Notowania

handel
20.02.2018 16:52

Polskie sieci handlowe nie wytrzymują konkurencji. Trwa wymiana właścicieli

Zagraniczny kapitał wykupuje polskie sieci handlowe. Ewentualnie te zamykają się, bo nie wytrzymują konkurencji. Na polskim rynku handlu zachodzą właśnie spore zmiany właścicielskie. Które sieci spożywcze należą jeszcze do polskiego kapitału?

Podziel się
Dodaj komentarz
(Grzegorz Skowronek/Agencja Gazeta)
Kilka polskich sieci w tym roku najpewniej zmieni właściciela

Zagraniczny kapitał wykupuje polskie sieci handlowe. Ewentualnie same się zamykają, bo nie wytrzymują konkurencji. Polski rynek handlowy czekają właśnie spore zmiany właścicielskie. Które sieci spożywcze należą jeszcze do polskiego kapitału?

To będzie ważny rok dla polskiego handlu. Dlaczego? Od dłuższego czasu trwa zakupowe szaleństwo. Ale nie chodzi o zakupy klientów, a właścicieli. Niektóre sieci handlowe przestaną należeć do polskich właścicieli, trafią w zagraniczne ręce.

Piotr i Paweł szuka inwestora, prowadzi już zaawansowane rozmowy. W grę wchodzi sprzedaż nawet 100 proc. udziałów w firmie. W ten sposób z poznańską marką rozstaliby się bracia Piotr i Paweł Woś, którzy zakładali firmę. W grze o sieć są firmy związane z branżą i instytucje finansowe. W tej chwili nie jest jeszcze pewne, kto jest chętny na przejęcie udziałów w marce. Może to być zarówno krajowy, jak i zagraniczny inwestor.

Zdecydowanie bliżej kapitału zagranicznego jest Stokrotka, należąca do grupy kapitałowej Emperia. Firma już podpisała dokumenty z litewską Maxima Grupe. W tej chwili potencjalną transakcję analizuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Gdy da zielone światło, Stokrotka przejdzie w zagraniczne - litewskie - ręce.

Jeszcze niedawno na polskim rynku było więcej w pełni krajowych podmiotów handlowych. Konkurencji nie wytrzymała Małpka Express, należąca do polskiego biznesmena Mariusza Świtalskiego. O problemach sieci pisaliśmy już w money.pl. Na trudnym rynku nie poradził sobie też MarcPol. Firma zaczęła działać już w 1988 roku. Ostatni sklep zamknął drzwi w maju ubiegłego roku. Firma nie wytrzymała konkurencji dyskontów.

Przy okazji informacji o kolejnych przejęciach, warto przypomnieć, do kogo należą działające w Polsce sieci handlowe.

Biedronka, czyli największa sieć handlowa w Polsce, jest własnością portugalskiego Jeronimo Martins. Jej główny konkurent - Lidl - to własność niemieckiej grupy Schwarz. W tych samych rękach jest również Kaufland.

Tesco to z kolei własność Brytyjczyków, a Auchan oraz Carrefour - Francuzów. Istotnym graczem na polskim rynku jest Eurocash. W przypadku sieci franczyzowych kwestia ich pochodzenia może być dyskusyjna. Uznaliśmy jednak, że marki spożywczych sieci handlowych należące do tej firmy (ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Groszek, Euro Sklep) są polskie. Powody są dwa. Po pierwsze: poszczególne sklepy działające pod tymi markami są własnością polskich przedsiębiorców, dlatego zostały uznane za polskie.

Zobacz także: Fake news. Jak odróżnić kłamstwo od prawdy w sieci

Po drugie: choć głównym właścicielem Eurocash jest Portugalczyk - Luis Amaral (posiada 43,7 proc. udziałów w kapitale) – to od wielu lat działa on wyłącznie w Polsce i finansowanie na rozwój biznesu po odkupieniu Eurocash od Jeronimo Martins zapewniały mu banki w Polsce. Można więc uznać, że kapitał Eurocash również ma głównie polskie pochodzenie.

Inaczej jest w przypadku sieci Żabka. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą poszczególne sklepy należące do tej sieci, nie są ich właścicielami, a jedynie ajentami. Właścicielami tych sklepów jest sieć Żabka, z kolei jej właścicielem jest fundusz inwestycyjny CVC Capital Partners z siedzibą w Luksemburgu.

W przypadku polskich sieci warto wspomnieć o grupie kapitałowej Specjał. Odpowiada za takie marki jak Delikatesy Sezam oraz Nasz Sklep. Do polskich marek należy również Społem, jedna z najstarszych sieci w kraju. Rynek szturmem od dłuższego czasu zdobywa Dino. Sieć w większości należy do Tomasza Biernackiego. Ma 51 proc. udziałów. Reszta rozdysponowana jest pomiędzy giełdowych akcjonariuszy.

Do kogo należą największe spożywcze sieci handlowe w Polsce?
Nazwa sieci Nazwa sklepów Pochodzenie kapitału
Jeronimo Martins Biedronka Portugalia
Eurocash ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Groszek, Euro Sklep, Polska
Grupa Schwarz Lidl Niemcy
Tesco Tesco Wielka Brytania
Carrefour Carrefour Francja
Grupa Schwarz Kaufland Niemcy
Auchan Auchan Francja
GK Specjał Nasz Sklep, Delikatesy Sezam, Lubazo Polska
Metro Makro Cash & Carry Niemcy
Żabka Żabka UE
Polomarket Polomarket Polska
Selgros Selgros Cash & Carry Niemcy
Netto Netto Dania
E.Leclerc E.Leclerc Francja
Piotr i Paweł Piotr i Paweł Polska
Emperia Stokrotka Polska
Bać-Pol Bać-Pol, Słoneczko Polska
Tagi: handel, polskie sieci handlowe, wiadomości, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
20-02-2018

kawokadfawystarczy iść do pierwszego lepszego Społem i łatwo się przekonać w czym jest problem

20-02-2018

BalcerowiczRodacy są słabymi handlarzami. Wyzyskiwacze pracowników, zarozumialce i nieuki. Zero strategii na przyszłość i upadek.

20-02-2018

modzodino heh nie dziekuje. jest biedronka i bliziutko tanio szybko.

Rozwiń komentarze (177)