Sprzedaż detaliczna w lipcu 2009 r. wzrosła o 5,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, po wzroście o 0,9 proc. w czerwcu. W ujęciu miesięcznym w lipcu odnotowano wzrost o 6,9 procent - podał Główny Urząd Statystyczny.
Największy wzrost sprzedaży, bo ponad 22 procent, zanotowano w dziale _ pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach _**. **O prawie 20 proc. wyższą sprzedażą mogli się pochwalić sprzedawcy odzieży i obuwia, a o ponad 16 proc. więcej niż rok wcześniej sprzedano kosmetyków i leków.
Mniej niż przed rokiem wyniosła natomiast sprzedaż pojazdów mechanicznych i paliw, odpowiednio: - 5 i -6,3 procent.
Sprzedaż detaliczna w lipcu 2009 roku | ||
---|---|---|
VII 2009 | ||
VII 2008 | V2009 | |
ogółem | 5,7 | 6,9 |
pojazdy mechaniczne | -5,0 | -3,7 |
paliwa | -6,3 | 8,0 |
żywność, napoje, wyroby tytoniowe | 11,9 | 11,5 |
pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach | 22,4 | 9,2 |
leki, kosmetyki | 16,1 | 0,7 |
odzież, obuwie | 19,6 | 4,4 |
meble, AGD, RTV | 2,4 | 5,7 |
prasa, książki | 10,7 | 13,8 |
pozostałe | 4,2 | 2,9 |
Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że sprzedaż detaliczna w lipcu wzrosła średnio o 0,8 proc. w skali roku oraz o 1,8 proc. w porównaniu do czerwca.
| KOMENTARZ |
| --- |
| Łukasz Pałka, Money.pl
Polacy nie boją się kryzysu - najlepiej świadczą o tym dane o sprzedaży detalicznej opublikowane dzisiaj przez GUS. Tak wyraźny skok w porównaniu do ubiegłego roku pokazuje, że wcale nie obawiamy się spadku swoich dochodów i stawiamy na konsumpcję. To również bardzo dobra wiadomość dla samych przedsiębiorców - popyt wewnętrzny w okresie spowolnienia stanowi bowiem główną siłę napędową naszej gospodarki. Dane GUS-u praktycznie przesądziły o tym, że Rada Polityki Pieniężnej nie obniży na kończącym się jutro posiedzeniu stóp procentowych. Rośnie wręcz prawdopodobieństwo ich podwyżki, ale nie wcześniej niż w pierwszym kwartale przyszłego roku. |
Raport Money.pl | |
---|---|
*Mimo kryzysu chcemy kupować auta * Co trzeci internauta Money.pl chce w tym roku kupić samochód. Blisko jedna piąta spośród tych, którzy to deklarują, myśli o nowym modelu. Czytaj w Money.pl |