rozwiązań - kantory internetowe, płatności mobilne czy porównywarki ofert bankowych - korzystają mężczyźni.

Polacy coraz intensywniej korzystają z cyfrowej łączności. Co czwarty badany stwierdził, że jest on-line przez całą dobę, 36 proc. badanych od 8 do 12 godzin, a 19 proc. od 6 do 8 godzin.

- Nowe technologie całkowicie zdominowały nasze życie, prywatne i zawodowe. Wpłynęły też znacząco na zmianę zachowań, przyzwyczajeń i potrzeb konsumentów. Nie bez przyczyny aż 61 proc. prezesów firm z regionu Europy Środkowo-Wschodniej w naszym badaniu CEO Survey 2017 właśnie ten obszar wskazało jako jedno z kluczowych wyzwań dla biznesu - tłumaczy Piotr Łuba, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego w PwC. - Pozycja firm na rynku będzie zależeć od jakości i szybkości odpowiedzi na to wyzwanie - dodaje.

Kluczowa rola platform internetowych

Zdaniem autorów raportu PwC nowe technologie odgrywają ważną rolę w rozwoju gospodarczym kraju, a w związku z rosnącym znaczeniem platform internetowych można spodziewać się, że w kolejnych latach ich rola będzie jeszcze większa.

Czym są platformy online? Potocznie to strony internetowe, aplikacje mobilne czy niezależne od urządzenia rozwiązania, które wykorzystują zachowania użytkowników i dane o nich do ciągłej poprawy swojego działania. Platformy adresują różne potrzeby konsumentów czy biznesu, przenosząc takie procesy jak zakup biletów, poszukiwanie pracy czy sprzedaż towarów i usług w świat online.

Platformy mogą przybierać formę „targowisk”, tzw. marketplace'ów, czyli serwisów sprzedażowych. Inny rodzaj platformy to sieć, czyli narzędzie pozwalające na połączenie różnych grup ludzi, ale też na prowadzenie tam biznesu.

- Konsumenci już zdecydowali - praktycznie we wszystkich obszarach codziennego życia posługują się działającymi w czasie rzeczywistym, w chmurze, opartymi na danych oraz algorytmach, platformami online - uważa Michał Kreczmar, dyrektor w zespole ds. transformacji cyfrowej PwC. - Jak zbudować własną platformę bądź wykorzystać już działającą? To jedno z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed większością organizacji w erze digital. "Platform thinking" powinno stać się codzienną mantrą każdego lidera biznesowego - dodaje.

Dane dla biznesu

Raport PwC wskazuje także, że średnio aż 70 proc. przebadanych konsumentów wyraziło chęć dzielenia się swoimi danymi z platformami internetowymi. Najchętniej swoje dane są skłonni udostępnić ci, którzy korzystają z platform zakupowych - aż 75 proc., na kolejnych miejscach znalazły się: finanse i opieka zdrowotna - po 74 proc., praca 72 proc. oraz transport 62 proc. Ostatni w tym zestawieniu jest obszar mediów i rozrywki z wynikiem 61 proc. badanych.

Dlaczego dane mogą mieć wartość dla firm? Jak twierdzą eksperci PwC dzięki analityce danych możliwe jest m.in. budowanie i wzmacnianie przewagi konkurencyjnej. Nie chodzi tylko o samo personalizowanie ofert, ale także o relacje z klientem, które wychodzą daleko poza same transakcje, a sprzedaż produktu lub usługi nie oznacza zakończenia procesu. Wykorzystując nowe technologie firmy na bieżąco mogą analizować, w jaki sposób konsument korzysta z zakupionego produktu.

Na potrzeby raportu PwC "Connected living" w 2016 r. zostało przeprowadzone badanie na reprezentatywnej grupie polskich użytkowników Internetu. Odzwierciedla ono populację pod względem płci, przedziału wiekowego oraz miejsca zamieszkania. Najliczniej reprezentowaną w badaniu grupę stanowią osoby pomiędzy 25. a 34. rokiem życia.

internet
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)